Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2712822_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
23. maj 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Jonas Thaudal Hansen
Sagsnr.: 2023-0032/45-0084
Dok.:
2823656
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 174 (Alm. del) fra Folketingets Transport-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 174 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 26. april 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 174: MFU spm. om omlægningen af den dansk/tyske grænsekontrol forventes at nedbringe ventetiderne i spidsbelastningsperioderne, f.eks. i sommerferien, og i givet fald hvor meget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 174 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om omlægningen af den dansk/ty-
ske grænsekontrol forventes at nedbringe ventetiderne i spids-
belastningsperioderne, fx i sommerferien, og i givet fald hvor
meget? Ministeren bedes ligeledes redegøre for, hvad han finder
er en maksimal ventetid ved grænsen, og om han forventer, at
sommeren 2023 vil bringe anderledes ventetider ved grænsen
med sig?
–Vil
ministeren redegøre for, hvordan eventuelt kortere ventetid
ved grænsen vil udfolde sig for især pendlere og tung transport,
samt om det er muligt at sætte et mål om maksimal ventetid for
disse grupper ved passage af grænsen?
–Vil
ministeren oplyse, om der er overvejelser om at lave et nyt
gods- og pendlerspor ved de 3-4 mest befærdede grænseover-
gange, så der fremover er to spor med aktive kontrolområder?
Vil ministeren redegøre for, om der under spidsbelastningspe-
rioder, fx i sommerferien, er sikret øget bemanding og fleksibi-
litet,
så køer undgås allerede i sommeren 2023?”
Svar:
For regeringen er det vigtigt, at indsatsen i vores grænseområder er stærk og
robust. Samtidig skal indsatsen være til mindst mulig gene for ganske al-
mindelige borgere. Regeringen har som bekendt besluttet, at grænsekontrol-
len mod Tyskland genindføres i en ny midlertidig periode på 6 måneder fra
den 12. maj 2023, men den samlede grænseindsats bliver ændret, så en del
af politiets ressourcer fra indrejsekontrollen i stedet bliver brugt på en mar-
kant oprustning i grænseområderne i forhold til at bekæmpe den grænse-
overskridende kriminalitet.
Den omlagte grænseindsats, med et lavere kontroltryk i selve grænsekon-
trollen mod Tyskland, vil medvirke til at smidiggøre grænsepassagen bl.a.
for pendlere. Med henblik på yderligere at lette trafikafviklingen over græn-
sen i den aktuelle eller en fremtidig situation med grænsekontrol igangsættes
der derudover en udvidelse af det asfalterede kontrolområde ved grænse-
overgangen ved Frøslev. Tiltagene vil ikke i alle tilfælde hindre kødannelse
i Tyskland, men vil bidrage til en bedre trafikafvikling og vil dermed også
komme pendlerne til gavn. Myndighederne vil desuden fortsætte overvejel-
serne om tiltag, der yderligere vil kunne smidiggøre grænsepassagen for
pendlere.
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 174: MFU spm. om omlægningen af den dansk/tyske grænsekontrol forventes at nedbringe ventetiderne i spidsbelastningsperioderne, f.eks. i sommerferien, og i givet fald hvor meget, til justitsministeren
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Det
er Rigspolitiets forventning, at det reducerede kontroltryk
fra den 12. maj 2023, i relation til den midlertidige grænsekon-
trol mod Tyskland, vil have en positiv indvirkning på ventetiden
for passage af den dansk/tyske grænse
herunder også for pend-
lere og tung transport. Dette gælder både for så vidt angår den
dansk/tyske landegrænse (den grønne grænse) og færgetrafik-
ken (den blå grænse), idet færre personer vil blive udtaget til
kontrol og henset til, at der ikke vil være fast døgnbemanding
ved nogen af grænseovergangsstederne. Det er dog politiets for-
ventning, at der fortsat vil kunne opstå kø ved grænserne i spids-
belastningsperioder.
Syd- og Sønderjyllands Politi har som led i den midlertidige
grænsekontrol mod Tyskland generelt et stort fokus på den frie
bevægelighed og arbejder løbende sammen med tysk politi på
at minimere kødannelser ved grænseovergangsstederne og på at
sikre en smidig passage for alle typer af trafikanter. Dette er ek-
sempelvis tidligere sket med succes ved at udsende meddelelser
via Twitter og Facebook samt pressemeddelelser, som har op-
fordret bilisterne til at orientere sig om de trafikale forhold forud
for deres rejse og til at benytte de grænseovergange, der i den
aktuelle situation har de bedste trafikale forhold. Politiet har li-
geledes mulighed for at tilpasse sine ressourcer anvendt til ind-
satsen ved den dansk/tyske grænse i det relevante omfang.
Samtidig har politiet generelt, og særligt i perioder med trafikale
udfordringer, fokus på afviklingen af kødannelser, samtidig med
at fokus fastholdes på varetagelsen af de opgaver, der er forbun-
det med den midlertidige, stikprøvevise grænsekontrol og kri-
minalitetsbekæmpelse.
Infrastrukturen på begge sider af landegrænsen har dog en di-
rekte påvirkning på risikoen for kødannelser, og på spidsbelast-
ningstidspunkter vil kødannelser formentlig ikke kunne undgås.
De største trafikale udfordringer har typisk været ved grænse-
overgangene i Frøslev, Padborg og Kruså i weekenderne, hvor
der er skiftedage i de danske sommerhuse.
Den planlagte udvidelse af kontrolområdet ved Frøslev forven-
tes at muliggøre en mere smidig trafikafvikling i forbindelse
med gennemførelse af kontroller ved dette grænseovergangs-
sted, idet flere biler vil kunne tages ind til kontrol, uden at det, i
samme grad som tilfældet er i dag, kommer til at påvirke den
øvrige trafikafvikling på stedet.
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 174: MFU spm. om omlægningen af den dansk/tyske grænsekontrol forventes at nedbringe ventetiderne i spidsbelastningsperioderne, f.eks. i sommerferien, og i givet fald hvor meget, til justitsministeren
Selvom kontrolområdet ved Frøslev udvides, må der i somme-
ren 2023, som følge af arbejdet med etableringen af det udvi-
dede kontrolområde, påregnes lejlighedsvise ventetider, idet et
spor i perioder vil være lukket.”
Justitsministeriet har derudover indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og
Integrationsministeriet, der har oplyst følgende:
”Udlændinge-
og Integrationsministeriet kan oplyse, at artikel
10 i Schengengrænsekodeksen, der angiver retningslinjerne for
oprettelsen af og skiltningen for særlige baner på grænseover-
gangsstederne, vurderes at udelukke muligheden for at udskille
pendlere fra den øvrige trafik i særskilte pendlerspor.”
Side 4/4