Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Side 1 af 7
Talemanuskript til brug for samrådsspørgsmål B om Lynetteholm d. 18. april 2023
Samrådsspørgsmål B
Hvordan vil ministeren forholde sig til, at to uafhængige ekspertgrupper - den ene nedsat af By & Havn -
har anbefalet, at Københavns kommende kunstige halvø, Lynetteholm, enten flyttes eller gøres mindre,
så den rykker helt ud af det strømmende vand i sejlrenden Kongedybet, hvorved en såkaldt prop-effekt i
Østersøen kan undgås, jf. artiklen ”Eksperter råder By & Havn til at rykke Lynetteholm ud af Kongedybet
i Øresund”, Ing.dk, 1. marts 2023?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Tale
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne lægge ud med at gennemgå, hvad de gennemførte miljøundersøgelser siger om
Lynetteholms blokerende effekt.
Forud for vedtagelsen af anlægsloven for Lynetteholm udarbejdede Rambøll en
miljøkonsekvensrapport, som vurderede miljøpåvirkningerne ved at anlægge Lynetteholm.
Miljøkonsekvensrapporten behandler også den blokerende effekt.
Til grund for denne vurdering ligger en baggrundsrapport på 434 sider med hydrauliske
undersøgelser. Denne baggrundsrapport er udarbejdet af Dansk Hydraulisk Institut - DHI.
Begge dele kan findes på Trafikstyrelsens hjemmeside og var i øvrigt også offentligt tilgængeligt
forud for vedtagelsen af anlægsloven.
I miljøkonsekvensrapporten er den blokerende effekt behandlet i kapitel 10. I rapporten står der
på side 209, at samlet set er den dynamiske gennemstrømning gennem Øresund reduceret
svarende til en blokeringsfaktor på op til 0,25 procent.
Dette vurderes til at have ”ingen” eller ”ubetydelig” effekt i forhold til vandgennemstrømningen
til Østersøen. Altså ”ingen” eller ”ubetydelig” effekt.