Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2695040_0001.png
Si de 1 af 4
Talemanuskript til brug for samrådsspørgsmål A om Lynetteholm d. 28. marts 2023
Samrådsspørgsmål A
Vil ministeren respondere med sine holdninger, synspunkter og eventuelle konkrete planer relateret til
Borgersamling om Lynetteholms anbefalinger til projekt Lynetteholmen, som blev præsenteret tirsdag
den 21. februar 2023 (https://lynetteholm.borgersamling.dk/da-DK/pages/delanbefalinger-fase-1)?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Tale
Indledning
Tak for spørgsmålet og tak for invitationen til dagens åbne samråd.
Først vil jeg nævne, at anlægget af halvøen går efter planen: Perimeteren – dvs. den
omkransende dæmning - for Lynetteholms første fase er allerede etableret. Inden længe kan By
& Havn begynde at tage imod opfyld. Det er også på høje tid. For hvis man tager ud i Nordhavn,
så kan man se, at overskudsjorden hober sig op i bjerge. Efter planen skal anlægget af
perimeteren til fase 2 gå i gang i løbet af efteråret.
Inden det kan ske, skal By & Havns miljøkonsekvensvurdering af ændringerne af projektet
godkendes af Trafikstyrelsen. Det er en konsekvens af den politiske aftale fra maj 2022, hvor det
blandt andet blev besluttet, at der ikke længere skulle ske klapning af havbundsmateriale. I
stedet skal det opgravede materiale fra anlæg af perimeteren til fase 2 deponeres inde i fase 1.
Forud for at Trafikstyrelsen tager stilling til ansøgningen fra By & Havn, skal der være en
offentlighedsfase.
Der er fokus på, at anlægget af øen sker i overensstemmelse med de gennemførte
miljøvurderinger og de vilkår for arbejdet, der blev fastsat i forbindelse med vedtagelsen af
anlægsloven. Der er udpeget forskellige myndigheder til at føre tilsyn inden for de områder,
hvor de fagligt har kompetencen.
Hvad angår de forslag, som borgersamlingen er kommet med, anerkender jeg, at Lynetteholm er
et komplekst projekt. Jeg synes dog ikke, at man kan beskylde projektet for et komplet fravær af
de 11 anbefalinger. Lad mig nævne tre eksempler.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 18/4-23 om Borgersamling om Lynetteholms delanbefalinger, til transportministeren
Si de 2 af 4
Har der været inddragelse af offentligheden? Svaret er ja. I overensstemmelse med reglerne for
gennemførelsen af miljøkonsekvensvurderinger har der været offentlige høringer over
miljøgrundlaget. Processen kan altså ikke beskyldes for ikke at overholde kravene i
lovgivningen. Det betyder dog ikke, at man ikke kan have en diskussion, om det kan gøres bedre.
Er der en uvildighed og gennemsigtighed i de miljøkonsekvensvurderinger der er foretaget?
Svaret er ja. Miljøkonsekvensvurderingerne med dertilhørende baggrundsrapporter er
udarbejdet af anerkendte rådgivere. Endvidere er miljøkonsekvensrapporten og
baggrundsrapporter offentligt tilgængelige.
Sikrer projektet en beskyttelse af havmiljøet? Svaret er ja. Der er gennemført grundige
miljøkonsekvensvurderinger af projektets påvirkninger. Endvidere er der også en såkaldt
implementeringsredegørelse indeholdende en masse vilkår stillet af diverse myndigheder, som
bl.a. skal være med til at sikre havmiljøet.
Det samme skal gøre sig gældende for de kommende miljøkonsekvensvurderinger af
infrastrukturprojekterne i tilknytning til Lynetteholm.
Infrastrukturplanen
I aftalen om Infrastrukturplan 2035 var der enighed om at gennemføre en strategisk
miljøvurdering (SMV), som beskriver de samlede effekter af byudvikling og infrastruktur. Der
var også enighed om, at der herefter igangsættes miljøkonsekvensvurderinger af
metroforbindelse og en Østlig Ringvej.
Det er den del af Infrastrukturplanen, som Enhedslisten og Alternativet valgte at stå uden for.
Der er i aftalen afsat en reservation på 12,7 mia.kr. til infrastrukturen. Metroen og vejen er en
forudsætning, hvis der skal ske en byudvikling på Lynetteholm. Men de medfinansieres også af
indtægterne, hvis der sker en byudvikling af Lynetteholm.
Det er samtidig projekter der har en betydning, der rækker videre end Lynetteholm. Østlig
Ringvej vil – hvis den bygges hele vejen fra Nordhavn til Kastrup – skabe forbindelse mellem
Helsingørmotorvejen og Øresundmotorvejen øst om Københavns centrum. Det er en rute der i
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 18/4-23 om Borgersamling om Lynetteholms delanbefalinger, til transportministeren
Si de 3 af 4
dag går via Ring 2 ind over Kongens Nytorv. Så det er en vejforbindelse der har et regionalt
perspektiv for hele Hovedstadsområdet.
Hvor langt er vi så med de to projekter?
Indtil videre har der været foretaget en idéfasehøring af metro og Østlig Ringvej.
Idefasehøringen er en indledende offentlighedsfase, hvor der er mulighed for at komme med
forslag til, hvad der skal undersøges i miljøkonsekvensvurderingen.
Høringsnotaterne om de to idéfasehøringer er nu offentligt tilgængelige.
Næste skridt er, at den forligskredsen skal godkende kommissorierne for
miljøkonsekvensvurderingerne af metro og Østlig Ringvej. Det har høj prioritet, at de
miljømæssige forhold undersøges meget grundigt. Det er vigtigt for de senere politiske
beslutninger.
Metroselskabet skal stå for udarbejdelsen af miljøkonsekvensvurderingen af en ny metrolinje,
og Sund & Bælt skal stå for vurderingen af en Østlig Ringvej. Begge har erfaringer med at
gennemføre denne type af miljøkonsekvensvurderinger.
Når miljøkonsekvensvurderingerne er udarbejdet, vil de i overensstemmelse med reglerne blive
sendt i offentlig høring. Her vil der være en mulighed for, at alle der ønsker det kan komme til
orde om indholdet af miljøvurderingerne.
Når undersøgelserne er færdiggjort, vil vi have et solidt fagligt grundlag til at tage politisk
stilling til, om vi ønsker at anlægge de to projekter.
Strategisk miljøvurdering
Som sagt er der allerede blevet gennemført en strategiske miljøvurdering af hele udviklingen af
Østhavnen. Altså de samlede konsekvenser af byudviklingen, etableringen af en metrolinje,
etableringen af en Østlig Ringvej, supplerende vejbetjening og cykelinfrastruktur.
Den strategiske miljøvurdering blev sendt i offentlig høring den 22. august sidste år. Og havde
høringsfrist den 22. januar i år – altså en høringsperiode på fem måneder. Så det er ikke fordi
høringen er blevet hastet igennem.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 18/4-23 om Borgersamling om Lynetteholms delanbefalinger, til transportministeren
Si de 4 af 4
Det er vistnok første gang i danmarkshistorien at der er lavet sådan en samlet vurdering af
byudvikling og infrastruktur.
Afrunding
Hvis jeg skal opsummere, så er jeg er optaget af at gennemføre det er aftalt.
Miljøkonsekvensvurderingerne af en ny metrolinje og Østlig Ringvej skal i sagens natur
gennemføres i overensstemmelse med reglerne for miljøkonsekvensvurderinger.
Det er vigtigt, at de bliver grundige. Og det er vigtigt at Metroselskabet og Sund & Bælt er meget
opmærksomme på, at offentligheden inddrages i processen.
Jeg er godt klar over, at spørgeren er imod det hele. Imod jorddepotet. Imod stormflodssikring.
Imod byudvikling. Imod metroen. Og nok i særdeleshed imod den Østlige Ringvej.
Men jeg synes det kunne være godt ved en lejlighed som denne at få foldet de forskellige positive
visioner lidt mere ud.
Stormflodssikringen af Hovedstaden for eksempel. Det er vi nu gået i gang med at kikke
nærmere på sammen med kommunerne. Og det er bare en kæmpe opgave. Uden Lynetteholm,
ville den være endnu vanskeligere.
Og den Østlige Ringvej. Den skaber blandt andet mulighed for en trafikal fredeliggørelse af det
centrale København.
Og byudviklingen. Den afspejler jo at vi bliver flere og flere indbyggere i Danmark. Derfor vokser
byerne. Hvis der skal være plads til alle slags borgere i byerne, så må vi bygge nyt.
Det er Lynetteholm et svar på. Det er ikke det eneste mulige svar. Men det er dog et svar på en
række af de problemer, som Hovedstaden står over for.
Tak for ordet.