Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2704685_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. maj 2023
2023-2112
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. april 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 163:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 12/3-23 fra Borgerbe-
vægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen samt præsentation fra
foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3.
Limfjordsforbindelse, jf. TRU alm. del - bilag 122?
Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen for Vejdirektoratet, som oplyser føl-
gende:
”I præsentationen bliver det indledningsvist påpeget, at Danmark
er mere støjbelastet end Tyskland. Samtidig konkluderes det, at in-
gen tysk by er så støjbelastet som Aalborg. Vejdirektoratet mener
ikke det er korrekt at lave en direkte sammenligning af støjkortlæg-
ningen fra Tyskland med den danske støjkortlægning. I Tyskland
anvendes en anden beregningsmetode end der gør i Danmark. Det
betyder også, at der benyttes andre forudsætninger for beregnin-
gerne end i Danmark, og at det derfor er vanskeligt at foretage en
direkte sammenligning af støjberegningernes resultater. Derud-
over er det uklart hvilken reference, der anvendes som grundlag for
støjforholdene i Tyskland, da det ikke fremgår klart af kildehenvis-
ningen.
Mange af de kritikpunkter, som fremføres i Borgerbevægelsens
præsentation, blev også fremsat i forbindelse med høringen af
VVM-undersøgelsen i 2021. Der henvises derfor til høringsnotatet
Egholmlinjen - Høringsnotat
https://www.vejdirektoratet.dk/pro-
jekt/3-limfjordsforbindelse/offentlig-hoering-2021.
Det påstås (præsentationens slide 7), at beregningsmetoden til be-
stemmelse af trafikstøj i VVM er misvisende, og at der er flere for-
hold, der bliver holdt hemmeligt. Vejdirektoratet mener ikke, at
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/3-23 fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, til transportministeren
2704685_0002.png
Side 2/3
nogle forhold bliver holdt hemmelige. Det er desuden Vejdirektora-
tets vurdering, at støjberegningerne giver en retvisende vurdering
af de fremtidige støjforhold for et vejprojekt, og at beregningerne
er udført efter den normale metode for støjberegninger. Det er mu-
ligt at gennemføre beregninger for støjen i andre perioder, som fx
myldretiden, medvind, hverdage m.v., men dette indgår ikke i mil-
jøkonsekvensvurderingerne.
Støjberegningerne i miljøkonsekvensvurderingen følger retnings-
linjerne for miljøvurderinger, jf. Miljøstyrelsens vejledning nr. 4
2007 og VVM-bekendtgørelsen BEK nr 1376 af 21/06/2021. Den
forventede trafik er beregnet med en landsdækkende trafikmodel
og fremskrevet til cirka 10 år efter forventet åbningsår for motorve-
jen.
For så vidt angår punkterne vedrørende den anvendte beregnings-
model og regulering af støj og anvendelse af gennemsnitsværdi,
samt vejr- og vindforhold, henvises til svaret på TRU spm. 158, 2.
samling 2022-23.
I præsentationen (slide 12) påstås, at den præsenterede metode
blåstemples ved vedtagelse af kommende anlægslove samt at boli-
gerne senere belastes med mere end 58 dB. Ifølge planloven har
kommunerne pligt til at sikre, at de fremtidige støjforhold overhol-
der miljøstyrelsen vejledende grænseværdi for nye boliger. Dette
gælder både langs kommende og eksisterende veje. Det er derfor
ikke korrekt, at man blåstempler den præsenterede metode med
anlægsloven.
I præsentationen (slide 16) sammenlignes resultaterne fra VVM-
undersøgelsen af Silkeborgmotorvejen med en ca. 20 minutter lang
støjmåling en eftermiddag i 2017. Det fremgår ikke tydeligt, hvor
resultaterne fra denne måling kommer fra eller hvilken måleme-
tode eller standard, der er fulgt. Vejdirektoratet har også i hørings-
notatet i 2021 gjort opmærksom på, at støjen fluktuerer og varie-
rer. Da støjen regnes som et vægtet gennemsnit, vil man på nogle
tider af døgnet opleve at støjen er højere end det beregnede niveau,
typisk i myldretiden, mens man på andre tider af døgnet vil opleve
støjen er lavere, typisk om aftenen og natten. For så vidt angår ek-
semplet fra Silkeborgmotorvejen bør det tilføjes, at den forventede
trafik blev undervurderet i VVM-undersøgelse, hvilket også senere
gav anledning til, at støjafskærmningen langs motorvejen blev op-
graderet.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/3-23 fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, til transportministeren
2704685_0003.png
Side 3/3
Det er generelt vanskeligt at kommentere de fremlagte grafer, re-
sultater og fortolkninger, da præsentationen i høj grad mangler kil-
dehenvisninger.
Vejdirektoratet har flere gange efterspurgt, hvordan borgerbevæ-
gelsen er kommet frem til, at 26.000 borgere i 2/3 af året vil blive
belastet af støj over 53 dB fra en 3. Limfjordsforbindelse. Dette
fremgår heller ikke af præsentationen.
Vejdirektoratet har anvendt støjtillægsprincippet i forhold til Dall
Villaby. Støjtillægsprincippets formål er at inddrage støjbelastede
områder i nær tilknytning til anlægsprojekter og sikre, at støjbe-
lastningen ikke forværres. Endvidere ligger Dall Villaby indenfor
undersøgelseskorridoren for projektet.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen