Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2704688_0001.png
Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 600
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
6. juli 2021
2021-4075
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juni 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 600:
Vil ministeren kommentere henvendelse af 25/5-21 samt præsen-
tation fra foretræde 1/6-21 fra Borgerbevægelsen mod en motorvej
i Egholmlinjen vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, jf. TRU alm.
del - bilag 371?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Som
angivet i den opdaterede VVM-undersøgelse er grundvands-
magasinerne i Aalborg Kommune mange steder dårligt beskyttede
fra naturens side og dermed meget sårbare over for nedsivende
miljøfremmede stoffer. Behovet for at beskytte grundvandet er der-
for stort, og der skal ved planlægning, udførelse og drift af motor-
vejen tages særlige forholdsregler for at undgå forureninger af
grundvandet i motorvejskorridoren. Tiltag til beskyttelse af grund-
vandet er derfor helt centrale, og Aalborg Kommune har løbende
været inddraget i forhold til at beskytte drikkevandsboringer og kil-
depladser ved Drastrup og Lindholm vandværker. Emnet er grun-
digt vurderet i miljøkonsekvensrapporten og vil også er være grun-
digt beskrevet i Vejdirektoratets høringsnotat, som er under udar-
bejdelse.
Påvirkning af grundvandvandsmagasinerne forventes primært at
ske i anlægsfasen, hvor der skal foretages midlertidig grundvands-
sænkning i forbindelse med anlæg af bygværker.
Dette forventes at
foregå i de terrænnære grundvandsmagasiner, og der forventes
ikke væsentlig påvirkning af de grundvandsmagasiner, der anven-
des til indvinding af drikkevand.
I VVM-undersøgelsen er konsekvensen af de naturlige grund-
vandskemiske forhold ved oppumpning af grundvand i forbindelse
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/3-23 fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende drikkevand i forbindelse med forslag til 3. Limfjordsforbindelse, til transportministeren
2704688_0002.png
Side 2/2
med grundvandssænkning samlet set vurderet at være moderat, da
der netop er behov for yderligere undersøgelser, så de nødvendige
afværgeforanstaltninger kan indarbejdes, og risikoen minimeres.
Det er en forudsætning for projektets gennemførelse, at risikovur-
deringen foretages, og at der ved detailprojekteringen planlægges
de nødvendige afværgetiltag og grundvandsovervågning til sikring
af drikkevandsressourcen.
Hvad forurening fra trafikken på den færdige motorvej angår, så
opsamles alt vejvand i sårbare områder i et lukket afvandingssy-
stem, hvor det via tætte regnvandsbassiner ledes til vandløb og an-
dre recipienter. Konsekvensen for det omkringliggende miljø vur-
deres at være begrænset.”
I tillæg til Vejdirektoratets oplysninger vil jeg tilføje, at jeg er helt
tryg ved, at et kommende anlægsarbejde for en 3. Limfjordsforbin-
delse vil blive håndteret på forsvarligvis og under hensyntagen til
drikkevandsinteresser og andre vigtige miljøforhold.
Jeg er derfor også meget tilfreds med, at projektet er en del af
Af-
tale om Infrastrukturplan 2035,
som regeringen netop har indgået
med et bredt flertal i Folketinget.
Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht