Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2703347_0001.png
Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
9 . maj 2023
2 023-1 992
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. april 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 158:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor miljøkonsekvensvurderingen
af 3. Limfjordsforbindelse (februar 2021), anvender gennemsnits-
tal for hele døgnet/året og for hele landet, og dermed bl.a. ikke ta-
ger højde for regionale vind/vejrforhold, hvilket resulterer i, at
støjniveauet i realiteten bliver langt højere end angivet i rapporten?
Mere specifikt, bedes ministeren forklare, hvorfor det ikke er sam-
menlignelige konkrete støjmålinger (med hensyntagen også til
vindforhold) der bruges i angivelsen af støjgener i rapporten, her-
under ift. angivelse af støjzoner med døgnværdi samt myldretids-
værdi mellem 55 og 59 dB samt 60dB og derover?
Endelig bedes ministeren oplyse, om han mener målemetoden med
brug af landsgennemsnit og gennemsnit over døgnet/året ift. støj-
målinger forsat skal anvendes ved andre miljøkonsekvensrappor-
ter, hvis der kan påvises alvorlige fejl og mangler ved denne me-
tode?
Svar:
Spørgsmålene har tidligere været stillet i forbindelse med høringen
af miljøkonsekvensvurderingen for 3. limfjordsforbindelse. Jeg har
derfor forhørt mig hos Vejdirektoratet som oplyser følgende:
”Miljøstyrelsen har fastlagt at regulering af støj fra veje foregår
med støjberegninger. Det er Miljøstyrelsens vejledning Nr. 4, 2007
‘Støj fra veje’ og Støjbekendtgørelsen BEK nr. 717 af 13/06/2006,
der foreskriver, hvordan støj fra veje skal beregnes og kortlægges
bl.a. ved planlægning af større infrastrukturprojekter.
I vejledningen ‘Støj fra veje’ er det beskrevet, at der for vejstøj be-
nyttes parameteren L
den
, der er en årsmiddelværdi baseret på et
vægtet gennemsnit over et døgn beregnet for et helt år. Selv om
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om, hvorfor miljøkonsekvensvurderingen af 3. Limfjordsforbindelse (februar 2021), anvender gennemsnitstal for trafikstøj for hele døgnet/året og for hele landet, og dermed bl.a. ikke tager højde for regionale vind/vejrforhold, hvilket resulterer i, at støjniveauet i realiteten bliver langt højere end angivet i rapporten, til transportministeren
2703347_0002.png
Side 2/2
vejstøj ikke er konstant over tid, er der en god sammenhæng mel-
lem menneskers opfattelse af støjen og støjen angivet som en års-
middelværdi. Derfor bliver der ikke lavet støjberegninger for mak-
simalniveauet af støjen, fx i kortere perioder eller i myldretiden.
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for vejstøj for støjfølsom
anvendelse er 58 dB. Det forklarer opdelingen af støjniveauerne i
intervallerne 53 - 58 dB, 58 – 63 dB, 63 – 68 dB, 68 – 73 dB og
over 73 dB. De intervaller der henvises til (55 til 60 dB) bliver kun
anvendt i forhold til EU’s strategiske støjkortlægning (på Støjdan-
markskortet
https://noise.mst.dk/).
Vejdirektoratet har desuden, som et forsøg, udført længerevarende
støjmålinger langs E45 i 2019, som viser, at variationerne i støjen i
løbet af døgnet svarer til, at støjen i dagtimerne kan være lidt hø-
jere end gennemsnitsværdien (1 -2 dB). Samtidig vil de laveste støj-
niveauer om natten være mellem 15 dB og 20 dB lavere end den be-
regnede gennemsnitsværdi.
I Danmark blæser vinden hyppigere fra vest og sydvest end fra øst
og nordøst. Disse forhold er indregnet i modellen, når støjen bereg-
nes. Det kan ikke afvises, at lokale vejrforhold i fx Aalborg vil afvige
fra de gennemsnitlige vejrforhold, der anvendes i beregningsmo-
dellen. Det vurderes dog ikke at ændre på den vurdering af støjfor-
holdene, som er beskrevet i miljøkonsekvensrapporten og de rela-
tive ændringer, der sker i forhold til referencescenariet.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen