Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
9 . maj 2023
2 023-1 992
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. april 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 158:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor miljøkonsekvensvurderingen
af 3. Limfjordsforbindelse (februar 2021), anvender gennemsnits-
tal for hele døgnet/året og for hele landet, og dermed bl.a. ikke ta-
ger højde for regionale vind/vejrforhold, hvilket resulterer i, at
støjniveauet i realiteten bliver langt højere end angivet i rapporten?
Mere specifikt, bedes ministeren forklare, hvorfor det ikke er sam-
menlignelige konkrete støjmålinger (med hensyntagen også til
vindforhold) der bruges i angivelsen af støjgener i rapporten, her-
under ift. angivelse af støjzoner med døgnværdi samt myldretids-
værdi mellem 55 og 59 dB samt 60dB og derover?
Endelig bedes ministeren oplyse, om han mener målemetoden med
brug af landsgennemsnit og gennemsnit over døgnet/året ift. støj-
målinger forsat skal anvendes ved andre miljøkonsekvensrappor-
ter, hvis der kan påvises alvorlige fejl og mangler ved denne me-
tode?
Svar:
Spørgsmålene har tidligere været stillet i forbindelse med høringen
af miljøkonsekvensvurderingen for 3. limfjordsforbindelse. Jeg har
derfor forhørt mig hos Vejdirektoratet som oplyser følgende:
”Miljøstyrelsen har fastlagt at regulering af støj fra veje foregår
med støjberegninger. Det er Miljøstyrelsens vejledning Nr. 4, 2007
‘Støj fra veje’ og Støjbekendtgørelsen BEK nr. 717 af 13/06/2006,
der foreskriver, hvordan støj fra veje skal beregnes og kortlægges
bl.a. ved planlægning af større infrastrukturprojekter.
I vejledningen ‘Støj fra veje’ er det beskrevet, at der for vejstøj be-
nyttes parameteren L
den
, der er en årsmiddelværdi baseret på et
vægtet gennemsnit over et døgn beregnet for et helt år. Selv om