Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. maj 2023
2023-1922
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. april 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 156:
Kan ministeren oplyse, hvor meget udledningen af CO
2
vil falde,
hvis man sænker hastighedsgrænsen på alle motorvejene i Region
Hovedstaden til 80 km/t og på øvrige veje til 50 km/t? Og vil mini-
steren redegøre for, hvilket juridisk grundlag kommunerne har for
evt. at træffe en sådan beslutning?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet om udledningen af CO
2
for Vejdirek-
toratet, der oplyser følgende:
”Et lignende tiltag er lige blevet analyseret af konsulentfirmaet
MOE (Artelia Group) for Gate21/Silent City. Analysen var afgræn-
set til en række omegnskommuner til København. Der henvises til
rapporten på dette link:
https://www.gate21.dk/wp-content/uplo-
ads/2023/04/Hastighedsnedsaettelser-og-trafikstoej-Analyse-af-
konsekvenser.pdf.
Der blev henholdsvis analyseret på en nedsættelse til 80 km/t på
alle motorveje i de pågældende omegnskommuner (scenarie 1) og
på en kombination af dette samt en nedsættelse på såkaldte ”trafik-
veje” til 50 km/t (scenarie 2). Scenarie 2 er således tæt på det til-
tag, som der spørges til.
Fokus for analysen var på effekten for vejstøj, men CO
2
-effekten
blev også opgjort. Hastighedsnedsættelserne i sig selv vil medføre,
at det bliver mindre attraktivt at køre i bil, hvilket reducerer kør-
selsomfanget og dermed CO
2
-udledningen. Det er desuden generelt
mere energieffektivt at køre 80 km/t end f.eks. 110 km/t, hvilket
også sparer CO
2
. Det sidste gør sig ikke nødvendigvis gældende for
nedsættelsen til 50 km/t, idet det kan medføre mere udledning af
CO
2
pr. km.