Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2697231_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. april 2023
2023-1833
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. april 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 153:
Kan ministeren oplyse, om det vil være i overensstemmelse med
EU’s Eurovignette-direktiv, hvis Danmark vælger at afstå fra at
have vejafgifter for lastbiler i Danmark, så Danmark dermed heller
ikke er forpligtet til at følge de CO2-emissionsklasser og takster for
vejafgifter, som fremgår af Eurovignette-direktivet?
Svar:
Det reviderede Eurovignetdirektivet, der trådte i kraft 25. marts
2022, fastsætter rammerne for, hvordan vejafgifter i EU skal ud-
formes både for tunge og lette køretøjer. Direktivet stiller ikke krav
om, at medlemsstaterne skal indføre vejafgifter, men fastsætter
blot rammerne for, hvordan vejafgifterne skal indrettes.
I dag betales periodebaseret vejbenyttelsesafgift (Eurovignet-afgift)
for lastbiler på 12 ton og derover. Afgiften er en del af den såkaldte
Eurovignet-afgift, der opkræves for benyttelse af det afgiftspligtige
vejnet i Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige.
Med vedtagelsen af det reviderede Eurovignetdirektiv må der kun i
behørigt begrundede tilfælde anvendes periodebaserede vejafgift
jf.
direktiv om afgifter på køretøjer for benyttelse af vejinfrastruktur
(Eurovignetdirektivet) artikel 7 stk. 11.
Medmindre at landene i
Eurovignet-ordningen (Danmark, Luxembourg, Nederlandene og
Sverige) kan leve op til kravene for behørigt begrundede tilfælde,
skal den nuværende danske vejbenyttelsesafgiftslov for tunge
godskøretøjer ophæves eller ændres senest i 2032. Hvis man øn-
sker at fortsætte den eksisterende vejbenyttelsesafgift, skal den
bl.a. CO
2
-differentieres, idet Danmark i det tilfælde vil være for-
pligtet til at følge de CO
2
-emissionsklasser, som fremgår af Euro-
vignetdirektivet.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om det vil være i overensstemmelse med EU’s Eurovignette-direktiv, hvis Danmark vælger at afstå fra at have vejafgifter for lastbiler i Danmark, så Danmark dermed heller ikke er forpligtet til at følge de CO2-emissionsklasser og takster for vejafgifter, som fremgår af Eurovignette-direktivet, til transportministeren
2697231_0002.png
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen