Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2715145_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. maj 2023
2023-174
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 143:
Er ministeren opmærksom på, at kravet om skiltning af ad hoc-pri-
ser på offentligt tilgængelige ladepunkter ikke er teknisk muligt at
opfylde, og at de danske ladepunkter derfor kendes ulovlige, ifølge
udkast til bekendtgørelse om krav til offentligt tilgængelig infra-
struktur for brændstoffer og alternative drivmidler m.v. (januar
2023)?
Svar:
I aftale af 28. oktober 2021 mellem regeringen (Socialdemokra-
tiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alli-
ance og Alternativet om regulering af ladestandermarkedet blev af-
taleparterne enige om, at skiltning med priser på offentligt tilgæn-
gelige ladepunkter i Danmark skal være som på konventionelle
tankstationer.
Aftalekredsen ønskede på den baggrund at give transportministe-
ren bemyndigelse til at fastsætte regler om, at offentligt tilgænge-
lige ladepunkter med en effekt på eller over 50 kW skal skilte med
listeprisen pr. kWh (ad hoc-prisen) i digitalt display, ligesom den
samlede pris for brugerens køb af el til opladning skal anføres i et
display. Med AFI-loven, som trådte i kraft 6. april 2022, gav Folke-
tinget den ovenfor nævnte bemyndigelse til transportministeren i §
10. Reglerne omfatter alle offentligt tilgængelige ladestandere uan-
set, om de placeret på offentlige eller private arealer, ligesom reg-
lerne for prisskiltning både omfatter ladepunkter, der er etableret
før og efter lovens ikrafttrædelse. For ladepunkter, der er etableret
før lovens ikrafttrædelse, skal reglerne for prisskiltning i digitale
displays dog først være gennemført senest 1. januar 2026.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om ministeren er opmærksom på, at kravet om skiltning af ad hoc-priser på offentligt tilgængelige ladepunkter ikke er teknisk muligt at opfylde, og at de danske ladepunkter derfor kendes ulovlige, ifølge udkast til bekendtgørelse om krav til offentligt tilgængelig infrastruktur for brændstoffer og alternative drivmidler m.v. (januar 2023), til transportministeren
2715145_0002.png
Side 2/3
Bemyndigelsesbestemmelsen i AFI-lovens § 10 er siden udmøntet
gennem § 8 og § 10 i Færdselsstyrelsens bekendtgørelse om krav til
offentligt tilgængelig infrastruktur for brændstoffer og alternative
drivmidler m.v., der trådte i kraft 1. juli 2022.
Der er efter den offentlige høring over udkast til bekendtgørelse
om krav til offentligt tilgængelig infrastruktur for brændstoffer og
alternative drivmidler m.v. opstået kendskab til, at erhvervet angi-
veligt møder tekniske og leveringsmæssige problemer, når det øn-
sker at indkøbe ladepunkter, der lever op til lovens og bekendtgø-
relsens skiltningskrav om visning af ad hoc-prisen og den samlede
købspris i digitale displays direkte på ladepunktet. Dette har ført
til, at der er taget reguleringsmæssige skridt, således at skiltningen
ikke behøver at være fysik integreret med ladepunktet (ladestande-
ren), men blot kan være i umiddelbar nærhed heraf. Med lempel-
sen af kravene kan ladeoperatørerne dermed vælge at vise priserne
for et eller flere ladepunkter via samme display. Det vil således ikke
være et krav, at priserne vises i et digitalt display på hvert enkelt la-
depunkt.
Transportministeriet og Færdselsstyrelsen er efter endt offentligt
høring over bekendtgørelsen blevet gjort opmærksom på yderligere
udfordringer i forbindelse med prisvisning i de digitale displays. I
løbet af efteråret og vinteren har styrelsen derfor været i yderligere
dialog med repræsentanter for erhvervet og producenter af lade-
punkter. På baggrund af disse drøftelser er det styrelsens vurde-
ring, at det i dag er teknisk muligt at vise ad hoc-priser og samlede
købspriser via digitale displays enten på eller i nærheden af lade-
standeren. For at imødegå erhvervets udfordringer med at indrette
sig efter de gældende skiltningskrav og for at undgå at skiltnings-
kravene udgør en barriere for udrulningen af ladeinfrastruktur i
Danmark, udstedte styrelsen – efter clearing med aftalekredsen
bag aftalen om regulering af lademarkedet – en ændringsbekendt-
gørelse. Ændringsbekendtgørelsen udskyder ikrafttrædelsestids-
punktet for kravene i § 8 og § 10 og indfører to nye overgangsbe-
stemmelser.
Som det fremgår, er jeg altså opmærksom på problemstillingen, og
det er mit indtryk, at der fra Transportministeriets side er taget de
nødvendige skridt, der sikrer at udrulningen af offentlig tilgængelig
ladeinfrastruktur ikke forsinkes, samtidig med at danske elbilister
sikres adgang til tydelig og lettilgængelig information om priser
mv., som Folketinget besluttede i 2022.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om ministeren er opmærksom på, at kravet om skiltning af ad hoc-priser på offentligt tilgængelige ladepunkter ikke er teknisk muligt at opfylde, og at de danske ladepunkter derfor kendes ulovlige, ifølge udkast til bekendtgørelse om krav til offentligt tilgængelig infrastruktur for brændstoffer og alternative drivmidler m.v. (januar 2023), til transportministeren
2715145_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen