Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2695888_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. april 2023
2023-1733
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Sofie Lippert (SF).
Spørgsmål nr. 142
Vil ministeren redegøre for, hvilke regler der gælder for cyklisters
højresving i lysregulerede kryds i Sverige sammenlignet med de
danske regler? Såfremt ministeren har kendskab til lempeligere
regler i andre (europæiske) lande, vil ministeren endvidere rede-
gøre for disse?
Svar
Jeg har forelagt Vejdirektoratet spørgsmålet, der har oplyst føl-
gende, som jeg i det hele kan henholde mig til:
”I Danmark skal cyklister følge de samme lyssignaler som motor-
køretøjer, når cyklisterne færdes på en vej, eller på en cykelsti eller
cykelbane, som udgør en del af vejen. Er der et separat cyklistsig-
nal, skal cyklister dog følge dette.
Det er som hovedregel i Danmark ikke tilladt at svinge til højre for
rødt lys, hverken for motorkøretøjer eller for cykler. Dette gælder
også i det øvrige Europa.
I 2016 blev det ved en ændring i bekendtgørelse om vejafmærkning
og bekendtgørelse af anvendelse af vejafmærkning gjort muligt at
tillade cyklister at svinge til højre, når hovedsignalet viser rødt. For
at dette kan lade sig gøre skal krydset leve op til bestemte krav til
udformning og afmærkning. Blandt kravene kan nævnes, at cykel-
stien skal være bred nok til, at de højresvingende cyklister kan få
en separat højresvingsbane, og at der skal være cykelsti på både
den vej, man cykler til krydset på, og den vej, man som cyklist skal
svinge til højre på.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om hvilke regler der gælder for cyklisters højresving i lysregulerede kryds i Sverige sammenlignet med de danske regler
2695888_0002.png
Side 2/2
Højresvinget lovliggøres med en undertavle, som er monteret un-
der signalet. Der henvises til eksempel 1 i bilaget. Politiet skal god-
kende opsætning af undertavlen.
Vejdirektoratet har kendskab til, at Frankrig, Belgien og Holland
også har indført skiltning der tillader, at cyklister kan svinge til
højre i bestemte kryds, selvom signalet viser rødt.
I Sverige er det derimod ikke muligt at anvende skiltning, der tilla-
der, at cyklister svinger til højre for rødt.
I et kryds kan vej og cykelsti være udformet på en sådan måde, at
cyklister kan svinge til højre helt uden om lyssignalet. Der henvises
til eksempel 2 i bilaget.
Her er det selve udformningen og indretningen af krydset og cykel-
stien, der gør det muligt for cyklisten at dreje til højre uden om lys-
signalet. Denne indretning af vejen kræver ofte mere plads og bru-
ges fortrinsvis, hvor der er få fodgængere.
Vejes og stiers udformning er forskellige fra land til land. Derfor er
det muligt, at der i Sverige oftere anlægges kryds, som er indrettet
på en sådan måde, at cyklisterne kan dreje til højre uden om lyssig-
nalet.
Herudover kan det fremhæves, at udformningen af lyskrydset i ek-
sempel 2 i bilaget er almindelig i f.eks. Holland.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen