Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministere n
Michael Eisenberg
1 3. april 2023
2 023-1 335
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Kære Michael Eisenberg
Tak for din henvendelse af 3. marts 2023 om administration af
statslige og kommunale veje.
Det er en kompleks opgave at koordinere love og regler på tværs af
vejnettet. Det er derfor vigtigt, at vejmyndighederne har en god
forståelse af forhold og udfordringer, som kan påvirke trafikken og
for løsninger, der kan understøtte den grønne omstilling.
På statsvejene er det Vejdirektoratet, der som myndighed vurderer
de mest hensigtsmæssige løsninger. På statsvejene vægtes samlede
betragtninger om fremkommelighed højt, da statsvejene skal sikre
mobilitet mellem landets dele. Lokale ønsker, f.eks. at nedsætte ha-
stighed ud fra støjhensyn, vil på statsvejene rumme en generel ne-
gativ effekt for fremkommeligheden. Det er også derfor, vi fra poli-
tisk side har været tilbageholdende med at anvende netop dette in-
strument for at reducere vejstøj.
Ved at bevare kommunernes frihed til at fastsætte regler på de
kommunale vejnet, kan vi sikre, at der tages hensyn til lokale for-
hold. Samtidig er de borgere, der bliver påvirket af ændringerne,
tættere på beslutningerne og får dermed bedre mulighed for at på-
virke udviklingen på vejene.
Der er blandt andet derfor, at der har været et politisk ønske om en
forsøgsordning, hvor udvalgte kommuner får udvidede muligheder
for at nedsætte hastighedsgrænser på udvalgte kommunale veje til
40 km/t. Forhåbningen er, at den nedsatte hastighed kan øge tra-
fiksikkerheden og trygheden for de bløde trafikanter.