Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2703355_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
6. februar 2023
Mette Vikjær
[email protected]
72442258
20/09671-30
1/4
Københavns Busterminal – behov for
merbevilling
Kort projektstatus med hovedvægt på ITS
Opførelse af terminalbygning, overdækning og anlægsarbejde pågår og følger tidsplanen.
I sensommeren 2021 blev der afholdt markedsdialogmøder med ITS-leverandører, for bedst muligt at kunne
udarbejde et udbudsmateriale for ITS-udbud. Alligevel er der ikke indkommet tilbud ved de to udbud, der
blev gennemført i 2022 af ITS-entreprisen.
Efter det seneste udbud med tilbudsfrist den 05-12-2022, blev der ugen efter afholdt dialogmøder med de tre
leverandører, der anses for mest relevante for at få indblik i, hvorfor leverandørerne ikke indgav bud.
På baggrund af disse dialogmøder, blev der udarbejdet fire mulige scenarier for den videre proces.
Scenarie 1: Hasteprocedure
I dette scenarie prioriteres sandsynligheden for hurtig indgåelse af en ITS-kontrakt uden større forsøg på risi-
kominimering (fx ved større revision af udbudsmateriale og mere normal tilbudsperiode).
Scenarie 2: Nyt udbudsmateriale, etapevis ITS
I dette scenarie prioriteres det at have kritisk nødvendige ITS-funktioner implementeret inden busterminalen
åbnes for trafik og så først derefter etapevist idriftsætte de resterende ITS-funktioner.
Scenarie 3: Ny åbningsdato, samlet ITS
I dette scenarie prioriteres det at implementere et samlet ITS-system, inden busterminalen åbnes for trafik,
svarende til at terminalen fremstår færdig i sin helhed inden ibrugtagning.
Scenarie 4: Uændret åbningsdato, samlet ITS
I dette scenarie prioriteres åbning af busterminalen for trafik, snarere end implementering af ITS-løsninger.
Det samlede ITS-system implementeres og idriftsættes samlet, men først efter åbningsdatoen.
På møde i projektets styregruppe den 19-12-2022 blev det besluttet at udarbejde økonomiske og tidsmæs-
sige konsekvenser for scenarie 2 og 3. Da scenarie 3 estimeres billigst at gennemføre, set ud fra et anlægs-
perspektiv, behandles dette kun i det følgende.
Vejdirektoratet
Thomas Helsteds Vej 11
Postboks 529
8660 Skanderborg
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om Københavns nye fjernbusterminal, til transportministeren
2703355_0002.png
Anlægstekniske aspekter ved scenarie 3
Ud fra et udelukkende anlægsteknisk synspunkt, vil scenarie 3 - et samlet ITS-udbud og ny åbningsdato -
give færreste grænseflader i forhold til både udbud, implementering og idriftsættelse af busterminalen, når
det accepteres at udskyde åbningen til et realistisk tidspunkt.
Dertil kommer Cowis vurdering af, at et samlet ITS-anlæg vil kunne færdiggøres 1,5-2 måneder hurtigere
end ved en etapevis udbygning, og dermed en tidligere dato for, hvornår en fuldt funktionsdygtig terminal vil
stå klar ift. de andre scenarier. Dette vil også medføre færre omkostninger til Cowi og VD.
Endelig kan et samlet og uforstyrret forløb med en realistisk tidsplan gøre det mere attraktivt for tilbudsgi-
verne at byde samt mindske den risikopræmie, de ville lægge oveni tilbudsprisen ved en stram tidsplan med
stor risiko for bod.
Dog skal der være opmærksomhed på, hvordan den tomme busterminal håndteres i de perioder, der ikke
arbejdes på pladsen, efter at CGJ har afleveret hovedentreprisen.
Der er igangsat undersøgelse af, hvad hovedentreprenøren ved CG Jensen kan udføre installatørdelen i
ITS-entreprisen for. Denne har været indeholdt i ITS-udbuddet, men grundet den nu forsinkede tidsplan for
ITS, vurderes det alt i alt mere fordelagtigt, hvis hovedentreprenøren kunne udføre denne del.
Drifts- og passagervendte aspekter af scenarie 3 ved Movia
Nedenstående er indsat fra mail modtaget fra MOVIA, Lars Thiesson den 23-01-2023:
”Movias bemærkninger vedrørende drifts- og passagervendte aspekter af, at Busterminalen først åbnes for
trafik, når et samlet IT-system er fuldt implementeret.
Det er Movias vurdering, at såvel drifts- som passagermæssigt indeholder en samlet åbning af terminalen
mange fordele.
Driftsmæssigt vil en samlet åbning betyde, at der undgås en interimsperiode, hvor operatørerne og deres
chauffører skal følge midlertidige retningslinjer for brug af terminalen. Det gælder muligheder for booking af
perrontider, tildeling af perron ved ankomst og fakturering for anvendt tid. Det har været skitseret, at der i en
interimsperiode kunne etableres en manuel betjening af terminalen og bussernes ankomster og afgange,
men det vil være vanskeligt at undgå enkelte fejl i registrering og opkrævning af benyttelsesafgift. En manuel
betjening vil tillige være sårbar overfor pludseligt fravær.
En samlet åbning vil give den fordel, at der fra terminalens åbning kan gives den optimale trafikinformation til
passagererne med aktuelle ankomster og afgange, samt ikke mindst fra hvilken perron en given ankomst og
afgang vil foregå.”
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om Københavns nye fjernbusterminal, til transportministeren
2703355_0003.png
Økonomi
I budgettet er indarbejdet scenarie 3 for ITS-entreprisen, et samlet ITS-udbud og ny åbningsdato, dvs. hvor
entreprisen udføres uden fordyrende elementer, så som arbejde på en plads med trafik, natarbejde samt
øgede udgifter til flere test og ibrugtagninger af ITS-anlægget.
Samlet bevilling
Anlæg
Arealerhvervelse (udlejning af areal):
Projektering, tilsyn og administration (PTA)
Samlet budgetbehov før vurdering af risikotillæg og reserve (scenarie 3)
146,8 mio. kr.
110,4 mio. kr.
-0,5 mio. kr.
38,1 mio. kr.
148,0 mio. kr.
Risikoanalyse
Der er gennemført en risikoanalyse ultimo januar 2023 på baggrund af at ovenstående budget.
Økonomi (nuværende)
Forklaring til S-kurven
Mio. kr.
148,0
0
13,7
161,7
164,7
167,7
Projektets budget ekskl. reserver
Risikoreserve
Projektets beregnede 50 % risikotillæg
50% fraktil:
80% fraktil:
95% fraktil:
Med udgangspunkt i det opdaterede anlægsoverslag og det nuværende risikobillede er der behov for at til-
føre projektet yderligere midler, dvs. en merbevilling.
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om Københavns nye fjernbusterminal, til transportministeren
2703355_0004.png
Vejdirektoratet anbefaler som udgangspunkt en budgetsikkerhed på 80% til gennemførelse af projektet.
Det estimerede behov for merbevillingen er baseret på det opdaterede budget og risikoanalysen. Ved en risi-
koanalyse vurderes det af projektgruppen, hvilke risici der kan forudsiges på tidspunktet for risikoanalysen.
Ved valg af en budgetsikkerhed på 80 % vil der stadig være en risiko på 20 % for at budgettet er estimeret
for lavt til gennemførelse af projektet. Hvis der ønskes større budgetsikkerhed, skal der vælges et højere risi-
kotillæg.
Årsager til budgetændringer
Øgede udgifter til hovedentreprise bl.a. grundet betaling af forcering i forbindelse med forsinkelse, som
primært skyldes ændrede krav fra HOFOR til indføring af fjernvarme og etablering af fjernvarmegrube.
Udgift til forurenet jord.
Øgede udgifter til Movia for udvikling af hjemmeside ”busterminal.dk” samt til installation af CCTV.
Det estimerede budget for gennemførelse af ITS-entreprisen er opjusteret, grundet situationen med
manglende tilbud og markedssituationen i øvrigt.
Øgede udgifter til dækning af rådgiver- samt bygherre udgifter i forbindelse med manglende udbud for
ITS, samt budget til gennemførelse af tredje udbud samt koordinering med mange interessenter.
Tidsplan
Tidsplanen for hovedentreprisen forløber planmæssigt med forventet aflevering den primo juli 2023. Hvis ud-
førelse af installatørdelen af ITS-entreprisen tildeles hovedentreprenøren, kan der forventes et senere afle-
veringstidspunkt.
Projektet afventer igangsættelse af tilretning af udbudsmateriale for genudbud af ITS-entreprise. Fra igang-
sættelse forventes følgende tidsestimater:
1,5 måneder til tilretning af udbudsmateriale, granskning og udbud
2,5 måneder til tilbudsgivning, tilbudsevaluering, stand still periode iht. Udbudsloven samt kontraktindgå-
else.
Forventet færdiggørelse/ibrugtagning fra kontraktindgåelse 10 - 12 måneder.
Projektet arbejder pt. på udarbejdelse af en tidsplan for et samlet projektforløb efter scenarie 3.
4