Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2703354_0001.png
VEJDIREKTORATET
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
KØBENHAVNS BUSTERMINAL
TLF
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
REVIDEREDE SCENARIER FOR ETABLERING AF ITS-SYSTEM
FAX
WWW
INDHOLD
1
1.1
1.2
2
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Formål
Projektforhold der bør tages stilling til
Pejlemærker
Scenarier
Generelt
Scenario 1:
Scenario 2:
Scenario 3:
Scenario 4:
1
2
2
2
2
3
4
6
7
Hasteprocedure
Nyt udbudsmateriale, etapevis ITS
Ny åbningsdato, samlet ITS
Uændret åbningsdato, samlet ITS
1
Formål
Formålet med dette notat er at skitsere forskellige scenarier for udbuds- og im-
plementeringsforløb for ITS-leverancen til Københavns Busterminal ved Dybbøls-
bro set i lyset af, at to gennemførte udbud ikke har resulteret i tilbud på ITS-
leverancen.
Notatet er skrevet til Vejdirektoratets projektledelse med henblik på at kunne
indgå i grundlaget for en drøftelse i projektstyregruppen (Vejdirektoratet, Movia
og Københavns Kommune) af, hvorledes ITS-leverancen nu skal forsøges hånd-
teret.
Notatet er udformet med henblik på at gøre opmærksom på nogle overordnede
sammenhænge, der bør tages stilling til samlet.
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
H10101
A227119-D5024
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
1.0
16. dec. 2022
JTWE
PEY
PEY
https://cowi.sharepoint.com/sites/A227119-project/Shared Documents/60-Arbejdsdokumenter/01-Skitseprojekt/09-ITS/Notater og memoer/Reviderede scenarier for
etablering af ITS-system.DOCX
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om Københavns nye fjernbusterminal, til transportministeren
2703354_0002.png
KØBENHAVNS BUSTERMINAL
2
1.1
Projektforhold der bør tages stilling til
Der er en række vigtige forhold der bør overvejes / tages stilling til i forbindelse
med beslutninger om det videre forløb:
1
Konsekvenser af den voksende tidsmæssige afstand mellem Hovedentre-
prise og ITS-leverance
se også afsnit 2.1.
Den urealistisk korte tidsplan for implementering af ITS-leverance, som
fremgår af det hidtidige udbudsmateriale.
3
Svar fra fornyet dialog med potentielle tilbudsgivere, som peger på at to ud
af tre firmaer (nu) ikke ønsker at byde på ITS-leverancen, hvis den også
omfatter fysiske installationsydelser
dette forhold har ikke tidligere været
oplyst i markedsdialog med samme firmaer (tværtimod).
4
Udbudstidsplan i forhold til rammer for udarbejdelse af større eller mindre
ændringer af udbudsmaterialet hhv. tidsmæssige rammer for afgivelse af
tilbud.
2
1.2
Pejlemærker
Ved beskrivelsen af scenarier i kapitel 2 er der benyttet følgende pejlemærker:
Effekt på åbningsdato (og øvrige terminer), herunder antal af ITS-
delidriftsættelser
Effekt på projektøkonomi
Effekt på projektkvalitet og -risiko
Effekt på projektimage hos forskellige interessenter (busoperatører, rej-
sende, driftsoperatører, terminalejer,
…).
2
Scenarier
I det følgende skitseres forskellige scenarier for udbud og implementering og de-
res forventede konsekvenser.
2.1
Generelt
Uafhængigt af scenario gælder, at efterhånden som tiden er gået uden at der er
indgået en ITS-kontrakt, og mens Hovedentreprenørens arbejde er fortsat, er
det tidsmæssige ’gab’ mellem afslutningen af hovedentreprisen hhv.
afslutning
af ITS-leverancerne vokset.
Det betyder, at den hidtidige forudsætning om, at Hovedentreprenøren tilveje-
bringer faciliteter og lukket byggeplads for ITS-leverandøren ikke længere hol-
der for den samlede ITS-implementeringsperiode (ITS-systemet kan først fær-
digimplementeres lang tid efter afslutning af hovedentreprisen).
https://cowi.sharepoint.com/sites/A227119-project/Shared Documents/60-Arbejdsdokumenter/01-Skitseprojekt/09-ITS/Notater og memoer/Reviderede scenarier for etablering af
ITS-system.DOCX
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om Københavns nye fjernbusterminal, til transportministeren
2703354_0003.png
KØBENHAVNS BUSTERMINAL
3
Konsekvensen af dette er bl.a., at ITS-leverandøren vil skulle arbejde på en bus-
terminal i drift (medmindre åbningsdatoen flyttes til efter implementeringen af
det samlede ITS-system), og at ITS-leverandøren derfor vil være nødt til at til-
passe sit tilbud og sine omkostninger derefter (dyrere og langsommere projekt).
Denne ændrede situation bør også afspejles i det ændrede udbudsmateriale.
2.2
Scenario 1: Hasteprocedure
I dette scenario prioriteres chancen for hurtig indgåelse af en ITS-kontrakt uden
større forsøg på risikominimering (fx ved større revision af udbudsmateriale og
mere normal tilbudsperiode).
Det har været bragt i forslag at genudbyde ITS-leverancen ved en hasteproce-
dure, men en evt. beslutning om at gøre dette har effekt på andre vigtige for-
hold, som det forsøges belyst her.
Målet med at udbyde ITS-systemet ved brug af hasteprocedure er at indgå en
kontrakt med en ITS-leverandør snarest muligt ved at operere med en kort til-
budsperiode (ned til 15 kalenderdage) og et minimum af tilpasninger af det tidli-
gere publicerede udbudsmateriale (muligheden for at kunne benytte en meget
kort tilbudsperiode åbnes grundet de to tidligere fejlede udbud). Det skal ved
fastsættelse af udbudsperioden dog alligevel tages i betragtning, hvor store
og/eller betydende dele af det oprindelige udbud der er ændret, så tilbudsgi-
verne gives rimelig tid til at gennemlæse og forstå det nye udbudsmateriale
samt gives tid til at udarbejde et tilbud. Omfanget af ændringer vil i sagens na-
tur afhænge af beslutninger vedr. forhold listet i afsnit 1.1.
Spørgsmålet er også, om det inden for rammerne for brug af hasteproceduren er
muligt at justere det tidligere udbudsmateriale tilstrækkeligt til at potentielle til-
budsgivere vil finde kontrakten attraktiv, og om kontrakten i tilstrækkelig grad
bringes til i overensstemmelse med de faktisk ændrede rammer, der følger af
ITS-leverancens forsinkelse i forhold til Hovedentreprisen (jf. afsnit 2.1).
Interne overvejelser i ITS-arbejdsgruppen samt den seneste runde dialogmøder
med tre potentielle tilbudsgivere indikerer et behov for en større revision af ud-
budsmaterialet, svarende til at der er risiko for, at selv et minimalt revideret ud-
budsmateriale vil føre til endnu et udbudsforløb uden tilbud, da tilbudsgiverne
ikke vil kunne se sig i stand til at udarbejde kvalificerede tilbud på det revide-
rede udbudsgrundlag inden for den korte tilbudsperiode (15 kalenderdage?).
Hvis der gennemføres en hasteprocedure, og der indkommer tilbud på den ud-
budte opgave, vil der hurtigt kunne indgås en kontrakt. Men der vil fortsat være
risiko for, at ITS-systemet ikke kan leveres i rette tid givet den pressede imple-
menteringstidsplan, hvorved en de facto etapevis indfasning af ITS vil være
sandsynlig, men ikke beskrevet i kontrakten (dette vil kræve en større omskriv-
ning af udbudsmaterialet).
Hvis der gennemføres en hasteprocedure, men igen ikke indkommer tilbud, har
projektet reelt blot spildt tiden.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A227119-project/Shared Documents/60-Arbejdsdokumenter/01-Skitseprojekt/09-ITS/Notater og memoer/Reviderede scenarier for etablering af
ITS-system.DOCX
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om Københavns nye fjernbusterminal, til transportministeren
2703354_0004.png
KØBENHAVNS BUSTERMINAL
4
Forventede konsekvenser for tidsplan/terminer, herunder busterminalens åb-
ningsdato:
De facto (men ikke i kontrakten beskrevet) etapevis indfasning af ITS-
funktioner; intet samlet ITS-system ved den p.t. planlagte dato for åbning
af busterminalen.
Implementeringsforløbet forlænges langt ud over den i kontrakten p.t. sti-
pulerede idriftsættelsesdato (25/9).
Forventede konsekvenser for projektøkonomi:
Ekstra omkostninger forbundet med udarbejdelse af udbudsmateriale, gen-
nemførelse af udbudsproces m.m.
Længere projektforløb koster generelt mere (fx flere møder).
Risiko for ekstraregninger fra ITS-leverandør i tilfælde af forhold, der ikke
er reguleret i det justerede udbudsmateriale; eksempelvis ved arbejde på et
terminalområde i drift og uden Hovedentreprenørens bistand jf. afsnit 2.1.
Forventede konsekvenser for projektkvalitet:
Risiko for meget begrænsede ITS-funktioner (i værste fald ingen) ved bus-
terminalens åbning, alt afhængig af kompleksiteten af de funktioner der øn-
skes implementeret inden åbningen hhv. tidspunkt for kontraktindgåelse.
Uklarhed, diskussion og økonomisk uklarhed i projektforløbet som følge af
forhold, der ikke er tilstrækkeligt velbeskrevne i udbudsmaterialet (kræver
større gennemarbejdning) jf. brug af hasteprocedure med begrænsede mu-
ligheder for at tilpasse udbudsmateriale og tilbud.
Forventede konsekvenser for brugeroplevelse:
Risiko for at busterminalen ikke opleves som klar til brug ved åbning af
operatører, driftsansvarlige og publikum; og slet ikke, hvis det ikke lykkes
at implementere et minimum af ITS inden åbningsdatoen som konsekvens
af at der kun er indarbejdet et minimum af ændringer i det udbudsmateri-
ale, der udsættes for hasteprocedure.
2.3
Scenario 2: Nyt udbudsmateriale, etapevis ITS
I dette scenario prioriteres det at have kritisk nødvendige ITS-funktioner imple-
menteret inden busterminalen åbnes for trafik og så først derefter etapevist
idriftsætte de resterende ITS-funktioner.
Målet med at udarbejde et ’nyt’ udbudsmateriale (forstået som en
større revision
af udbudsmaterialet fra seneste udbud) er at gøre det mere attraktivt for poten-
tielle tilbudsgivere at byde på opgaven ved bl.a. 1) at søge at imødekomme øn-
sker fremsat på dialogmøder med tre potentielle bydende, herunder evt. at
overflytte alle fysiske installationsydelser til Hovedentreprenøren og lade ITS-
https://cowi.sharepoint.com/sites/A227119-project/Shared Documents/60-Arbejdsdokumenter/01-Skitseprojekt/09-ITS/Notater og memoer/Reviderede scenarier for etablering af
ITS-system.DOCX
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om Københavns nye fjernbusterminal, til transportministeren
2703354_0005.png
KØBENHAVNS BUSTERMINAL
5
leverandøren fokusere på implementering af ITS-systemets it-system og/eller 2)
at tillade en længere implementeringsperiode (markedsdialog indikerede en im-
plementeringsperiode på op til 12 måneder), 3) indarbejdelse af etapevis indfas-
ning af ITS, opblødning af kontraktbestemmelser vedr. bod og kontraktopsigelse
m.m.
Det er endvidere et formål at få indarbejdet en bedre beskrivelse af de forhold,
som ITS-leverandøren skal operere under i perioden mellem en evt. idriftsæt-
telse af busterminalen 1/7 2023 og idriftsættelse af ITS-leverancen en gang
primo 2024 (eller hvornår det nu kan blive), for at mindske risikoen for en ukon-
trollabel strøm af ekstraregninger foranlediget af at ITS-leverandøren møder
’uforudsete
arbejds- og leveringsbetingelser’ jf. også afsnit 1.1, punktlistens
nummer 1.
Hvis det besluttes at udarbejde et nyt udbudsmateriale, vil det kræve ekstra
ressourcer i både udbuds- og implementeringsfasen (kalendertid og timeom-
kostninger), og der vil blive tale om en etapevis indfasning af ITS, hvor det i før-
ste omgang prioriteres at få kritisk vigtige funktioner i drift til busterminalens
åbningsdato, mens mindre kritiske funktioner først implementeres efter åbnings-
datoen.
Såfremt dette scenario forfølges, øges sandsynligheden for at modtage tilbud,
men samtidig vil det være nødvendigt at acceptere etapevis indfasning af ITS.
Forventede konsekvenser for tid herunder busterminalens åbningsdato:
Etapevis indfasning af ITS-funktioner; intet samlet ITS-system ved åbning.
Projektforløbet: Både udbuds- og implementeringsforløbet forlænges.
Risiko for, at der ikke kan etableres ITS-funktioner inden busterminalens
åbningsdato (jf. tidspunkt for afslutning af hovedentreprisen) pga. behov
for ekstra tid til beslutningsprocesser, udarbejdelse af udbudsmateriale og
gennemførelse af nyt udbud.
Forventede konsekvenser for projektøkonomi:
Ekstra omkostninger forbundet med udarbejdelse af udbudsmateriale, gen-
nemførelse af udbudsproces m.m.
Længere projektforløb koster generelt mere (fx flere møder).
Forventede konsekvenser for projektkvalitet:
Risiko for meget begrænsede ITS-funktioner (i værste fald ingen) ved bus-
terminalens åbning (jf. tidspunkt for afslutning af hovedentreprisen), alt af-
hængig af kompleksiteten af de funktioner der ønskes implementeret inden
åbningen hhv. tidspunkt for kontraktindgåelse.
Risikoen for
’projektoverraskelser’ minimeres ved udarbejdelse af mere
gennemarbejdet/tilpasset udbudsmateriale og en længere tilbudsperiode,
https://cowi.sharepoint.com/sites/A227119-project/Shared Documents/60-Arbejdsdokumenter/01-Skitseprojekt/09-ITS/Notater og memoer/Reviderede scenarier for etablering af
ITS-system.DOCX
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om Københavns nye fjernbusterminal, til transportministeren
2703354_0006.png
KØBENHAVNS BUSTERMINAL
6
da der kan planlægges et mere forudsigeligt forløb, end ved brug af haste-
proceduren.
Forventede konsekvenser for brugeroplevelse:
Risiko for at busterminalen ikke opleves som helt klar til brug ved åbning,
men dog formentlig klar nok til at den kan fungere med brug af et minimum
af ITS-funktioner, alt afhængig af det planlagte forløb, og med mulighed for
større forventningsafstemning i forbindelse med flere delidriftsættelser.
2.4
Scenario 3: Ny åbningsdato, samlet ITS
I dette scenario prioriteres det at implementere et samlet ITS-system, inden
busterminalen åbnes for trafik, svarende til at terminalen fremstår færdig i sin
helhed inden ibrugtagning.
Ved at udskyde datoen for busterminalens åbning (og udarbejde et nyt udbuds-
materiale jf. 2.3) gives en kommende ITS-leverandør tid til at etablere et samlet
ITS-system (én idriftsættelse), der kan tages i brug allerede ved busterminalens
åbning (som hidtil ønsket) frem for at etablere det etapevist, sådan som det
med al sandsynlighed ellers vil ske.
Forskellen i forhold til scenario 2 er således, at åbningsdatoen udskydes, så et
samlet ITS-system kan etableres inden åbning og uden etapevis ITS-indfasning.
Forventede konsekvenser for tid herunder busterminalens åbningsdato:
Projektforløbet (udbud og implementering) forlænges samlet set.
Busterminalens åbningsdato udskydes.
Forventede konsekvenser for projektøkonomi:
Ekstra omkostninger forbundet med tilpasning af udbudsmateriale, gen-
nemførelse af udbudsproces m.m.
Længere projektforløb koster generelt mere (fx flere møder).
Forventede konsekvenser for projektkvalitet:
Bedst mulig chance for at tilvejebringe et samlet set velfungerende ITS-
system til ibrugtagning fra busterminalens åbningsdag.
Forventede konsekvenser for brugeroplevelse:
Bedst mulig chance for at busterminalen opleves som klar til brug ved åb-
ning.
Klar skillelinje mellem etablering og D&V.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A227119-project/Shared Documents/60-Arbejdsdokumenter/01-Skitseprojekt/09-ITS/Notater og memoer/Reviderede scenarier for etablering af
ITS-system.DOCX
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om Københavns nye fjernbusterminal, til transportministeren
2703354_0007.png
KØBENHAVNS BUSTERMINAL
7
2.5
Scenario 4: Uændret åbningsdato, samlet ITS
I dette scenario prioriteres åbning af busterminalen for trafik, snarere end im-
plementering af ITS-løsninger. Det samlede ITS-system implementeres og idrift-
sættes samlet, men først efter åbningsdatoen.
Scenario
4 er et ’omvendt’ scenario 3 i den forstand,
at åbning af busterminalen
sker uden ITS, for dog at kunne afvikle trafik, mens ITS-systemets funktioner
først ibrugtages lang tid efter åbning af terminalen for trafik. Kritisk nødvendige
funktioner for terminalens brug vil således skulle tilvejebringes uden brug af no-
gen form for ITS, indtil det samlede ITS-system er færdigimplementeret.
Forventede konsekvenser for tid herunder busterminalens åbningsdato:
Projektforløbet (udbud og implementering) forlænges samlet set.
Busterminalens åbningsdato fastholdes.
Forventede konsekvenser for projektøkonomi:
Ekstra omkostninger forbundet med tilpasning af udbudsmateriale, gen-
nemførelse af udbudsproces m.m.
Længere projektforløb koster generelt mere (fx flere møder).
Forventede konsekvenser for projektkvalitet:
Bedst mulig chance for at tilvejebringe et samlet set velfungerende ITS-
system, om end det først vil ske efter terminalen er åbnet for trafik.
Forventede konsekvenser for brugeroplevelse:
Risiko for at busterminalen ikke opleves som klar til brug ved åbning, men
dog med mulighed for større forventningsafstemning i forbindelse med den
udsatte ITS-idriftsættelse.
Klar skillelinje mellem etablering og D&V.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A227119-project/Shared Documents/60-Arbejdsdokumenter/01-Skitseprojekt/09-ITS/Notater og memoer/Reviderede scenarier for etablering af
ITS-system.DOCX