Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2703353_0001.png
Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
9 . maj 2023
2 023-1 646
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mette Reissmann (S).
Spørgsmål nr. 138:
Efter indstilling fra Vejdirektoratet vil Københavns nye bustermi-
nal forventeligt først blive taget i brug forsommeren 2024. Det
skyldes, at busterminalens ITS-system er forsinket. Set i lyset af de
nuværende forhold for fjernbusserne, hvor Ingerslevgade benyttes
til stor fare for passagerer, øvrige gående og cyklister, kan det un-
dre, at der ikke kan findes en løsning, der gøre det muligt at tage
busterminalen i brug, når den er færdig til sommer. Vil ministeren
derfor redegøre for
-
Hvilke scenarier/muligheder Vejdirektoratet har arbejdet
med i sin vurdering af, at ibrugtagningen af busterminalen
skal udskydes til sommeren 2024? Er det muligt at få udle-
veret materialet?
Under hvilke omstændigheder er det ifølge Vejdirektoratet
muligt at tage Busterminalen i brug, når den er færdigbyg-
get i sommeren 2023, selvom der fortsat foregår et arbejde
med at få udviklet et ITS-system for terminalen?
Vil der blive taget initiativ til drøftelser mellem interessen-
terne (Københavns Kommune, Vejdirektoratet, Transport-
ministeriet, Movia og busoperatørerne) med henblik på at
finde en løsning, der sikrer, at busterminalen kan tages i
brug, når den er færdigbygget i sommeren 2023.
Hvilke overvejelser har samarbejdspartnerne bag buster-
minalen (Transportministeriet og Københavns Kommune)
gjort sig for at forbedre forholdene for fjernbuspassage-
rerne i Ingerslevgade i den ekstra periode på minimum 12
måneder, der vil være, hvis ibrugtagningen af bustermina-
len udskydes til sommeren 2024?
-
-
-
Svar:
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om Københavns nye fjernbusterminal, til transportministeren
2703353_0002.png
Side 2/4
Det fremgår af
Aftale mellem Københavns Kommune og Trans-
portministeriet om etableringen af en busterminal i København
af
29. oktober 2020, at Københavns Kommune vil være ejer og drifts-
ansvarlig, når Københavns Busterminal står færdig. Statens rolle i
projektet er at yde et tilskud til selve anlæggelsen af busterminalen,
mens drifts- og driftsrelaterede udgifter mv. er staten uvedkom-
mende. Det er endvidere aftalt, at mens staten ejer selve grunden,
som busterminalen vil være beliggende på, så udlejes arealet veder-
lagsfrit til kommunen som overordnet driftsansvarlig for bustermi-
nalen. På den baggrund er det således Københavns Kommune, der
beslutter åbning af busterminalen.
Vejdirektoratet er bygherre på anlægsprojektet for Københavns
Busterminal og i henhold til ovennævnte aftale, har Vejdirektoratet
i et indledende styregruppemøde med Københavns Kommune
drøftet forskellige forslag til styring af projektet. Dette har resulte-
rer i oprettelsen af en styregruppe bestående af Københavns Kom-
mune, Vejdirektoratet og Movia, der træffer alle væsentlige beslut-
ninger i projektet.
Det fremgår ligeledes af aftalen, at såfremt anlægget fordyres ud
over det oprindelige budget på 80,2 mio. kr., så afholdes denne
merudgift af Københavns Kommune. I marts 2022 blev det oprin-
delige budget overskredet, og Vejdirektoratet har oplyst ministe-
riet, at økonomiske beslutninger i projektet fra da af er truffet af
Københavns Kommune.
Spørgeren har med TRU 138 (alm. del) stillet en række under-
spørgsmål.
For så vidt angår det første underspørgsmål har styregruppen ar-
bejdet ud fra fire scenarier for udbuds- og implementeringsforløb
for ITS-systemet til Københavns Busterminal. Disse fire scenarier
er blevet udarbejdet af rådgivningsvirksomheden COWI (december
2022), og de er overordnet beskrevet nedenfor. Det er endvidere
besluttet i styregruppen, at der skulle udarbejdes et budget for ITS-
systemet for scenarie 2 og 3.
-
Scenarie 1: Hasteprocedure for ITS-system med uændret
åbningsdato
I dette scenarie er målet at indgå en kontrakt med en ITS-
leverandør snarest muligt ved at operere med en kort til-
budsperiode. Rådgiveren bemærker i notatet, at det er
uvist, om man kan revidere udbudsmaterialet tilstrækkeligt
til, at potentielle tilbudsgivere vil finde kontrakten attraktiv
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om Københavns nye fjernbusterminal, til transportministeren
2703353_0003.png
Side 3/4
og at der ligeledes vil være en risiko for, at ITS-systemet
ikke levereres i rette tid givet den pressede tidsplan.
-
Scenarie 2: Etapevis ITS med uændret åbningsdato
I dette scenarie er målet at have dele af ITS-systemet im-
plementeret inden busterminalen åbnes for trafik, og så
derefter etapevist idriftsætte det resterende ITS-system. I
dette scenarie arbejdes der med en uændret åbningsdato,
som var medio 2023.
Scenarie 3: Samlet ITS med ny åbningsdato
I dette scenarie er målet at implementere et samlet ITS-sy-
stem inden busterminalen åbnes for trafik svarende til at
terminalen ved åbningen fremstår færdig i sin helhed. I
dette scenarie arbejdes der med en ny åbningsdato, som er
medio 2024.
Scenarie 4: ITS implementeres efter åbning af bustermina-
len med uændret åbningsdato
I dette scenarie er målet at åbne busterminalen som plan-
lagt for trafik, men uden et ITS-system. Efterfølgende vil
arbejdet med ITS-systemet pågå, hvorfor ITS-systemets
funktioner først tages i brug lang tid efter åbningen af bus-
terminalen.
-
-
Spørgeren beder om at få materialet om scenarierne udleveret, og
jeg vedlægger på den baggrund følgende to bilag til denne besva-
relse:
1. Notat fra rådgivningsvirksomheden COWI af 16. december
2022: ”Københavns
Busterminal. Reviderede scenarier for
etablering af ITS-system”.
Heri kan man læse om oven-
nævnte scenarier.
2. Notat fra Vejdirektoratet af 6. februar 2023:
”Københavns
Busterminale – behov for merbevilling”.
Heri kan man
læse om scenarie 3.
Det kan supplerende bemærkes, at Vejdirektoratet på forespørgsel
fra Københavns Kommunen har udarbejdet et yderligere notat, der
ikke vedlægges denne besvarelse, idet dette notat indeholder bud-
getoplysninger og overvejelser om bydere, der ikke vurderes forret-
ningsmæssigt hensigtsmæssigt at offentliggøre på nuværende tids-
punkt, hvor projektet står over for et udbud. For så vidt angår det
andet underspørgsmål har Vejdirektoratet oplyst, at busterminalen
principielt kan tages i brug, når hovedentreprisen er færdig og
ibrugtagningstilladelse for terminalbygningen foreligger. Såfremt
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om Københavns nye fjernbusterminal, til transportministeren
2703353_0004.png
Side 4/4
det besluttes, at der skal arbejdes mod et scenarie, hvor dele af ITS-
systemet er på plads, såsom ind- og udkørselssignalet, inden bus-
terminalen åbnes for trafik, vil der arbejdes med en løsning, der
svarer til scenarie 2.
For så vidt angår det tredje underspørgsmål, er det Københavns
Kommunes beslutning, at busterminalen skal åbnes med et samlet
ITS-system med en ny åbningsdato, svarende til scenarie 3, hvilket
efter det oplyste er besluttet ud fra en samlet betragtning.
Vejdirektoratet har oplyst, at Vejdirektoratet herefter er bedt af
kommunen om at forholde sig til de anlægstekniske aspekter af et
sådan scenarie. I den forbindelse konstaterede Vejdirektoratet i det
vedlagte notat af 6. februar 2023, at ud fra et udelukkende anlægs-
teknisk synspunkt så vil et scenarie med et samlet ITS-system og
en ny åbningsdato inden busterminalen åbnes for trafik give fær-
rest grænseflader i forhold til udbud, implementering og idriftsæt-
telse samtidig med, at det ud fra et anlægsperspektiv er billigere at
gennemføre scenarie 3 med et samlet ITS og ny åbningsdato end
scenarie 2 med en etapevis ITS og ændret åbningsdato.
Endvidere blev Movia bedt om at forholde sig til de driftsmæssige
aspekter af sådan et scenarie, hvilket ligeledes fremgår af notatet af
6. februar 2023.
Fra Transportministeriets side har opmærksomheden været rettet
mod, at projektet om Københavns Busterminal hurtigst muligt kan
imødekomme de uhensigtsmæssige færdselsforhold, der er ved
DGI-byen. Derfor har Transportministeriet set fordele i at tage
busterminalen i brug, når hovedentreprisen står færdig. Dette blev
tilkendegivet til Københavns Kommune i januar 2023.
For så vidt angår det fjerde underspørgsmål så er Ingerslevsgade
en kommunal vej, hvorfor det er Københavns Kommune, der som
vejmyndighed bestemmer, hvor der må parkeres og standses. Det
er således ikke Transportministeriets kompetence at gøre sig nær-
mere overvejelser om eventuel fortsat brug af Ingerslevgade som
holdeplads for fjernbusser i yderligere et år.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen