Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2691371_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. april 2023
2023 - 1593
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra
Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 132:
Vil ministeren redegøre for, hvordan tilskudsordningen, hvor A/S
Storebælt yder tilskud til færgeruter, fungerer, f.eks. ruten Spods-
bjerg-Taars?
Svar:
Spørgsmålet har været forelagt Sund og Bælt, der har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”A/S Storebælt yder kun tilskud til én færgerute, nemlig ruten
Spodsbjerg-Tårs. A/S Storebælt har i henhold til Lov om færgefart
en forpligtigelse til at sikre besejlingen på ruterne hhv. nord og syd
for Storebæltsforbindelsen. A/S Storebælt overtog færgehavnene i
Spodsbjerg og Tårs tilbage i 2006.
Seneste udbud af færgedriften var i 2015/16, hvor der blev indgået
kontrakt med Danske Færger (som senere er fusioneret med Mols-
linjen). Aftaleperioden startede 1. maj 2018 og udløber 30. april
2028 med mulighed for 2 års forlængelse.
A/S Storebælt betaler et årligt driftstilskud til Molslinjen A/S. En
del af tilskuddet udgøres af betaling af olie til færgernes brændstof-
forbrug. A/S Storebælt betaler op til et bestemt forbrug. Bruges der
mere pr. afgang/enkelttur end dette, skal Molslinjen selv betale for
de ekstra kg. Bruges der mindre deles besparelsen mellem A/S Sto-
rebælt og Molslinjen A/S.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om, hvordan tilskudsordningen er fastlagt, til transportministeren
2691371_0002.png
Side 2/2
Driftstilskuddet er reguleret én gang efter takstnedsættelse på Sto-
rebælt i forhold til tabt omsætning. Molslinjen A/S betaler herud-
over havnevederlag til A/S Storebælt.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen