Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. marts 2023
2023-1508
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 129:
Hvilke samfundsøkonomiske omkostninger forventer ministeren at
det vil medføre at placere kontrol – og vedligeholdelsescenteret af
metrolinje M5 på Prøvestenshavnen, hvor fire virksomheder er pla-
ceret i dag?
Svar:
Transportministeriet har i samarbejde med Vejdirektoratet og Me-
troselskabet foretaget en samfundsøkonomisk beregning af et pro-
jektscenarie med fuld udvikling af Østhavnen. I dette projektscena-
rier er indeholdt en Østlig Ringvej Etape 1 og 2 samt en metrolinje
M5 (kaldet M5Øst Amagerbrogade), der løber fra København H via
Amagerbrogade til Lynetteholm. Det skal bemærkes, at man ikke
kan etablere en ny metrolinje M5, uden at der etableres et tilhø-
rende kontrol- og vedligeholdelsescenter i tilknytning til linjen.
Basisscenariet i ovennævnte samfundsøkonomiske beregning sva-
rer til, at de nye områder i Østhavnen ikke bosættes, og at der ikke
udvikles ny infrastruktur.
Metodikken bag ovennævnte samfundsøkonomiske beregninger er
de samme, som er anvendt i ”Analyse
– Samfundsøkonomiske ef-
fekter ved udvikling af Østhavnen
1
” af 8. september 2022.
De samfundsøkonomiske beregningerne viser projektets samlede
samfundsøkonomiske effekt, det vil sige både effekter af infra-
strukturen, bosætningen og grundsalget, der muliggøres i projekt-
scenariet. Projektscenariet medfører en samfundsøkonomisk ge-
vinst på 12,6 mia. kr. for scenariet med fuld udvikling af Østhavnen
Analysen er udarbejdet af Transportministeriet, Københavns Kommune, By & Havn,
Metroselskabet, Sund & Bælt og Vejdirektoratet.
1