Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2684701_0001.png
Notat
Emne:
Fra:
Til:
Kopi til:
Dato:
Baggrund
Metroselskabet har undersøgt mulige placeringer af et kontrol- og vedligeholdelsescenter (KVC) for
metrolinjen M5. Der er i øjeblikket et afgrænsningsnotat for miljøkonsekvensvurderingen af M5 i
høring, hvori indgår en placering af KVC nord for jordvolden. Derudover er der undersøgt tre andre
placeringer. I det følgende beskrives indledningsvis placeringen af KVC i afgrænsningsnotatet og de
tre forslag samt foreløbige overvejelser, i forhold til anlæg og drift, skitseres. Det bemærkes, at de
markerede arealer er foreløbige og vil afhænge af det endelige KVC-layout.
Placering af kontrol- og vedligeholdelsescenter i miljøkonsekvensvurdering for M5 (placeringen i
afgrænsningsnotatet)
Metrolinjen M5 har behov for et kontrol- og vedligeholdelsescenter til servicering af togene. Det
areal, hvor KVC er placeret i afgrænsningsnotatet, er beliggende nord for den eksisterende støjvold
og er udlagt til havneformål i Københavns Kommuneplan 2019, se figur 1 herunder. Placeringen er
valgt af ud fra ønske om afstand til støjfølsomme naboer samt nærhed til M5 hovedlinjen. Det er
forudsat, at By & Havn stiller arealet vederlagsfrit til rådighed. Placeringen vil primært berøre
eksisterende erhvervsarealer på Prøvestenen, hvor eksisterende virksomheder vil skulle omplaceres.
Kontrol- og vedligeholdelsescenteret vil måske kunne påvirke anvendelsesmulighederne af arealet
syd for støjvolden indirekte på grund af støj. Arealet anvendes i dag til rekreative formål.
Miljøkonsekvensvurderingen vil undersøge, om der vil være behov for støjdæmpende
foranstaltninger.
Det fremgår af afgrænsningsnotat for metrolinjen M5, at miljøkonsekvensrapporten skal belyse
placeringen af KVC på Prøvestenen nord for jordvolden samt mulighederne for optimering af KVC-
anlægget. Konkret skal det undersøges, om KVC kan optage mindre areal, trækkes mod vest, væk fra
kajkanten, eller placeres længere mod syd hvor den nuværende jordvold ligger. Miljøvurderingen
skal endvidere forholde sig til miljøpåvirkninger ved en evt. alternativ placering af arbejdsplads og
KVC på Prøvestenen, således at erhvervsarealerne ikke påvirkes.
2023-03-27
Vedr. placering af kontrol- og vedligeholdelsescenter for M5
Metroselskabet I/S
Transportministeriet
M5-MS-ØHA-EIA-MKV-0126
Version 1.0
Side 1 af 6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvilke alternative placeringer ministeren har overvejet for kontrol – og vedligeholdelsescenteret af metrolinje M5 udover Prøvestenshavnen, til transportministeren
2684701_0002.png
Figur 1. KVC er baseret på layout fra M3/M4 i Vasbygade. Med grønt er markeret det forventede
arbejdspladsareal for KVC og tunnelarbejdsplads.
Forslag til placering af M5 kontrol- og vedligeholdelsescenter
Der er analyseret tre alternative placeringer til KCV. Disse er:
1. Placering på Prøvestenen syd for jordvolden
2. Østlig del af Kløverparken, både over og under jorden
3. På opfyld mellem Kløverparken og Prøvestenen.
Ad 1. Placering på Prøvestenen syd for jordvolden
Placering af KVC syd for jordvolden på Prøvestenen er vist på figur 2 nedenfor. KVC på denne
placering har sammen areal som KVC på figur 1, dimensionerne er dog anderledes, idet det er
kortere og bredere end KVC placeret nord for jordvolden. Der er på nuværende tidspunkt ikke
undersøgt arbejdspladsareal for denne placering. Arealet har en irregulær facon og det kan derfor
blive nødvendigt at opfylde et mindre areal (markeret med grønt) for at sikre tilstrækkelig plads. Der
vil være behov for at koordinere med en kommende tilslutningsvej til Østlig Ringvej samt
fremtidssikring af en evt. Øresundsmetro.
M5-MS-ØHA-EIA-MKV-0126
Version 1.0
Side 2 af 6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvilke alternative placeringer ministeren har overvejet for kontrol – og vedligeholdelsescenteret af metrolinje M5 udover Prøvestenshavnen, til transportministeren
2684701_0003.png
Figur 2. Placering af KVC syd for jordvolden på Prøvestenen. Arbejdspladsareal ikke vist.
Ad 2. Østlig del af Kløverparken, både over og under jorden
En placering af KVC i den østlige del af Kløverparken er vist på figur 3 nedenfor. Placeres KVC på dette
areal, vil en stor del af metroens passageropland være beslaglagt og ikke kunne byudvikles. Arealet
vil ikke kunne generere passagerindtægter, hvilket vil belaste projektets økonomi. Derudover må støj
fra KVC forventes at blive en udfordring for et fremtidigt boligområde. Der vil endvidere være behov
for at ekspropriere arealet. Omkostningerne hertil vil skulle vurderes. Placeringen på Kløverparken vil
vanskeliggøre og fordyre fremtidssikring af en evt. Øresundsmetro, figur 3 til højre, idet linjeføringen
i forbindelse med afgreningen ændres.
M5-MS-ØHA-EIA-MKV-0126
Version 1.0
Side 3 af 6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvilke alternative placeringer ministeren har overvejet for kontrol – og vedligeholdelsescenteret af metrolinje M5 udover Prøvestenshavnen, til transportministeren
2684701_0004.png
Figur 3. KVC på Kløverparken med betjening fra syd og med mulighed for forberedelse til Øresundmetro (th.).
Arbejdspladsareal ikke vist.
Det er teknisk muligt at forbinde til KVC fra nord med en højbaneforbindelse som vist på figur 3
herunder. Det vil dog optage et stort område af bymiljøet samt skabe en barriere mellem højbane og
sporet til KVC, hvor sporet til KVC grenes fra højbanen. Anlægget vil beslaglægge en større del af
metroens passageropland, der dermed ikke vil kunne generere passagerindtægter. Denne løsning vil
øge metroens driftsomkostninger, da togene i myldretiden forventes fremført fra centrum og ud
mod Nordøstamager, hvor strækningen fra København H mod Refshaleøen forudsættes anlagt først.
Løsning er dermed både uhensigtsmæssig for driften samtidig med, at den øger omkostningerne.
Forbindelse af M5 til KVC fra nord, med placering på Kløverparken, vil dog gøre det lettere at sikre en
evt. fremtidig Øresundsmetro, end hvis man forbinder fra syd som ovenfor jf. figur 4 nedenfor.
Figur 4. KVC på Kløverparken med betjening fra nord med mulighed for forberedelse til Øresundmetro.
Arbejdspladsareal ikke vist.
Det er teknisk muligt at placere KVC’et under jorden i Kløverparken og give plads til en vis udvikling af
arealet over KVC, se figur 5 herunder. Der er tidligere undersøgt en mulighed for at placere KVC
M5-MS-ØHA-EIA-MKV-0126
Version 1.0
Side 4 af 6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvilke alternative placeringer ministeren har overvejet for kontrol – og vedligeholdelsescenteret af metrolinje M5 udover Prøvestenshavnen, til transportministeren
2684701_0005.png
under jorden på Lynetteholm. Denne undersøgelse anslog, at de yderligere anlægsomkostninger ville
være ca. 2,7 mia. kr. (2021 pris, inkl. 30 % korrektionsreserve), idet det blev vurderet, at KVC’et ville
blive bygget, efterhånden som øen blev fyldt op, hvilket reducerede anlægsomkostningerne. Til
sammenligning vil byggeomkostningerne for et underjordisk KVC i Kløverparken være dyrere på
grund af mere udgravning, dybe støttemure og større sandsynlighed for forurenet jord i
Kløverparken.
Figur 5. Eksempel på underjordisk KVC.
Udredningen undersøgte også muligheden for et overdækket KVC på Prøvestenen, herunder en
løsning med og uden udvikling på overdækningen, i form af fx park eller byggeri, se figur 6 nedenfor.
Det supplerende anlægsoverslag (ekskl. ekspropriationsomkostninger) var på 1,7 mia. kr. (2021 pris
inkl. 30 % korrektionsreserve) med udvikling af overdækningen og 1,4 mia. kr. (2021 pris inkl. 30 %
korrektionsreserve) uden udvikling af overdækningen. Det forventes, at omkostningerne ved en
overdækket løsning på Kløverparken vil være tilsvarende, omend der vil være behov for at revurdere
tilslutningen til hovedlinjen, og der vil være udfordringer forbundet med tilslutning af en evt.
Øresundsmetro.
Figur 6. Eksempel på overdækket KVC.
Ad 3. På opfyld mellem Kløverparken og Prøvestenen.
Placering af KVC i Prøvestenskanalen, som vist på figur 7 herunder, forudsætter, at der opfyldes et
areal i kanalen forud for anlæg af KVC. Når området er fyldt op, vil det med stor sandsynlighed skulle
konsolideres, dvs. sætte sig. Hvor lang tid dette tager vil afhænge af den underliggende geologi. Da
KVC og den tilhørende tunnelarbejdsplads er den første byggeplads, der skal anlægges på M5, og
hvor arbejdet i øjeblikket er planlagt til at starte op i 2027, er det sandsynligt, at etablering af en
opfyldning forud for anlæg af metroinfrastruktur, vil medføre en forsinkelse af åbningsåret for M5.
Placeringen af KVC på en opfyldning i Prøvestenskanalen kan desuden betyde, at det kan blive
vanskeligt at fremtidssikre til en evt. Øresundsmetro, hvilket kan vise sig ikke at være muligt. Dette
skyldes bl.a. en kompliceret linjeføring samt behov for flere afgreningskamre, se figur 7 til højre
herunder. Der vil endvidere være en betydelig økonomi forbundet hermed.
M5-MS-ØHA-EIA-MKV-0126
Version 1.0
Side 5 af 6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvilke alternative placeringer ministeren har overvejet for kontrol – og vedligeholdelsescenteret af metrolinje M5 udover Prøvestenshavnen, til transportministeren
2684701_0006.png
Endelig bringer en placering af KVC på opfyldning i Prøvestenskanalen KVC tættere på
brændstofdepoterne på Prøvestenen. Der vil være behov at vurdere risikoen forbundet hermed,
hvilket evt. vil kunne have indflydelse på udformning af KVC, herunder placering af mandskabs- og
kontorfaciliteter. I værste tilfælde kan det vise sig umuligt at placere et KVC helt op ad Prøvestenen
som skitseret på figurerne nedenfor.
Figur 7. Placering af KVC på opfyldning i Prøvestenskanalen og med mulighed for forberedelse til Øresundmetro
(th.). Arbejdspladsareal ikke vist.
M5-MS-ØHA-EIA-MKV-0126
Version 1.0
Side 6 af 6