Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Notat
Emne:
Fra:
Til:
Kopi til:
Dato:
Baggrund
Metroselskabet har undersøgt mulige placeringer af et kontrol- og vedligeholdelsescenter (KVC) for
metrolinjen M5. Der er i øjeblikket et afgrænsningsnotat for miljøkonsekvensvurderingen af M5 i
høring, hvori indgår en placering af KVC nord for jordvolden. Derudover er der undersøgt tre andre
placeringer. I det følgende beskrives indledningsvis placeringen af KVC i afgrænsningsnotatet og de
tre forslag samt foreløbige overvejelser, i forhold til anlæg og drift, skitseres. Det bemærkes, at de
markerede arealer er foreløbige og vil afhænge af det endelige KVC-layout.
Placering af kontrol- og vedligeholdelsescenter i miljøkonsekvensvurdering for M5 (placeringen i
afgrænsningsnotatet)
Metrolinjen M5 har behov for et kontrol- og vedligeholdelsescenter til servicering af togene. Det
areal, hvor KVC er placeret i afgrænsningsnotatet, er beliggende nord for den eksisterende støjvold
og er udlagt til havneformål i Københavns Kommuneplan 2019, se figur 1 herunder. Placeringen er
valgt af ud fra ønske om afstand til støjfølsomme naboer samt nærhed til M5 hovedlinjen. Det er
forudsat, at By & Havn stiller arealet vederlagsfrit til rådighed. Placeringen vil primært berøre
eksisterende erhvervsarealer på Prøvestenen, hvor eksisterende virksomheder vil skulle omplaceres.
Kontrol- og vedligeholdelsescenteret vil måske kunne påvirke anvendelsesmulighederne af arealet
syd for støjvolden indirekte på grund af støj. Arealet anvendes i dag til rekreative formål.
Miljøkonsekvensvurderingen vil undersøge, om der vil være behov for støjdæmpende
foranstaltninger.
Det fremgår af afgrænsningsnotat for metrolinjen M5, at miljøkonsekvensrapporten skal belyse
placeringen af KVC på Prøvestenen nord for jordvolden samt mulighederne for optimering af KVC-
anlægget. Konkret skal det undersøges, om KVC kan optage mindre areal, trækkes mod vest, væk fra
kajkanten, eller placeres længere mod syd hvor den nuværende jordvold ligger. Miljøvurderingen
skal endvidere forholde sig til miljøpåvirkninger ved en evt. alternativ placering af arbejdsplads og
KVC på Prøvestenen, således at erhvervsarealerne ikke påvirkes.
2023-03-27
Vedr. placering af kontrol- og vedligeholdelsescenter for M5
Metroselskabet I/S
Transportministeriet
M5-MS-ØHA-EIA-MKV-0126
Version 1.0
Side 1 af 6