Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. marts 2023
2023-1508
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 128:
Hvilke alternative placeringer har ministeren overvejet for kontrol
– og vedligeholdelsescenteret af metrolinje M5 udover Prøvestens-
havnen, og er der foretaget en miljøkonsekvensvurdering af de al-
ternative placeringer?
Svar:
Indledningsvist skal det bemærkes, at der ikke er foretaget miljø-
konsekvensvurdering af en ny M5-linje til Østhavnen, herunder
placeringen af et kontrol- og vedligeholdelsescenter i tilknytning til
en sådan metrolinje. En miljøkonsekvensvurdering af en ny M5-
linje ventes igangsat i foråret 2023.
Det skal supplerende bemærkes, at man ikke kan etablere en ny
metrolinje M5 til Østhavnen, uden at der etableres et tilhørende
kontrol- og vedligeholdelsescenter i tilknytning til linjen.
I arbejdet forud for miljøkonsekvensvurderingen er overvejet flere
alternative placeringer af et kontrol- og vedligeholdelsescenter på
og ved Prøvesten. Der henvises til Metroselskabets notat, som er
vedlagt denne besvarelse, hvor hovedscenariet samt tre alternati-
ver for placering af kontrol- og vedligeholdelsescenteret beskrives.
Som det fremgår af notatet, vurderer Metroselskabet, at der er en
række uhensigtsmæssigheder forbundet med placering af et kon-
trol- og vedligeholdelsescenter på de tre alternativer. Det gælder
eksempelvis behov for opfyld, inddragelse af byudviklingsområder
og dermed metroens passageropland samt potentielle fordyrelser i
forhold til både miljøkonsekvensrapporten og et eventuelt senere
anlæg.