Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2684700_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. marts 2023
2023-1508
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 128:
Hvilke alternative placeringer har ministeren overvejet for kontrol
– og vedligeholdelsescenteret af metrolinje M5 udover Prøvestens-
havnen, og er der foretaget en miljøkonsekvensvurdering af de al-
ternative placeringer?
Svar:
Indledningsvist skal det bemærkes, at der ikke er foretaget miljø-
konsekvensvurdering af en ny M5-linje til Østhavnen, herunder
placeringen af et kontrol- og vedligeholdelsescenter i tilknytning til
en sådan metrolinje. En miljøkonsekvensvurdering af en ny M5-
linje ventes igangsat i foråret 2023.
Det skal supplerende bemærkes, at man ikke kan etablere en ny
metrolinje M5 til Østhavnen, uden at der etableres et tilhørende
kontrol- og vedligeholdelsescenter i tilknytning til linjen.
I arbejdet forud for miljøkonsekvensvurderingen er overvejet flere
alternative placeringer af et kontrol- og vedligeholdelsescenter på
og ved Prøvesten. Der henvises til Metroselskabets notat, som er
vedlagt denne besvarelse, hvor hovedscenariet samt tre alternati-
ver for placering af kontrol- og vedligeholdelsescenteret beskrives.
Som det fremgår af notatet, vurderer Metroselskabet, at der er en
række uhensigtsmæssigheder forbundet med placering af et kon-
trol- og vedligeholdelsescenter på de tre alternativer. Det gælder
eksempelvis behov for opfyld, inddragelse af byudviklingsområder
og dermed metroens passageropland samt potentielle fordyrelser i
forhold til både miljøkonsekvensrapporten og et eventuelt senere
anlæg.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvilke alternative placeringer ministeren har overvejet for kontrol – og vedligeholdelsescenteret af metrolinje M5 udover Prøvestenshavnen, til transportministeren
2684700_0002.png
Side 2/2
Der arbejdes derfor efter, at kontrol- og vedligeholdelsescenteret
placeres den på den sydlige del af Prøvestenen, nord for jordvolden
som anført i materialet til ”Høring
om afgrænsning af miljøkonse-
kvensrapport for metrolinje M5”,
der blev sendt i høring af Køben-
havns Kommune den 8. marts 2023. Fra Transportministeriets
side er lagt vægt på, at der skal arbejdes efter, at der i miljøkonse-
kvensrapporten belyses mulighederne for optimering af arealet,
som kontrol- og vedligeholdelsescenteret skal optage, herunder om
det kan optage mindre areal, trækkes mod vest eller placeres læn-
gere mod syd på den nuværende jordvold for på denne måde at
tage mest mulig hensyn til virksomhederne på Prøvestenen og en
eventuel tilslutning til Østlig Ringvej, der også er en del af infra-
strukturen til den kommende Lynetteholm.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen