Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
2 4. april 2023
2 023-1 465
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 127:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 1/3-23 fra Furesø
Kommune samt oplægget fra foretræde vedrørende forslag til mid-
lertidig lavere hastighed på Hillerødmotorvejen, jf. TRU alm. del –
bilag 117?
Svar:
Vejstøj er et væsentligt samfundsproblem, der har store konse-
kvenser for mange borgere. Jeg er som transportminister optaget
af at medvirke til håndteringen af denne udfordring.
Jeg er umiddelbart ikke sikker på, at nedsættelse af hastigheden på
motorvejene er den rette løsning på støjproblemerne, men er na-
turligvis åben over for at drøfte det med forligskredsen bag Infra-
strukturplan 2035. Hvis der fastsættes for lave hastighedsbegræns-
ninger på motorveje, vil trafikken blot flytte sig til de mindre kom-
munale veje med afledte negative lokale effekter på fremkommelig-
hed, trafiksikkerhed og miljø.
En hastighedsnedsættelse vil også have en negativ effekt på frem-
kommeligheden på motorvejen og dermed på de væsentligste ge-
vinster i samfundsøkonomien. Jeg har også noteret mig, at det fra
ekspertside (professor Mogens Fosgerau) i forbindelse med et øn-
ske om hastighedsnedsættelser af en række hovedstadskommuner
har været udtalt, at prisen på støj skal sættes 20 gange højere end
den er i dag, for at der kommer ”balance” i det samfundsøkonomi-
ske regnestykke.
Hillerødmotorvejen er en 2+2 motorvej med nødspor. Den adskil-
ler sig ikke væsentligt fra andre tilsvarende 110 km/t motorveje i
hovedstadsområdet. Gennemsnitshastigheden på den ca. 10 km
lange strækning i Furesø Kommune ligger ifølge Vejdirektoratets