Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2694777_0001.png
Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
2 4. april 2023
2 023-1 465
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 127:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 1/3-23 fra Furesø
Kommune samt oplægget fra foretræde vedrørende forslag til mid-
lertidig lavere hastighed på Hillerødmotorvejen, jf. TRU alm. del –
bilag 117?
Svar:
Vejstøj er et væsentligt samfundsproblem, der har store konse-
kvenser for mange borgere. Jeg er som transportminister optaget
af at medvirke til håndteringen af denne udfordring.
Jeg er umiddelbart ikke sikker på, at nedsættelse af hastigheden på
motorvejene er den rette løsning på støjproblemerne, men er na-
turligvis åben over for at drøfte det med forligskredsen bag Infra-
strukturplan 2035. Hvis der fastsættes for lave hastighedsbegræns-
ninger på motorveje, vil trafikken blot flytte sig til de mindre kom-
munale veje med afledte negative lokale effekter på fremkommelig-
hed, trafiksikkerhed og miljø.
En hastighedsnedsættelse vil også have en negativ effekt på frem-
kommeligheden på motorvejen og dermed på de væsentligste ge-
vinster i samfundsøkonomien. Jeg har også noteret mig, at det fra
ekspertside (professor Mogens Fosgerau) i forbindelse med et øn-
ske om hastighedsnedsættelser af en række hovedstadskommuner
har været udtalt, at prisen på støj skal sættes 20 gange højere end
den er i dag, for at der kommer ”balance” i det samfundsøkonomi-
ske regnestykke.
Hillerødmotorvejen er en 2+2 motorvej med nødspor. Den adskil-
ler sig ikke væsentligt fra andre tilsvarende 110 km/t motorveje i
hovedstadsområdet. Gennemsnitshastigheden på den ca. 10 km
lange strækning i Furesø Kommune ligger ifølge Vejdirektoratets
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 127: Spm. om kommentar til henvendelse af 1/3-23 fra Furesø Kommune samt oplæg fra foretræde vedrørende forslag til midlertidig lavere hastighed på Hillerødmotorvejen, til transportministeren
2694777_0002.png
Side 2/2
tal jævnt omkring 110 km/t over hele hverdagsdøgnet på den nord-
lige del af strækningen, mens den er lidt lavere på den sydlige del
på 95-105 km/t i myldretiden. Hvis de kørte hastigheder reduceres
til 90 km/t, vil det reducere fremkommeligheden generelt. Modsat
kan det forbedre trafiksikkerheden, både i forhold til ulykkes- og
skadesrisiko. Støjmæssigt vurderes en reduktion i kørte hastighe-
der for biltrafikken på 10-20 km/t at medføre en relativt lille støj-
reduktion på ca. 1-2 dB. Støjbidraget fra den tunge trafik vil ikke
blive påvirket, da den tunge trafik allerede kører under 90 km/t.
Støjreduktionen vurderes samlet ikke at medføre en hørbar æn-
dring. Med hensyn til brændstofforbrug og CO
2
udledning vil en
hastighedsreduktion reducere både
CO2 udledning og brændstof-
forbrug på strækningen.
De mulige effekter vil dog afhænge af, hvorvidt trafikken i praksis
reducerer de kørte hastigheder over døgnet til ca. 90 km/t.
Der er igangsat en miljøkonsekvensvurdering af en udvidelse af
Hillerødmotorvejen på strækningen fra Ring 4 til Farum. Det ind-
går i kommissoriet, at der vil blive udarbejdet analyser af støj og
muligheden for at reducere denne. Der vil blive gennemført trafi-
kale beregninger med en lavere hastighed med henblik på at kunne
vurdere effekterne.
De allerede foretagne analyser af muligheder for støjdæmpning på
strækningen ved Fiskebækbroen vil indgå i dette arbejde med en
vurdering af at forstærke bæreevnen på Fiskebækbroen for ev entu-
elt at kunne etablere en højere støjafskærmning. Herudover vil der
i undersøgelsen på et overordnet niveau blive vurderet en let over-
dækningsløsning på Fiskebækbroen og en tungere overdækning
over motorvejen gennem Farum under hensyn til en ev entuel for-
længelse af S-banen.
På grundlag af ovenstående vurderer jeg ikke, at det er hensigts-
mæssigt midlertidigt at reducere hastighedsbegrænsningen på Hil-
lerødmotorvejen i Furesø Kommune.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen