Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. april 2023
2023-1378
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 120:
Vil ministeren redegøre for modellerne for postbefordring i hhv.
Tyskland og Finland? Og vil ministeren endvidere redegøre for i
hvilket omfang, de to lande har liberaliseret befordringspligten,
samt hvilken betydning det har haft for postmarkederne i hhv. Fin-
land og Tyskland – herunder ift. konkurrence, priser og adgang til
postservices i yderområder?
Svar:
Jeg henviser til vedlagte bilag 1 og 2 om befordringspligten i Tysk-
land og Finland med de umiddelbart tilgængelige oplysninger, som
ministeriet kan give.
Indledningsvis bemærker jeg, at EU-landene generelt er omfattet
af EU’s postdirektiv
1
, som har haft til formål at liberalisere det eu-
ropæiske postmarked. I direktivet indgår tillige minimumskrav til
befordringspligten i medlemsstaterne.
Befordringspligten kan løftes af medlemsstaterne på en af følgende
3 måder: 1) ved udpegning af en virksomhed, som herefter har be-
fordringspligt, 2) ved afholdelse af udbud og efterfølgende indgå-
else af kontrakt med den vindende operatør om levering af det øn-
skede serviceudbud, 3) ved at lade markedskræfterne skabe det
fornødne serviceudbud.
Derudover er det væsentligt at holde sig for øje, at der er ganske
store forskelle EU-landene imellem på graden af digitalisering,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/67/EF af 15. decem-
ber 1997 som ændret ved direktiv 2002/39/EF af 10. juni 2002 og
direktiv 2008/6/EF af 20. februar 2008.
1