Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2698783_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. april 2023
2023-1371
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål nr. 119:
Vil ministrene i forlængelse af besvarelsen af MOF alm. del –
spørgsmål 86 (2022/23) oplyse, hvilke handlemuligheder der eksi-
sterer for at bringe kommende udledninger og udsivninger fra Ly-
netteholm i overensstemmelse med EU-retten, jf. Natur- og Miljø-
klagenævnets afgørelse 22/02461 af 23. februar 2023 og ministe-
rens tilkendegivelse i besvarelsen af MOF alm. del – spørgsmål 86,
at ”Transportministeriet kan på baggrund af spørgsmålet generelt
oplyse, at anlægget af Lynetteholm skal overholde Danmarks inter-
nationale forpligtelser, herunder EU-lovgivning. Det gør sig også
gældende, selvom projektet er vedtaget ved en anlægslov.”, og vil
ministeren samtidig besvare det oprindelige spørgsmål i sin helhed
stillet, som det er stillet med MOF alm. del – spørgsmål 86: ”Vil
ministeren oplyse, om Lynetteholm overholder EU’s miljøkvalitets-
kriterier for PFOS i havvand og fisk, og vil Lynetteholm kunne
overholde de nødvendige nye grænseværdier, også for flere PFAS-
stoffer? Hvis ikke, vil ministeren da oplyse, om projektet Lynette-
holm kan ændres senere så grænseværdierne overholdes, eller om
det skal ske nu i konstruktionsfasen?”, idet besvarelsen alene gen-
giver ovennævnte citat fra Transportministeriet?
Svar:
Om spørgsmålet vedrørende Miljø- og Fødevareklagenævnets afgø-
relse af 23. februar 2023 henviser jeg til min besvarelse af TRU
alm. del spørgsmål nr. 118 d. 3. april 2023.
For PFOS er der, for andre overfladevand end søer og vandløb,
fastsat et generelt miljøkvalitetskrav i vand på 1,3 × 10-4 µg/L, en
maksimumkoncentration 7,2 µg/L på samt et kvalitetskrav for
biota på 9,1 µg/kg vådvægt. Værdierne er fastsat i bekendtgø-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 119: MFU spm. om, hvilke handlemuligheder der eksisterer for at bringe kommende udledninger og udsivninger fra Lynetteholm i overensstemmelse med EU-retten, til transportministeren
2698783_0002.png
Side 2/3
relse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangs-
vande, kystvande og grundvand (Bekendtgørelse nr. 1625 af 19. de-
cember 2017).
Anlægget af Lynetteholm skal gennemføres inden for rammerne af
de udførte vurderinger af projektets indvirkninger på miljøet og
implementeringsredegørelsen, jf. § 3 i lov om anlæg af Lynette-
holm. Anlægsloven blev vedtaget i juni 2021, og er altså vedtaget
før den omtalte afgørelse fra klagenævnet.
Implementeringsredegørelsen indeholder under pkt. 5.1 vilkår for
uddybning af sejlrenden i Kronløbet, optagning af havbundsmate-
rialer under Lynetteholms perimeter og dæmninger. I vilkårets
litra a fremgår det, at der ikke må ske overskridelser af MKK fast-
sat i bekendtgørelse nr. 1625 af 17. december 2017 om fastlæggelse
af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og
grundvand. Den omtalte bekendtgørelse fastsætter kvalitetskrav
for bl.a. PFOS. Det gør sig ikke gældende for PFAS. Det er Trafik-
styrelsen, som er tilsynsmyndighed for dette vilkår, jf. § 2, stk. 1, i
bekendtgørelse om tilsynet med gennemførelsen af Lynetteholm.
I implementeringsredegørelsens afsnit 7 er der fastsat vilkår for
driftsfasen, hvilket er den fase, hvor der placeres jord inden for Ly-
netteholms perimeter. Vilkårene er fastsat af Miljøstyrelsen. Blandt
vilkårene indgå som bilag B en liste over kravværdier for direkte
udledning fra Lynetteholm. Københavns Kommune er tilsynsmyn-
dighed, jf. § 2, stk. 2, i bekendtgørelse om tilsynet med gennemfø-
relsen af Lynetteholm.
Der er således i forbindelse med udarbejdelsen af anlægsloven for
Lynetteholm fastsat vilkår, som skal overholdes i forbindelse med
anlægget af Lynetteholm.
Lynetteholm skal således overholde alle krav i forhold til miljø-
fremmede stoffer, herunder også i forhold til den modtagne jord.
Specifikt om jorden henviser jeg til Transportministeriets bidrag til
besvarelsen af Miljø- og Fødevareudvalgets spørgsmål nr. 83 d. 7.
februar 2023, hvor ministeriet henviste til et bidrag fra Udviklings-
selskabet By & Havn I/S, som oplyste, at:
”Inden
overskudsjord kan modtages til deponering i de to depo-
nier, skal den være analyseret og anvist. Det er den enkelte kom-
mune, hvor jorden graves op, der har ansvaret for at anvise jor-
den. Det påhviler kommunen at kontrollere, at jordens indhold af
forurenende stoffer er dokumenteret og overholder de til enhver
tid gældende kvalitetskrav, som tilsynsmyndigheden har opstillet
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 119: MFU spm. om, hvilke handlemuligheder der eksisterer for at bringe kommende udledninger og udsivninger fra Lynetteholm i overensstemmelse med EU-retten, til transportministeren
2698783_0003.png
Side 3/3
for jord til deponierne. Ved mistanke om, at aktiviteter på en ejen-
dom kan have forurenet med PFAS, er det kommunens ansvar at
foranledige jorden undersøgt for PFAS, inden jorden anvises. Ved
jord fra forurenede grunde medvirker regionen i myndighedsbe-
handlingen inden anvisning.”
Endelig bemærkes det, at det følger af § 22, stk. 3, i lov om anlæg af
Lynetteholm, at transportministeren kan udstede påbud til Udvik-
lingsselskabet By & Havn I/S om at foretage sådanne tilpasninger
af gennemførelsen af projektet nævnt i § 1, som er nødvendige for
at overholde de nationale krav, EU-retlige krav eller internationale
forpligtelser, der varetages ved dispensationer og tilladelser efter
bestemmelserne nævnt i § 5, stk. 1.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen