Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2687262_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. februar 2023
2023-277
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. januar 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Karina Lo-
rentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 15:
Mener ministeren, at det har været klogt at overlade inddrivelsen
af offentlig gæld til et privat firma, når der tilsyneladende ikke har
været et tilstrækkeligt system til at informere borgerne om, at de
var på vej til at indstifte gæld? Og vil ministeren ligeledes redegøre
for, om man kan forpligte borgerne på at betale en gæld, de ikke
var informeret om og pege på hvor i lovgivningen, der er hjemmel
til det, jf. artiklen »Kim skal af med kvart million for glemt num-
merplade – nu ændres reglerne« bragt i tvsyd.dk, 7. december
2022?
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at
Dansk Forening for Internatio-
nal Motorkøretøjsforsikring (DFIM) er den garantifond, der udbe-
taler erstatninger i tilfælde, hvor der sker færdselsulykker med
uforsikrede eller ukendte køretøjer.
DFIM er således med til at sikre, at vi alle kan få erstatning for ska-
der, som vi er blevet påført i færdselsuheld, også selv om man
skulle være så uheldig at være blevet påkørt af et køretøj med en fø-
rer, der ikke har tegnet den lovpligtige ansvarsforsikring, eller hvis
køretøjet er ukendt, eksempelvis fordi føreren stikker af fra ulyk-
kesstedet.
DFIM er etableret af forsikringsbranchen, og hovedparten af
DFIM´s udgifter til skadesudbetalinger er tidligere blevet betalt af
ansvarsforsikringsselskaberne, der bruger en del af præmien fra de
enkelte forsikringstagere til at dække DFIM´s udgifter. Det har så-
ledes tidligere været sådan, at de uforsikrede køretøjsejere ikke be-
talte for de skader, som de forvoldte, men at udgiften hertil i stedet
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 115: MFU spm. om, hvad ministerens kommentar er til, at Forbrugerrådet Tænk før lovens vedtagelse anbefalede, at borgerne burde informeres dagligt og på flere platforme, men at Transportministeriet fravalgte det, fordi det ville blive for dyrt at administrere, jf. artiklen "Bunker af nummerpladesager belaster fogedretten", bragt af TV SYD den 3. marts 2023, til transportministeren
2687262_0002.png
Side 2/4
blev betalt af de lovlydige køretøjsejere, der havde tegnet ansvars-
forsikring.
Dette blev ændret ved lov nr. 732 af 8. juni 2018, som blev vedtaget
af et bredt flertal i Folketinget (S, DF, V, LA, ALT, RV, SF og KF).
Med lovændringen blev der indført en ordning, hvorefter DFIM
har mulighed for at opkræve uforsikrede køretøjsejere et dagsgebyr
for hver dag et køretøj er uforsikret. Opkrævede dagsgebyrer udgør
herefter den primære finansieringskilde til DFIM´s erstatningsud-
betalinger. Det er hermed blevet sikret, at de uforsikrede køretøjs-
ejere i langt større omfang betaler for de skader, som de selv for-
volder.
Dagsgebyrer er således ikke strafferetlige bøder eller i øvrigt en an-
den form for gæld til det offentlige. Staten har ingen råderet over
indbetalte dagsgebyrer, idet disse indbetales til DFIM, der skal an-
vende midlerne til erstatningsudbetalinger. Der er således heller
ikke tale om, at en privat virksomhed inddriver gæld for det offent-
lige.
Dagsgebyrordningen
blev samtidig indført for at nedbringe antal-
let af uforsikrede køretøjer ved at skabe incitament til forsik-
ringstegning, når det hurtigere bliver væsentlig dyrere at skulle
betale dagsgebyrer.
Indførelse af dagsgebyrordningen har i den henseende været en
stor succes, idet det har nedbragt antallet af uforsikrede køretø-
jer med ca. 80 pct., så der nu kun er ca. 0,3 pct. uforsikrede kø-
retøjer ud af det samlede antal forsikringspligtige køretøjer.
Reglerne om pålæggelse af dagsgebyrer fremgår af færdselslovens §
106, stk. 4-7.
Det fremgår § 106, stk. 4, at ejeren af et motordrevet køretøj kan
pålægges et gebyr for manglende opfyldelse af pligten til at tegne
ansvarsforsikring, og at gebyret kan pålægges for hver påbegyndt
dag, det motordrevne køretøj er uforsikret. Det fremgår videre af §
106, stk. 5, at gebyret pålægges af og skal indbetales til DFIM.
Dagsgebyret er fastsat til 250 kr. pr. dag det motordrevne køretøjer
er uforsikret.
Det følger endvidere af § 106, stk. 5, at det er en betingelse for på-
læggelse af gebyr, at der forudgående er blevet sendt skriftlig med-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 115: MFU spm. om, hvad ministerens kommentar er til, at Forbrugerrådet Tænk før lovens vedtagelse anbefalede, at borgerne burde informeres dagligt og på flere platforme, men at Transportministeriet fravalgte det, fordi det ville blive for dyrt at administrere, jf. artiklen "Bunker af nummerpladesager belaster fogedretten", bragt af TV SYD den 3. marts 2023, til transportministeren
2687262_0003.png
Side 3/4
delelse om, at gebyret kan pålægges, og at gebyret er tillagt udpant-
ningsret i medfør af § 107, stk. 3, 1. pkt. Meddelelsen skal fremsen-
des senest 14 dage før pålæggelse af dagsgebyr.
Dagsgebyrer kan kun pålægges uforsikrede køretøjer. Proceduren
for pålæggelse af dagsgebyrer starter således hos de enkelte forsik-
ringsselskaber.
Hvornår et køretøj kan anses for uforsikret afgøres efter de gene-
relle regler i forsikringsaftaleloven, der b.la. indeholder fælles reg-
ler for alle forsikringsarter.
Ifølge forsikringsaftalelovens § 12, stk. 1, skal forsikringsselskabet
afgive påkrav om betaling af forsikringspræmie, og præmien skal
betales senest 21 dage efter selskabets påkrav herom. Betales præ-
mien ikke, kan forsikringsselskabet tidligst 14 dage efter betalings-
fristens ophør opsige forsikringsaftalen. Kunden/køretøjsejeren får
således minimum 2 meddelelser fra sit forsikringsselskab forud
for, at et køretøj kan betragtes som uforsikret. Forsikringsselska-
berne informerer i denne sammenhæng også om konsekvenserne
med pålæggelse af dagsgebyrer.
Når en forsikring kan betragtes som ophørt, skal forsikringsselska-
bet i medfør af § 9 i bekendtgørelse om ansvarsforsikring af motor-
køretøjer m.v. give meddelelse herom til Køretøjsregisteret, der ad-
ministreres af Motorstyrelsen. Motorstyrelsen sender herefter ved
digital post en meddelelse til køretøjsejeren, om at køretøjet er
uforsikret, og også i denne forbindelse oplyses køretøjsejeren om
konsekvenserne ved manglende forsikring. Motorstyrelsen skal
samtidig give DFIM meddelelse om, at køretøjet er uforsikret,
hvorefter sagen starter hos DFIM.
Reglerne på området indebærer derfor, at en køretøjsejer vil skulle
have tilsendt adskillige meddelelser om, at man står registreret
med et uforsikret køretøj og konsekvenserne herved, før dagsgeby-
rer kan pålægges.
Jeg har ikke grundlag for at antage, at DFIM´s almindelige praksis
og administration af dagsgebyrordningen generelt ikke har været i
overensstemmelse med reglerne.
At der er opstået et antal sager, hvor dagsgebyr af forskellige kon-
krete årsager er vokset til meget store beløb, er naturligvis uhel-
digt.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 115: MFU spm. om, hvad ministerens kommentar er til, at Forbrugerrådet Tænk før lovens vedtagelse anbefalede, at borgerne burde informeres dagligt og på flere platforme, men at Transportministeriet fravalgte det, fordi det ville blive for dyrt at administrere, jf. artiklen "Bunker af nummerpladesager belaster fogedretten", bragt af TV SYD den 3. marts 2023, til transportministeren
2687262_0004.png
Side 4/4
Jeg kan forstå, at DFIM har løst flere af de konkrete sager, hvor
dagsgebyrerne er kommet op på meget høje beløb, ved eftergivelser
af de pålagte dagsgebyrer, hvis der har været tale om tilfælde, hvor
der ikke har været tale om manglende vilje til at tegne forsikring el-
ler afmelde køretøjet fra registrering.
Jeg kan ligeledes forstå, at DFIM har indført en række initiativer
med henblik på at undgå sager, hvor dagsgebyrer når op på meget
høje beløb, herunder indførelse af et gebyrloft på 60.000 kr. og en
intensiveret indsats for at få køretøjsejeren til at reagere aktivt i
forhold til at have et uforsikret køretøj.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen