Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2687261_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. april 2023
2023 1370
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Ka-
rina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 115:
Hvad er ministerens kommentar til, at Forbrugerrådet Tænk før lo-
vens vedtagelse anbefalede, at borgerne burde informeres dagligt
og på flere platforme, men at Transportministeriet fravalgte det,
fordi det ville blive for dyrt at administrere, jf. artiklen "Bunker af
nummerpladesager belaster fogedretten", bragt af TV SYD den 3.
marts 2023? Og vil ministeren ligeledes forholde sig til, om Trans-
portministeriet derfor har et medansvar for de mange regninger,
som er løbet løbsk uden borgernes vidende?
Svar:
Adgangen for Dansk Forening for International Motorkøretøjsfor-
sikring (DFIM) til at opkræve dagsgebyrer blev indført ved lov nr.
732 af 8. juni 2018, som blev vedtaget af et bredt flertal i Folketin-
get (S, DF, V, LA, ALT, RV, SF og KF).
Forud for lovforslagets behandling i Folketinget fik Transportud-
valget den 9. marts 2018 i henhold til almindelig praksis fremsendt
en kommenteret høringsoversigt over indkomne høringssvar. Det
fremgår heraf, at Transportministeriet fandt, at
omkostningerne til
administration af ordningen burde begrænses mest muligt, således
at det blev sikret, at det overskydende beløb var tilstrækkeligt til
dækning af DFIM´s erstatningsudbetalinger. Derfor var det ikke en
del af lovforslaget, at DFIM skulle sende daglige meddelelser til
ejere af uforsikrede køretøjer om pålæggelse af dagsgebyrer.
Hovedformålet med dagsgebyrordningen er at sikre, at skadelidte,
der er blevet påført skader af uforsikrede eller ukendte køretøjer,
også kan få erstatning, og at ejerene af de uforsikrede og ukendte
køretøjer i videst muligt omfang selv betaler for disse skader.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 115: MFU spm. om, hvad ministerens kommentar er til, at Forbrugerrådet Tænk før lovens vedtagelse anbefalede, at borgerne burde informeres dagligt og på flere platforme, men at Transportministeriet fravalgte det, fordi det ville blive for dyrt at administrere, jf. artiklen "Bunker af nummerpladesager belaster fogedretten", bragt af TV SYD den 3. marts 2023, til transportministeren
2687261_0002.png
Side 2/2
Jeg er derfor enig i, at DFIM´s omkostninger til administration af
dagsgebyrordningen skal begrænses mest muligt, så det sikres, at
der er tilstrækkeligt med midler til at dække erstatningsudbetalin-
gerne.
Reglerne på området indebærer i øvrigt, at en køretøjsejer vil
skulle have tilsendt adskillige meddelelser om, at man står regi-
streret med et uforsikret køretøj og konsekvenserne herved, før
dagsgebyrer kan pålægges. Jeg skal herved henvise til min besva-
relse af 8. februar 2023 af Transportudvalgets spørgsmål nr. 15
(alm. del) af 9. januar 2023. Besvarelsen af spørgsmålet vedlægges.
Jeg har samtidig noteret mig, at DFIM har indført en række initia-
tiver med henblik på at undgå sager, hvor dagsgebyrer når op på
meget høje beløb, herunder indførelse af et gebyrloft og en intensi-
veret indsats for at få køretøjsejeren til at reagere aktivt i forhold til
at have et uforsikret køretøj.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen