Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2685716_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. marts 2023
2023-1289
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. marts 2023 stillet mig, miljømi-
nisteren og klima-, energi- og forsyningsministeren følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare på vegne
af alle tre ministre. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Vil-
ladsen (EL).
Spørgsmål nr. 106:
Vil ministeren redegøre for, hvorledes regeringen konkret vil bruge
og inddrage Borgersamling om Lynetteholms anbefalinger i den vi-
dere proces med projektet, herunder om det gør indtryk på mini-
steren, at et samlet borgerpanel udtrykker stor bekymring for pro-
jektets negative effekt på klima- og miljø? Og hvad mener ministe-
ren om borgerpanelets anbefaling om, ”at projektet i alle faser ta-
ger nødvendige hensyn til klima, miljø og biodiversitet og skal bi-
drage positivt til indfrielsen af Paris-aftalens krav” samt ”at sikre i
anlægsloven, at etableringen af Lynetteholm ikke sker på bekost-
ning af klima og miljø”, jf. https://lynetteholm.borgersam-
ling.dk/da-DK/pages/delanbefalinger-fase-1?
Svar:
SVM-regeringen er - ligesom Borgersamlingen for Lynetteholm -
optaget af klimaet, da det er en af de største udfordringer, vi står
over for generelt.
Det er bl.a. også derfor, at regeringen med sit regeringsgrundlag
sætter de mest ambitiøse klimamål for Danmark nogensinde. Vi
skal således i mål med 70 pct.-målsætningen samt sætte nye kli-
mamål.
Anlægsloven for Lynetteholm blev vedtaget 2021, og består helt
overordnet af en anlægsfase og en driftsfase. I anlægsfasen etable-
res Lynetteholms perimeter, et modtageanlæg, en adgangsvej mv.
Anlægsfasen vil forventeligt være overstået i løbet af 2026. I drifts-
fasen vil modtageanlægget over de kommende op til 30 år modtage
overskudsjord fra anlægsprojekter i København og omegn. Jord
som herefter skal placeres i Lynetteholm.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: MFU spm. om, hvorledes regeringen konkret vil bruge og inddrage Borgersamling om Lynetteholms anbefalinger i den videre proces med projektet, til transportministeren, miljøministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren
2685716_0002.png
Side 2/2
Overskudsjorden opstår i forbindelse med bygge- og anlægsaktivi-
teter i København og omegn. Lynetteholm skaber således ikke
denne jord, men skal derimod modtage den, og erstatte modtage-
anlægget i Nordhavn.
Det er mest hensigtsmæssigt, at transporten af jorden er kortest
mulig, hvilket Lynetteholm vil være, i modsætning til at jorden vil
skulle køres langt væk fra hovedstadsområdet med de miljømæs-
sige konsekvenser det har.
Vi skal i sagens natur hele tiden gøre forbedringer. Det glæder mig
derfor også, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som står for an-
lægget af Lynetteholm, i efteråret 2022 har indgået et nyt partner-
skab på tværs af jordtransportbranchen til at bruge Lynetteholm til
at kickstarte en bæredygtig omstilling af landets tunge transport.
Til slut bemærkes det, at Lynetteholm vil indgå i stormflodssikrin-
gen af København fra nord, og skal dermed også være med til at
sikre København imod de følger, som klimaforandringerne medfø-
rer.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen