Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
NOTAT
Til:
Transportministeriet
Notat vedr. Lynetteholms anlægsøkonomi (TRU spørgsmål 104)
Baggrund
Transportministeriet har med e-mail af 21. februar 2023 bedt By & Havn om bidrag
til besvarelsen af Transportudvalgsspørgsmål 104 vedr. Lynetteholms anlægsøko-
nomi.
Forudsætninger vedr. indtægter fra jordmodtagelse
By & Havn arbejder løbende på at gennemføre byggeriet af Lynetteholm inden for
de rammer der er besluttet af Folketinget, herunder også den i anlægslovens be-
mærkninger anførte forudsætning om at ”Samlet
set skabes en løbende driftsind-
tægt, der vurderes tilstrækkelig til at opveje anlægsomkostningen over tid.”
Der er i efteråret 2022 i samarbejde med Københavns Kommune udarbejdet en
plan for håndtering og placering af såvel ren som forurenet overskudsjord i Køben-
havn, da det nuværende depot i Nordhavn er fyldt op. Planen rummer bl.a. mellem-
deponering i Nordhavn og Kløverparken, indbygning i fase 1 (fra 2. kvartal 2023)
og ibrugtagning af Lynetteholms fase 2 fra 2026.
By & Havn modtager ren jord i Nordhavn i området, der senere skal anvendes til
naturpark. Kapaciteten til modtagelse af ren jord i Nordhavn er opbrugt, så den
jord, der er modtaget siden foråret 2022, mellemdeponeres i Nordhavn med hen-
blik på senere at blive transporteret med pram til Lynetteholm.
Med de forventede enhedspriser for lejebetaling på Kløverparken, omkostninger til
håndtering af jord ved modtagelse samt til transport fra henholdsvis Nordhavn og
Kløverparken til Lynetteholm er prisen for aflevering af ren jord pr. 1. januar 2023
fastsat til 129 kr. pr. ton i 2022-niveau.
Københavns Kommunes Miljøcenter, som modtager ikke rensningsegnet jord, har
hævet prisen for modtagelse af overskudsjord i Nordhavn til op til 161 kr. pr. ton.
Denne jord flyttes efterfølgende til Lynetteholm.
By & Havn har på ejernes foranledning bedt Incentive om at afdække, hvad en
markedsmæssigt optimeret prissætning for modtagelse af overskudsjord på Ly-
netteholm er. En optimeret prissætning er i denne sammenhæng de priser, der gi-
ver den største indtjening målt i nutidsværdi, når man tager højde for, at priserne
påvirker, hvor meget jord der vil blive afleveret til Lynetteholm.
Incentive har taget udgangspunkt i en kortlægning af det historiske udbud af jord,
priserne og kapaciteten for de nuværende og fremtidige modtagesteder for over-
skudsjord og omkostningerne ved at transportere jorden. På baggrund af det har
Incentive analyseret konkurrencesituationen og vurderet en markedsmæssig opti-
meret prissætning.
22. marts 2023
S-20230321-0436
D-20230321-067324