Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2680198_0001.png
NOTAT
Til:
Transportministeriet
Notat vedr. Lynetteholms anlægsøkonomi (TRU spørgsmål 104)
Baggrund
Transportministeriet har med e-mail af 21. februar 2023 bedt By & Havn om bidrag
til besvarelsen af Transportudvalgsspørgsmål 104 vedr. Lynetteholms anlægsøko-
nomi.
Forudsætninger vedr. indtægter fra jordmodtagelse
By & Havn arbejder løbende på at gennemføre byggeriet af Lynetteholm inden for
de rammer der er besluttet af Folketinget, herunder også den i anlægslovens be-
mærkninger anførte forudsætning om at ”Samlet
set skabes en løbende driftsind-
tægt, der vurderes tilstrækkelig til at opveje anlægsomkostningen over tid.”
Der er i efteråret 2022 i samarbejde med Københavns Kommune udarbejdet en
plan for håndtering og placering af såvel ren som forurenet overskudsjord i Køben-
havn, da det nuværende depot i Nordhavn er fyldt op. Planen rummer bl.a. mellem-
deponering i Nordhavn og Kløverparken, indbygning i fase 1 (fra 2. kvartal 2023)
og ibrugtagning af Lynetteholms fase 2 fra 2026.
By & Havn modtager ren jord i Nordhavn i området, der senere skal anvendes til
naturpark. Kapaciteten til modtagelse af ren jord i Nordhavn er opbrugt, så den
jord, der er modtaget siden foråret 2022, mellemdeponeres i Nordhavn med hen-
blik på senere at blive transporteret med pram til Lynetteholm.
Med de forventede enhedspriser for lejebetaling på Kløverparken, omkostninger til
håndtering af jord ved modtagelse samt til transport fra henholdsvis Nordhavn og
Kløverparken til Lynetteholm er prisen for aflevering af ren jord pr. 1. januar 2023
fastsat til 129 kr. pr. ton i 2022-niveau.
Københavns Kommunes Miljøcenter, som modtager ikke rensningsegnet jord, har
hævet prisen for modtagelse af overskudsjord i Nordhavn til op til 161 kr. pr. ton.
Denne jord flyttes efterfølgende til Lynetteholm.
By & Havn har på ejernes foranledning bedt Incentive om at afdække, hvad en
markedsmæssigt optimeret prissætning for modtagelse af overskudsjord på Ly-
netteholm er. En optimeret prissætning er i denne sammenhæng de priser, der gi-
ver den største indtjening målt i nutidsværdi, når man tager højde for, at priserne
påvirker, hvor meget jord der vil blive afleveret til Lynetteholm.
Incentive har taget udgangspunkt i en kortlægning af det historiske udbud af jord,
priserne og kapaciteten for de nuværende og fremtidige modtagesteder for over-
skudsjord og omkostningerne ved at transportere jorden. På baggrund af det har
Incentive analyseret konkurrencesituationen og vurderet en markedsmæssig opti-
meret prissætning.
22. marts 2023
S-20230321-0436
D-20230321-067324
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 104: MFU spm. om, hvordan økonomien omkring anlæggelsen af Lynetteholmen som jorddepot har udviklet sig, siden anlægslovens (L220) vedtagelse frem til i dag, til transportministeren
Rapporten vurderer, at der på kort sigt (frem til 2026) er mulighed for at øge prisen
for aflevering af ren jord hos By & Havn inkl. Lynetteholm til helt op i mod 150 kr.
pr. tons uden, at det får større konsekvens for tilførslen af jordmængder. På læn-
gere sigt kan det forholde sig anderledes, da der kan komme nye spillere på mar-
kedet.
I forhold til Lynetteholm var der i business-casen fra juni 2022 beregnet indtæg-
terne på baggrund af en bruttoindtægt pr. tons på 60 kr. pr. tons ren jord og 85 kr.
pr. tons forurenet jord, svarende til nettoindtægt på 60 kr. pr. tons i gennemsnit ef-
ter fradrag af omkostninger til administration. Det bemærkes, at prisen vurderes at
være konservativt sat. Incentives analyse indikerer, at priserne i markedet kan
være højere end forudsat i business-casen.
Det er i business-case beregningerne lagt til grund, at der til indbygning i Lynette-
holm i perioden frem til 2030 kommer 2,5 mio. tons jord pr. år, men at der efter
2030 kommer 1,6 mio. tons jord pr. år, hvilket er betydeligt under det historiske
gennemsnit fra depotet i Nordhavn.
Side 2