Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2684223_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. marts 2023
2023-1235
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV).
Spørgsmål nr. 102:
Vil ministeren kommentere de delanbefalinger, som Borgersamlin-
gen om Lynetteholm præsenterede den 21. februar 2023, jf. TRU
alm. del - bilag 106?
Svar:
Det er Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som har stået for at få
nedsat Borgersamlingen om Lynetteholm. Det er et initiativ, jeg
hilser velkommen.
Borgersamlingen er kommet med 11 forslag, hvor der er flere af
dem der allerede arbejdes med eller vil blive arbejdet med i den
kommende tid. Både i forhold til anlægget af Lynetteholm og i
planlægningen af de kommende undersøgelser af infrastrukturpro-
jekterne i tilknytning til Lynetteholm.
Jeg vil i den sammenhæng særligt pege på tre forhold:
For det første bemærker jeg, at der har været inddragelse af offent-
ligheden i projektet. Der har i overensstemmelse med reglerne for
gennemførelsen af miljøkonsekvensvurderinger været offentlige
høringer over miljøgrundlaget. Det samme har naturligvis gjort sig
gældende for anlægsloven. At By & Havn og Københavns Kom-
mune har valgt at nedsætte borgersamlingen er udtryk for en yder-
ligere inddragelse af offentligheden.
For det andet er der uvildighed og gennemsigtighed i de gennem-
førte miljøkonsekvensvurderinger der er foretaget. Miljøkonse-
kvensvurderingerne med dertilhørende baggrundsrapporter er ud-
arbejdet af anerkendte, eksterne rådgivere og gennemgået af de an-
svarlige miljømyndigheder. Endvidere er miljøkonsekvensrappor-
ten og baggrundsrapporter offentligt tilgængelige. I forbindelse
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om ministeren vil kommentere de delanbefalinger, som Borgersamlingen om Lynetteholm præsenterede den 21. februar 2023, til transportministeren
2684223_0002.png
Side 2/2
med den igangværende, supplerende miljøkonsekvensvurdering,
der gennemføres som følge af beslutningen om at stoppe klapning
af materiale fra Lynetteholm, er der endvidere nedsat en reference-
gruppe af eksperter fra forskningsverdenen.
For det tredje sikrer projektet en beskyttelse af havmiljøet. Der er,
som nævnt, gennemført grundige miljøkonsekvensvurderinger af
projektets påvirkninger. Endvidere er der en såkaldt implemente-
ringsredegørelse indeholdende vilkår stillet af diverse myndighe-
der, som bl.a. skal være med til at sikre havmiljøet.
Jeg lægger vægt på, at en grundig miljøproces naturligvis skal sik-
res i forbindelse projekterne om anlæg af en ny metrolinje og en
Østlig Ringvej. Der skal være styr på kvaliteten af de gennemførte
miljøkonsekvensvurderinger, processerne i lovgivningen skal over-
holdes, og der skal være fokus på en inddragelse af borgerne.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen