Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2693351_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. april 2023
2023-1233
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 101:
Vil ministeren oplyse, om der er andre steder på letbanestræknin-
gerne i Odense og Aarhus – og den kommende letbane langs Ring
3 i hovedstadsregionen – hvor den samme problematik er gæl-
dende? Og vil ministeren drage omsorg for, at reglerne ensliggjort,
så borgere langs letbanerne ikke oplever urimelig forskelsbehand-
ling i forhold til hvor sporerne kan passeres og ikke kan passeres?
Svar:
Dette spørgsmål relaterer sig til Aarhus Letbane, Odense Letbane
og Hovedstandens Letbane og på den baggrund har ministeriet
bedt Aarhus Letbane I/S, Odense Letbane P/S og Hovedstandens
Letbane I/S om at bidrage til besvarelse af spørgsmålet.
For så vidt angår Aarhus Letbane, henvises dertil besvarelse af
spørgsmål 100 (TRU alm. del).
Hovedstandens Letbane I/S har oplyst følgende og tilsendt ved-
lagte notat (bilag 1), som jeg henholder mig til:
”Det kan oplyses, at der på den 28 kilometer lange strækning er 29
stationer med overgange, som alle er designet med høj tilgængelig-
hed for flest mulige mennesker for øje. Der vil for gående derfor
være mulighed for at krydse sporerne i nærhed til alle 29 stationer.
Der er ikke bomanlæg eller lignende ved nogen af stationerne på
strækningen. Alle kryds og stationer har været revideret både ift.
sikkerhed og tilgængelighed og er godkendt af vejmyndighederne.”
Odense Letbane P/S har tilsendt vedlagte notat (bilag 2), som jeg
henholder mig til. I notatet hedder det blandt andet:
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om der er andre steder på letbanestrækningerne i Odense og Aarhus – og den kommende letbane langs Ring 3 i hovedstadsregionen - hvor den samme problematik er gældende, til transportministeren
2693351_0002.png
Side 2/2
”(..) i modsætning til Aarhus Letbane, så er Odense Letbane en ren
bybane, som udelukkende kører inden for Odenses bygrænser og
kun kører igennem bymæssig bebyggelse. Langs hele strækningen
på de 14 km kan fodgængere således passere sporet, idet Odense
Letbane forventer og opfordrer til, at man som fodgænger følger de
almindelige regler og god skik for færdsel i den offentlige trafik.”
For så vidt angår spørgsmålet om at ensliggøre reglerne for spor-
overgange, henvises dertil besvarelse af spørgsmål 100 (TRU alm.
del), hvoraf det fremgår, at for en letbane kan tages i drift, skal der
en række godkendelser til, herunder af infrastrukturen, letbanekø-
retøjerne og overkørsler.
I forlængelse heraf kan det oplyses, at i forbindelse med forslag om
etablering eller ændring af overkørsler, skal infrastrukturforvalte-
ren for en pågældende letbane, foretage en risikovurdering, hvor
der blandt andet tages hensyn til de forskellige tracetyper og øvrige
fysiske forhold, som skal forelægges Trafikstyrelsen, som er god-
kendende myndighed på området. Der kan således ikke udstedes
generelle regler for overkørsler på tværs af letbaner, idet disse byg-
ger på en grundig vurdering af de konkrete forhold ved den enkelte
overgang.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen