Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2693338_0001.png
Baggrundsnotat til TRU spørgsmål 100
Brev
På baggrund af Transportudvalgets spørgsmål 99, 100 og 101 (dateret 1. marts 2023)
til transportministeren om etablering af overgange på Aarhus Letbanes infrastruktur,
herunder specifikt om Trustrup station, har Aarhus Letbane udarbejdet følgende bag-
grundsnotat for besvarelse af spørgsmål 100.
Notatet beskriver de forskellige typer af tracé, der er ved Aarhus Letbanes infrastruk-
tur og dermed også en beskrivelse af de forskellige muligheder og vilkår for etablering
af overgange.
Aarhus Letbane I/S
Thomas Koppels Gade 311
DK-8000 Aarhus C
CVR: 34704724
EAN: 5798002913088
[email protected]
letbanen.dk
Etablering af ny overgang
Aarhus Letbanes infrastruktur kan kategoriseres indenfor tre tracé typer, se Figur 2:
13 marts 2023
Journal-nr. [#]
Kontaktperson
Thomas Damm Honoré
E: [email protected]
Figur 2 Typer af tracé (udsnit fra Aarhus Letbanes regler)
Side 1 af 3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om, hvorfor borgerne i Trustrup ikke må passere letbanesporene ved Trustrup Station, hvorimod borgerne i Aarhus uden videre kan passere letbanesporene flere steder f.eks. ved DOKK1 og ved havnen i Aarhus, til transportministeren
2693338_0002.png
Delt tracé:
På havnefronten i Aarhus fra Dokk1 og frem til Østbanetorvet,
som er omkring 1000 meter lang. På hele denne strækning må
bløde trafikanter krydse letbanens spor vilkårligt.
På delt tracé kører letbanen efter færdselsloven og hastighe-
den er maksimalt 30km/t. Sporene er anlagt i beton, hvilket
muliggør færdsel på tværs af sporet for bløde trafikanter
Ved kørsel på delt tracé gælder det grundlæggende driftsprin-
cip, at letbaneføreren skal køre på sigt og være forberedt på at
standse foran enhver hindring.
Figur 3 Billede fra delt tracé.
Særligt tracé:
I Aarhus fra Nørreport til Lisbjerg.
På særligt tracé må bløde trafikanter kun krydse letba-
nen i lysreguleringer eller via de etablerede sporover-
gange. Disse sporovergange kan på særligt tracé etable-
res uden lys, bomme og klokkeringning.
Der er 20 lysreguleringer hvor vejtrafikken krydser letba-
nen, hvor der samtidig er etableret fodgængerfelter,
samt flere sporovergange som krydser letbanen uden
lysregulering.
På særligt tracé kører letbane efter færdselsloven og ha-
stigheden er maksimalt 70 km/t.
Figur 4 Billede fra sporovergang på særligt tracé uden lysregulering.
Ved kørsel på særligt tracé gælder det grundlæggende driftsprincip, at letbaneføreren
skal køre på sigt og være forberedt på at standse foran enhver hindring.
Eget tracé:
Fra Aarhus til Odder samt fra Lisbjerg/Østbanetorvet
til Grenå.
På eget tracé styres letbanedriften via signaler, som
viser letbaneføreren, om han må køre frem på stræk-
ningen og om han må køre igennem en sikret over-
kørsel. Dette er sammenligneligt med fjernbane-
strækninger (Banedanmark, Lokaltog osv.), hvor tog-
driften ligeledes er signalreguleret.
Vejtrafikanter må kun krydse denne tracé type i over-
kørsler, som er sikret med lys, bomme og klokkering-
ning (med undtagelse af et mindre antal usikrede
overkørsler på Odderbanen).
Der er 49 sikrede overkørsler på Aarhus Letbanes in-
frastruktur.
Figur 5 Billede fra sikret overkørsel på eget tracé
Hastigheden på eget tracé er op til 100 km/t.
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om, hvorfor borgerne i Trustrup ikke må passere letbanesporene ved Trustrup Station, hvorimod borgerne i Aarhus uden videre kan passere letbanesporene flere steder f.eks. ved DOKK1 og ved havnen i Aarhus, til transportministeren
2693338_0003.png
Når der skal etableres en ny krydsningsmulig for bløde trafikanter på Aarhus Letbanes
infrastruktur, skal krydsningen etableres under hensyntagen til den aktuelle tracétype.
Der er således forskellige krav til etablering af en ny krydsning med letbanen afhængig
af hvor (hvilken tracé type) på Aarhus Letbanes infrastruktur, krydsningen skal etable-
res.
Krav til krydsning mellem vejtrafik og letbanen
Opdelingen af Aarhus Letbanes infrastruktur i 3 forskellige tracétyper er defineret i
Aarhus Letbanes normer og regler og er en central del af hvordan Aarhus Letbanes
drift og infrastruktur er indrettet.
På delt og særligt tracé er kravene til en krydsning mellem trafikken og letbanen defi-
neret i færdselsloven, og giver derigennem mulighed for etablering af krydsning for
bløde trafikanter uden lys, bomme og klokkeringning.
På eget tracé gælder jernbaneloven og kravene til krydsning mellem vejtrafikken og
letbanen er fastlagt i nationale bekendtgørelser, herunder bl.a. Bek. 115 af 31.01.2014
og Bek. 711 af 20.05.2020. Disse bekendtgørelser indeholder krav om etablering af sik-
kerhedsforanstaltninger (lys, bomme og klokkeringning), hvor der etableres en ny
krydsning mellem bane og vejtrafikken, som falder under definitionen overkørsler.
Sporovergange for bløde trafikanter på eget tracé falder ikke umiddelbart under defini-
tionen overkørsler (åbne for vejtrafik). Derfor har man i praksis benyttet lovgrundlaget
relateret til overkørsler som benyttes af vejtrafik.
Venlig hilsen
Thomas Damm Honoré
Projektleder
Side 3 af 3