Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. april 2023
2023-1233
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 100:
Vil ministeren forklare, hvorfor borgerne i Trustrup ikke må pas-
sere letbanesporene ved Trustrup Station, hvorimod borgerne i
Aarhus uden videre kan passere letbanesporene flere steder f.eks.
ved DOKK1 og ved havnen i Aarhus? Og vil ministeren forklare,
hvad begrebet ’’Shared Space’’ dækker over?
Svar:
Dette spørgsmål relaterer sig til stationer på Aarhus Letbane og på
den baggrund har ministeriet bedt Aarhus Letbane I/S om at bi-
drage til besvarelse af spørgsmålet. Aarhus Letbane I/S har oplyst
følgende og tilsendt vedlagte notat (bilag 1), som jeg henholder mig
til:
”Der kan oplyses, at i forbindelse med etableringen af nye kryds-
ningsmuligheder for bløde trafikanter på Aarhus Letbane skal der
foretages risikovurderinger med hensyn til de forskellige tracetyper
og øvrige fysiske forhold.
Trustrup station ligger på Grenaabanen i det, der hedder eget
tracé. Her gælder det, at trafikken afvikles efter Letbanens signal-
systemer som det kendes fra de statslige jernbaner og lokalba-
nerne. Det skyldes bl.a. den høje fart, der køres med på den bane.
Trafikanter må kun krydse banen i de etablere overkørsler og per-
ronovergange.
Langs havnefronten i Aarhus er Letbanen etableret i et delt tracé,
der betyder at der køres efter Færdselsloven og med blot 30 km/t.
Bløde trafikanter må krydse letbanens spor vilkårligt. Det skal dog
nævnes, at der på den 1000 m lange strækning er etableret flere
lysregulerede fodgængerovergange over sporene, bl.a. ved DOKK1,
fordi Aarhus Kommune har skønnet at det vil forbedre sikkerheden