Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. januar 2023
2023-218
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. januar 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Ole
Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren redegøre for, hvor meget CO2 pr. sparet minut i tra-
fikken, der vil blive udledt ved anlæggelse af en togbro over Vejle
Fjord sammenlignet med en vejbro over Kattegat?
Svar:
Indledningsvist bemærkes, at det af regeringsgrundlaget,
Ansvar
for Danmark,
fremgår, at regeringen har besluttet, at forbindelsen
over Vejle Fjord ikke gennemføres, og at de ca. 6 mia. kr. herfra re-
serveres til en fond, der f.eks. kan gå til at løfte børn eller klima.
Herudover har Vejdirektoratet oplyst mig følgende:
”Det er estimeret, at der ved anlæg af en fast forbindelse på tværs
af Vejle Fjord udledes, hvad der svarer til ca. 142 g CO2 pr. sparet
minuts rejsetid for trafikanterne. Tilsvarende vil der for en Katte-
gatforbindelse bestående udelukkende af en vejbro udledes ca. 45 g
CO2 pr. sparet minut.
Det skal bemærkes, at der er anvendt forskellige værktøjer til opgø-
relsen af CO2 fra anlæg for de to projekter, og at der kun ses på
sparet rejsetid for persontransport og ikke for gods.
CO2-udledningen fra anlæg af en togbro over Vejle Fjord blev se-
nest beregnet i forbindelse med VVM’en fra 2016. Der blev ligele-
des beregnet CO2-udledninger for et tunnel-alternativ. Beregnin-
gerne for tunnel-alternativet blev opdateret i forbindelse med for-
handlingerne om Infrastrukturplan 2035. Disse opdaterede bereg-
ninger viste en stor ændring i CO2-udledningen fra anlæg i forhold
til tallene fra VVM’en, hvorfor VVM-beregningerne for bro-alterna-