Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2652454_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. januar 2023
2023-218
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. januar 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Ole
Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren redegøre for, hvor meget CO2 pr. sparet minut i tra-
fikken, der vil blive udledt ved anlæggelse af en togbro over Vejle
Fjord sammenlignet med en vejbro over Kattegat?
Svar:
Indledningsvist bemærkes, at det af regeringsgrundlaget,
Ansvar
for Danmark,
fremgår, at regeringen har besluttet, at forbindelsen
over Vejle Fjord ikke gennemføres, og at de ca. 6 mia. kr. herfra re-
serveres til en fond, der f.eks. kan gå til at løfte børn eller klima.
Herudover har Vejdirektoratet oplyst mig følgende:
”Det er estimeret, at der ved anlæg af en fast forbindelse på tværs
af Vejle Fjord udledes, hvad der svarer til ca. 142 g CO2 pr. sparet
minuts rejsetid for trafikanterne. Tilsvarende vil der for en Katte-
gatforbindelse bestående udelukkende af en vejbro udledes ca. 45 g
CO2 pr. sparet minut.
Det skal bemærkes, at der er anvendt forskellige værktøjer til opgø-
relsen af CO2 fra anlæg for de to projekter, og at der kun ses på
sparet rejsetid for persontransport og ikke for gods.
CO2-udledningen fra anlæg af en togbro over Vejle Fjord blev se-
nest beregnet i forbindelse med VVM’en fra 2016. Der blev ligele-
des beregnet CO2-udledninger for et tunnel-alternativ. Beregnin-
gerne for tunnel-alternativet blev opdateret i forbindelse med for-
handlingerne om Infrastrukturplan 2035. Disse opdaterede bereg-
ninger viste en stor ændring i CO2-udledningen fra anlæg i forhold
til tallene fra VVM’en, hvorfor VVM-beregningerne for bro-alterna-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om, hvor meget CO2 pr. sparet minut i trafikken, der vil blive udledt ved anlæggelse af en togbro over Vejle Fjord sammenlignet med en vejbro over Kattegat, til transportministeren
2652454_0002.png
Side 2/3
tiverne også må anses for at være forældet. Derfor er der i bereg-
ningerne til dette svar taget udgangspunkt i de CO2-udledningen
fra anlæg af et tunnel-alternativ under Vejle Fjord. CO2-udlednin-
gen blev beregnet til 193.300 tons ekskl. vedligeholdelse (195.200
tons inkl. vedligeholdelse). Beregningerne blev gennemført med
værktøjet VejLCA.
Den forventede CO2-udledning fra anlæg af en Kattegatforbindelse
(ekskl. vedligehold), blev som en del af forundersøgelsen fra 2021
opgjort til 2.050.000 tons. Her blev værktøjet InfraLCA, anvendt
til beregningerne. InfraLCA er en videreudvikling af VejLCA med
opdaterede forudsætninger.
I beregningerne for Kattegatforbindelsen er der, i modsætning til
fast forbindelse på tværs af Vejle Fjord, taget højde for Energisty-
relsens forventninger til, at ny teknologi vil reducere CO2-udled-
ningen for fremtidige anlægsprojekter. CO2-udledningen fra anlæg
af en fast forbindelse på tværs af Vejle Fjord, må således forventes
at være overvurderet i beregningerne, da der ikke er taget højde for
den teknologiske udvikling her.
Opgørelsen af CO2 fra anlæg er behæftet med usikkerhed, da der
bl.a. ikke er taget endelig stilling til, hvilke materialer, leverandø-
rer, designs, anlægsmetoder og udbudskrav, der vil blive anvendt,
samt hvor materialerne produceres. Det gælder især for forunder-
søgelser som Kattegat, der er gennemført på et lavere detaljerings-
niveau end en VVM.
Tidsgevinsterne for begge projekter er beregnet med Landstrafik-
modellen, og der er taget udgangspunkt i de seneste beregninger.
For Vejle Fjord er anvendt beregninger til forhandlingerne om In-
frastrukturplan 2035 og for Kattegatforbindelsen er anvendt bereg-
ningerne til forundersøgelsen fra 2021. For at gøre de to projekter
sammenlignelige ses der kun på tidsgevinster for persontransport.
Det vil sige, at for Kattegatforbindelsen er tidsgevinster for varebi-
ler og lastbiler ekskluderet. Godstransporten over en fast kattegat-
forbindelse forventes at blive omfattende, mens godstransporten
på en fast forbindelse på tværs af Vejlefjord forventes at være be-
grænset.
Den samlede tidsgevinst over en 50-årig periode for en fast forbin-
delse på tværs af Vejle Fjord er estimeret til ca. 23 mio. timer,
mens det for Kattegatforbindelsen er estimeret til ca. 760 mio. ti-
mer.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om, hvor meget CO2 pr. sparet minut i trafikken, der vil blive udledt ved anlæggelse af en togbro over Vejle Fjord sammenlignet med en vejbro over Kattegat, til transportministeren
2652454_0003.png
Side 3/3
Opgørelse af CO2-udledning fra anlæg pr. sparet minuts rejsetid
Vejle Fjord
CO2 fra anlæg, mio. ton
Tidsgevinst, mio. timer
CO2, g/sparet minuts rejsetid
0,1933
23
142
Kattegat
2,050
760
45
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen