Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2667865_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 27-02-2023
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPLHES
Sagsnr.: 2302043
Dok. nr.: 2564090
Folketingets Sundhedsudvalg har den 30. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
95 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 95:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan en genoptræningsplan ved udskrivelse fra
sygehuset bliver fulgt i det kommunale system, herunder hvordan der sikres kvalitet i
genoptræningen.”
Svar:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har anmodet KL om bidrag til at besvare spørgs-
målet om, hvordan genoptræningsplaner bliver fulgt i kommunen. KL har sendt føl-
gende bidrag:
”Ifølge sundhedslovens § 84
skal der ved en borgers udskrivelse fra sygehus udarbej-
des en genoptræningsplan (GOP), hvis der er et lægefagligt begrundet behov herfor.
Kommunen har myndighedsansvaret for at tilbyde genoptræning efter sundhedslo-
vens § 140.
Genoptræningsplanen udfærdiges efter en national standard (MedCom standard) og
sendes digitalt til bopælskommunen. Sygehuset beskriver formålet med genoptræ-
ningen, og kommunen vurderer derefter behovet og iværksætter relevant genoptræ-
ning. Kommunerne foretager desuden en faglig vurdering af de almene genoptræ-
ningsplaner med henblik på at opdele dem hhv. i basale og avancerede forløb.
Genoptræningsforløbet
Ved opstart af genoptræningsforløb gennemføres der en terapeutfaglig udredning i
samarbejde med borgeren. På den baggrund aftales der en plan og målsætning for
forløbet.
Kvalitetssikring og kvalitetsudvikling
Hvordan kommunerne helt konkret arbejder med at sikre kvaliteten er ikke standar-
diseret på tværs af kommuner, men er en prioriteret opgave i alle kommuner.
For løbende at evaluere effekten og kvaliteten af indsatsen anvender kommunerne
bl.a. forskellige effektmålingsredskaber ved start og slut af genoptræningsforløb. Ef-
fektmålinger kan danne baggrund for evaluering af de enkelte forløb og på aggrege-
rede niveau, kan de anvendes i det løbende kvalitetsarbejde. Derudover er der kom-
muner der anvender auditeringer på afsluttede forløb. Auditeringen har til formål at
sikre læring og kvalitetssikring af genoptræningsindsatsen.”
I tillæg til bidraget fra KL kan det oplyses, at det fremgår af vejledning om genoptræ-
ning og vedligeholdelsestræning i kommuner og regioner (VEJ nr. 9538 af
02/07/2018), at kommunalbestyrelsen, som følge af ansvaret for genoptræning efter
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: MFU spm. om, hvordan en genoptræningsplan ved udskrivelse fra sygehuset bliver fulgt i det kommunale system
sundhedslovens § 140, har en overordnet tilsynsforpligtelse. Der er dog ikke fastsat
særskilte regler om kommuners tilsynsforpligtelse i forhold til § 140.
Derudover fører Styrelsen for Patientsikkerhed tilsyn med sundhedsforholdene og
den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet ved planlagte tilsyn, hvilket
bl.a. omfatter ortopædkirurgiske patientforløb, hvor der er genoptræning i kommu-
nerne efter udskrivelse fra sygehuset. Hvis tilsynet afslører større eller kritiske proble-
mer med eksempelvis den del af patientforløbet som omhandler genoptræning, kan
det medføre påbud, genbesøg eller sanktioner, hvilket er med henblik på, at der bli-
ver rettet op på fejlene eller manglerne.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2