Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2772325_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 30-10-2023
Enhed: Psykiatri og Misbrug
Sagsbeh: lpe
Sagsnr.:2023 - 2915
Dok. nr.: 24194
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 762 (alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 2. oktober 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål 762:
”Kan
ministeren i forlængelse af de aftalte visitationsrettigheder til borgere med
dobbeltdiagnoser (misbrug og psykiske lidelser) svare på, hvad indholdet af de
behandlingstilbud, man nu vil tilbyde, vil blive i kommuner og regioner?”
Svar:
Med aftalerne om regionernes og kommunernes økonomi for 2024 blev der opnået
enighed mellem regeringen, Danske Regioner og KL om rammerne for et regionalt
integreret dobbeltdiagnosetilbud, som skal ibrugtages pr. 1. september 2024 med en
trinvis indfasning, og som skal være fuldt ud indfaset i 2027. Der blev endvidere
opnået enighed om, at Sundhedsstyrelsens faglige retningslinje for visitation til
integreret behandling af mennesker med psykisk lidelse og samtidig
rusmiddelproblematik skal anvendes i forbindelse med den regionale visitation til det
regionale integrerede dobbeltdiagnosetilbud.
./.
Af Sundhedsstyrelsens faglige visitationsretningslinje, som vedlægges, fremgår det, at
retningslinjen er et værktøj, der skal understøtte en ensartet visitation til og
organisering af det regionale integrerede dobbeltdiagnosetilbud, og at der ikke er
tale om en klinisk retningslinje for indholdet af tilbuddet.
Selv om der således ikke er tale om en klinisk retningslinje for indholdet af det
regionale integrerede dobbeltdiagnosetilbud, beskriver Sundhedsstyrelsens faglige
visitationsretningslinje, hvad der kendetegner integrerede behandlingsforløb.
Retningslinjen beskriver desuden, hvad der kendetegner såkaldte parallelle
behandlingsforløb for de personer med dobbeltdiagnose, som ikke vil skulle visiteres
til det regionale integrerede dobbeltdiagnosetilbud.
Af den omhandlede beskrivelse af integrerede behandlingsforløb fremgår det bl.a., at
den sociale og sundhedsfaglige behandling af rusmiddelproblematikken og den
psykiske lidelse er forankret i regionen, og at begge lidelser betragtes samlet og
sammenhængende og behandles samtidigt i ét samlet behandlingstilbud. Det
fremgår endvidere, at der på baggrund af problemernes kompleksitet typisk vil være
brug for fælles, tværfaglige teams, som arbejder under fælles retningslinjer, ledelse
mv.
Af beskrivelsen af parallelle behandlingsforløb fremgår det bl.a., at behandlingen af
rusmiddelproblematikken varetages i kommunalt regi, mens behandlingen af den
psykiske lidelse varetages i den regionale psykiatri og/eller i primærsektoren (almen
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 762: Spm., om visitationsrettigheder til borgere med dobbeltdiagnoser
praksis, praktiserende speciallæge i psykiatri eller psykolog). Det fremgår endvidere,
at parallelle behandlingsforløb altid bør foregå koordineret.
De omhandlede beskrivelser af integrerede og parallelle behandlingsforløb kan i
deres helhed læses i den faglige visitationsretningslinjes afsnit 2.2 (s. 10-13).
Som nævnt er den faglige visitationsretningslinje ikke en klinisk retningslinje for
behandlingstilbuddets indhold. Det skal i den forbindelse bemærkes, at regionerne i
regi af Danske Regioner i oktober 2022 besluttede, at der skulle igangsættes et
tværregionalt arbejde om beskrivelse af en model for et regionalt integreret
behandlingstilbud både for ambulante forløb og for indlæggelsesforløb. Arbejdet,
som ledes af Region Hovedstaden, omhandler bl.a. afklaring af kompetenceudvikling
og -indhold, henvisning og visitation, kliniske standarder mv. I arbejdet inddrages
bl.a. relevante klinikere, patient/pårørende-repræsentanter og kommunale
repræsentanter.
Ud over at regeringen, Danske Regioner og KL med aftalerne om regionernes og
kommunernes økonomi for 2024 opnåede enighed om rammerne for det regionale
integrerede dobbeltdiagnosetilbud og om, at Sundhedsstyrelsens faglige
visitationsretningslinje skal anvendes i forbindelse med den regionale visitation til
tilbuddet, blev der også opnået enighed om, at ordningen skal monitoreres løbende
med henblik på at opnå erfaringer med bl.a. indholdet af behandlingen.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2