Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2766559_0001.png
Evaluering af Høremappen
Et pilotprojekt i Nordjylland
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0002.png
©
DEFACTUM, Region Midtjylland, december 2022
Rapporten er udarbejdet af:
Chefkonsulent Jens Hansen
Publikationen kan frit refereres med tydelig kildeangivelse.
For yderligere oplysninger rettes henvendelse til:
DEFACTUM
Olof Palmes Alle 15
8200 Aarhus N
E-mail:
[email protected]
Hjemmeside:
www.defactum.dk
Rapporten kan downloades fra www.defactum.dk.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
Indholdsfortegnelse
1.1
1.2
1.3
2.1
2.2
2.3
3.1
3.2
Afprøvning af en digital høremappe ....................................................................... 4
Evaluering af Høremappen.................................................................................... 5
Læsevejledning ................................................................................................... 5
Den indledende fase ............................................................................................ 6
Den videre fase ................................................................................................... 9
Input til Høremappen ......................................................................................... 12
Nuværende anvendelse af Høremappen ............................................................... 15
Fremtidig anvendelse af Høremappen .................................................................. 18
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0004.png
1
1.1
Indledning
Afprøvning af en digital høremappe
Antallet af danskere, der i større eller mindre grad lider af hørenedsættelse anslås at ligge
mellem 500.000 og 800.000, og ca. 300.000 skønnes at have et høreapparat. Antallet af
høreapparatbrugere kommer med stor sandsynlighed til at stige i fremtiden, fordi vi bliver
flere ældre, og fordi den teknologiske udvikling betyder, at flere kan få gavn af
høreapparatbehandling.
Der er imidlertid nogle udfordringer ved den nuværende høreapparatbehandling. Situationen
i dag er kendetegnet ved mangelfuld deling af data på tværs af aktører, og det gælder både
for hørefaglige aktører i offentligt og privat regi.
Den begrænsede deling af data er en udfordring for de hørefaglige aktører, fordi aktørerne
ofte har relaterede og forbundne opgaver i forbindelse med diagnosticering, behandling og
opfølgning.
For borgere med mistanke om høretab eller borgere, der har fået diagnosticeret et høretab,
kan den manglende udveksling af data betyde, at borgeren selv bliver ansvarlig for at
videreformidle information mellem forskellige behandlere. Manglen på adgang til egne
høredata giver desuden borgere ringere mulighed for at følge udviklingen i eget høretab.
For at løse denne udfordring har Sundhedsministeriet igangsat programmet "Høreområdet i
Fremtiden", hvor målet er, at borgere opnår større sammenhæng og overblik gennem hele
patientforløbet, og kvaliteten i høreapparatbehandlingen bliver mere ensartet på tværs af
tilbud. Et af initiativerne i programmet er udviklingen og afprøvningen af en digital
høremappe i Nordjylland, hvor data om borgerens høretab og høreapparatsbehandling vil
kunne tilgås og deles digitalt. Projektet har titlen FAIR (Fælles Audiologi Infrastruktur og
Registrering), og den overordnede ramme for Høremappens etablering og udvikling er
beskrevet i Høremappens målbillede
1
.
I den nuværende version af Høremappen (pr. december 2022) kan klinikker og
behandlingssteder uploade undersøgelsesdata fra den indledende høreprøve, der screener for
høretab og eventuelle indikationer på sygdomsrelateret høretab. Høremappen kommer også
til at rumme en borgervisning, hvor borgere via sundhed.dk kan tilgå egne høredata. Som
konsekvens af en stram prioritering af roadmappet for sundhed.dk, pga. Covid-19
situationen i særligt 2021, er denne adgang under udvikling og forventes åbnet i første
kvartal 2023. Visionen for Høremappen er videre, at Høremappen kan anvendes og indgå
som central, koordinerende digital infrastruktur ved indførelse af en digital
visitationsfunktion. Den digitale visitation er blevet afprøvet i et andet pilotprojekt (InHEAR)
parallelt med FAIR og Høremappen.
I foråret 2022 fik den første klinik installeret den digitale høremappe og frem til starten af
december er yderligere tre pilotklinikker blevet koblet på projektet.
1
Høremappens målbillede kan findes her: https://sundhedsdatastyrelsen.dk/da/strategier-og-
projekter/hoereomraadet/ny_model_digital_visitation/hoeremappen_fair
DEFACTUM
l
4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0005.png
1.2
Evaluering af Høremappen
Pilotafprøvningen af Høremappen er evalueret af Defactum
2
. Formålet med evalueringen har
dels været løbende at levere tidstro data til projektledelsen, der kan understøtte
afprøvningen og udviklingen af Høremappen. Dels at bidrage med resultater, der kan indgå i
vurderingen af, hvorvidt Høremappen på sigt kan udbredes som en national løsning.
Undervejs i afprøvningen er pilotprojektets scope justeret således, at den borgerrettede
visning af høredata foreløbigt er taget ud af projektet. Det var ligeledes den oprindelige plan,
at Høremappen skulle implementeres og afprøves på fem klinikker i Nordjylland samt på
Kommunikationscentret i Aalborg. Inden for evalueringens tidsramme, har tre klinikker
afprøvet Høremappen, heraf er de to klinikker først koblet på kort tid før evalueringens
afrapportering
3
. Evalueringens design er løbende tilpasset disse projektændringer, således at
evalueringens endelige dataindsamling har omfattet de aktiviteter, der er vist i figuren
nedenfor.
Figur: Tidslinje med evalueringens dataindsamling hos borgere og hørefaglige aktører
Evalueringen er baseret på kvalitative interviewdata indsamlet hos borgere og hørefaglige
aktører. Til belysning af borgerperspektivet er der gennemført to borgerworkshops med
samlet set 11 borgere, heraf to pårørende. Derudover er der gennemført et telefoninterview
med en pårørende. Til belysning af de hørefaglige aktørers perspektiver er der gennemført
tre indledende interview med centrale aktører hos de involverede klinikker kort tid efter
implementeringen af Høremappen samt hos én klinik et opfølgende interview ca. et halvt år
efter implementering. Derudover er der gennemført et interview med
Kommunikationscentret i Aalborg, Institut for Syn, Hørelse og Døvblindhed (ISDH). ISDH er
ved evalueringens afslutning ikke koblet på Høremappen. I interviewet har ISDH derfor alene
forholdt sig til Høremappens potentialer og opmærksomhedspunkter i en fremtidig situation.
1.3
Læsevejledning
I rapportens kapitel 2 og 3 præsenteres henholdsvis borgeres og de hørefaglige aktørers
input til og perspektiver på Høremappen. Begge kapitler er tematisk opdelte, hvor
konklusionen i hvert tema er markeret med fed skrift. Under konklusionen følger en
uddybning af temaet.
2
3
Defactum er et konsulent- og forskningshus i Region Midtjylland. Læs mere her: www.defactum.dk
I projektet udarbejdes en selvstændig teknisk evaluering af Høremappen og høremappemodulet med beskrivelse af
de tekniske udfordringer samt barrierer for videre implementering. Disse aspekter er derfor ikke en del af
nærværende evaluering.
DEFACTUM
l
5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0006.png
2
Borgeres perspektiver
Formålet med de to gennemførte workshops har været at opnå en grundlæggende indsigt i
borgeres og pårørendes erfaringer fra egne høreforløb, helt fra den spæde start hvor
høretabet erkendes til den indledende undersøgelse, visitationen, behandlingen og til
opfølgningen. Ved at bruge kronologien som ramme er der opnået viden om, hvilke
informationer borgere har behov for, og forventninger om, i forskellige faser af et forløb. Med
afsæt i forløbsfortællingerne har borgerne på workshops afslutningsvist bidraget med input
til, hvad en Høremappe kan indeholde.
Rekrutteringen af borgere til de to workshops er sket via Høreforeningen og
kommunikationscentrene i Aalborg og Aarhus. Det har primært været muligt at rekruttere
borgere, der kan betegnes som erfarne høreapparatbrugere (flergangsbrugere) og i mindre
grad førstegangsbrugere. Den selektion vurderes imidlertid ikke at have stor betydning for
evalueringens konklusioner, netop fordi der på workshops er lagt stor vægt på at afdække
borgernes erfaringer i tiden før udlevering af første høreapparat.
SDS har medvirket på begge workshops med henblik på at stille supplerende spørgsmål,
besvare spørgsmål, lytte og notere pointer til brug for den bredere udvikling af Høremappen.
Derudover har SDS indledningsvist præsenteret den nuværende og kommende Høremappe,
og den præsentation har dermed fungeret som afsættet for borgernes input på
workshoppen.
Kapitlet indeholder tre afsnit, hvor det første afsnit 2.1 handler om tiden fra borgerens første
erkendelse af et høretab til ibrugtagen af første høreapparat. Afsnit 2.2 handler om den
videre fase forstået som forløbet frem til borgerens aktuelle situation. I det sidste afsnit 2.3
sammenfattes borgernes input til Høremappen.
2.1
Den indledende fase
Hos nogle borgere går der lang tid fra den første
fornemmelse af et høretab til de får foretaget en
indledende høreprøve. Evalueringen har ikke kunnet
afdække, om Høremappen kan bidrage til at
reducere den tid. Det spørgsmål bør derfor afdækkes
nærmere.
I evalueringen er borgerne blevet spurgt om, hvor lang
tid, der gik fra den første fornemmelse af et høretab til de
fik foretaget en indledende høreprøve, og hvad der skete i
den periode.
Nogle borgere oplever et akut høretab og opsøger som
følge heraf med det samme en høreklinik/ørelæge. Hos
andre borgere sker høretabet gradvist, hvor de i en lang
periode (i et enkelt tilfælde 2-3 år) går med en
fornemmelse af at have et høretab, før de får foretaget en
høreprøve.
Den indledende fase
Tiden fra
erkendelsen af
høretabet til første
undersøgelse
DEFACTUM
l
6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0007.png
For nogle borgere er den udløsende faktor for at få
foretaget en høreprøve et jobskifte hvor høretabet
pludselig bliver tydeligt. Hos andre borgere er der tale om
en langvarig proces, hvor de selv skal acceptere at have et
høretab, før de opsøger en høreklinik.
I projektet er der et grundlæggende ønske om at reducere
den tid der går fra en borger bekymrer sig om sit høretab,
til man får foretaget en høreprøve. Det har ikke været
muligt i denne evaluering at afdække, om Høremappen
kan spille en rolle for reduktion af den tid.
Tiden fra første
høreprøve til første
høreapparat
Nogle borgere får høreapparat kort tid efter de har
fået foretaget den indledende høreprøve. Hos andre
borgere kan der gå lang tid, i et enkelt tilfælde fem
år, fra første test til høreapparat.
Der er forskellige årsager til, at der for nogle borgere går
lang tid fra første høreprøve til udlevering af første
høreapparat.
Hos nogle borgere handler det naturligvis om, at høretabet
først senere når et niveau, hvor høreapparat er relevant.
Andre borgere fortæller, at erkendelsen af at skulle bruge
høreapparat tog lang tid. For én borger var prisen på at
høreapparat hos den private klinik en medvirkende årsag
til, at der gik lang tid. Ventetid på udlevering af
høreapparat angives desuden af en borger.
Spørgsmålet er, om Høremappen kan bidrage til at
reducere tiden fra første høreprøve til borgeren får første
høreapparat? Som det ses senere i rapporten, kan
Høremappen indeholde information om ventetider og
behandling, samt materiale der støtter borgerens
erkendelsesproces, og derigennem bidrage til et hurtigere
forløb.
Borgerens valg af
første høreklinik
Skillelinjen offentlig kontra privat høreklinik ser ikke
ud til at have nogen stor betydning ifm. borgernes
valg af, hvor de får foretaget den første høreprøve.
Hos nogle borgere har ventetider derimod en
afgørende betydning for valg af klinik.
Det generelle billede er, at borgere ikke gør sig store
overvejelser om præcis hvilken klinik eller ørelæge de
opsøger i den indledende fase, hvor borgere ønsker at
blive undersøgt for eventuelt høretab.
En pointe fra interviewene er, at borgere ikke skelner så
tydeligt mellem, om de har været hos en privat eller
offentlig klinik. Det fylder ikke så meget for borgerne, og
flere kan ikke huske om det var det ene eller det andet.
DEFACTUM
l
7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0008.png
Evalueringen tyder heller ikke på, at borgerne har et stort
overblik over udvalget af klinikker. Flere borgere fortæller,
at de valgte den klinik de kendte fra lokalområdet, eller
dér hvor en pårørende i forvejen var tilknyttet.
Ventetider ser derimod ud til at have en betydning ved
nogle borgeres valg af klinik. Én borger fortæller, at
vedkommende valgte en klinik langt væk fra egen bopæl,
fordi ventetiden her var 6 uger i forhold til ca. 1 år i egen
bopælskommune.
Borgeres indblik i
organiseringen af
høreområdet
Det gennemgående billede er, at borgere ikke har et
fuldt overblik over organiseringen af høreområdet.
Selv borgere der har været i systemet i mange år,
har vanskeligt ved at skelne mellem de forskellige
hørefaglige aktører.
Nogle af evalueringens borgere har ikke oplevet
organiseringen af høreområdet og forståelsen af, hvordan
systemet hænger sammen som noget problem. Det
gælder særligt de borgere, der fra barnsben har været
tilknyttet en fast hørefaglig konsulent hos et
kommunikationscenter.
Hos andre borgere er vejen gennem et forløb med høretab
ikke helt let at gennemskue. Skal man først henvende sig
til egen læge, til et kommunikationscenter eller til en
ørelæge? Det er ifølge nogle borgere vanskeligt at forstå.
Evalueringen viser, at der hersker en vis forvirring om
hvilke hørefaglige aktører, der er regionale, og hvilke der
hører under kommunerne.
Der er også forvirring om de rette betegnelser på aktører,
eksempelvis dét forhold at et kommunikationscenter har
forskellige navne i forskellige regioner. Den usikkerhed ses
også hos borgere, der har været en del af systemet i
mange år og ligefrem hos borgere, der har en aktiv
funktion i Høreforeningen.
DEFACTUM
l
8
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0009.png
2.2
Den videre fase
Det videre forløb
Borgeres behov for
information i det
videre forløb
Der er forskelle på borgernes behov for information i
den videre fase. Én gruppe af borgere har følt sig
godt informeret, ikke mindst takket være
information fra hørefaglige aktører. Derimod kan en
anden gruppe af borgere ønske sig bedre
information på en række konkrete områder, som
skitseres nedenfor.
Som nævnt ovenfor har nogle borgere gennem hele deres
forløb været tilknyttet en hørefaglig aktør, der har hjulpet
med at skabe overblik, skabe kontakt til rette parter og
sikre en rød tråd i forløbet. Borgere med den tilknytning
har generelt følt sig godt informeret. Evalueringen
indikerer imidlertid, at det er tilfældigt, om man i sit forløb
møder en fagprofessionel, der kan agere bindeled.
Andre borgere nævner, at de har savnet overblik over
støttemuligheder, eksempelvis udbuddet af tekniske
hjælpemidler, og hvilke muligheder der findes for kurser
om høretab.
I forlængelse af ovenstående tema kunne én borger ønske
sig et bedre overblik over rollefordelingen mellem
offentlige og private aktører med beskrivelse af, hvad de
forskellige valg indebærer.
Endeligt er der én borger der kunne ønske sig en bedre
forklaring af høretab til børn. Det kunne eksempelvis
formidles via en film eller et spil udviklet til børn.
Pårørendes rolle i
borgerens forløb
I nogle forløb spiller pårørende en altafgørende rolle
ift. at sikre koordinering mellem hørefaglige aktører
og sikre at borgerens historik bæres gennem
systemet.
Tre pårørende har medvirket i evalueringen. To forældre til
børn, der fra en tidlig alder har fået høreapparat, samt en
datter til en far over 80 år.
Der er nogen forskel på, hvor stor en rolle de pårørende
selv har måtte påtage sig i koordineringen af forløbet. I ét
tilfælde er det kun Audiologisk Afdeling, der har været
involveret, og her har pårørende fået god information og
støtte til koordinering. I et andet forløb har den pårørende
haft følelsen af konstant "at være to år bagefter i
forståelsen af datterens forløb og udvikling". Samme
pårørende har oplevet at skulle fortælle sin historie mange
DEFACTUM
l
9
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0010.png
gange til forskellige hørefaglige aktører. I det sidste
tilfælde, der vedrører en datter til en ældre far, har den
pårørende oplevet sin aktive rolle som helt nødvendigt for
at agere bindeled i forløbet, fx i kontakten til
hospitalsafdeling eller plejehjem. I de tilfælde har den
pårørende ikke følt sig godt klædt på til at kunne
videreformidle informationer om faderens forløb.
Samlet set indikerer eksemplerne, at nogle pårørende
bruger meget tid på at sikre sammenhæng i forløb, og at
nogle pårørende efterspørger bedre støtte til den funktion.
Som det fremgår senere i afrapporteringen, kan
Høremappen være en hjælpende hånd for pårørende.
Overgange mellem
sektorer
Der er ikke noget i evalueringen, der indikerer
særlige udfordringer, når borgerne fylder 18 år. Til
gengæld oplever nogle borgere vanskeligheder ifm.
overgange til arbejdsmarked og skifte af
uddannelsessted.
I evalueringen er det belyst, hvordan borgeren har oplevet
overgange mellem sektorer, herunder oplevelsen af tab af
information og behovet for genundersøgelser.
Ingen af de interviewede borgere har oplevet særlige
udfordringer med koordinering mv. ved overgangen til at
blive myndig. En af borgerne var også efter det fyldte 18.
år tilknyttet samme afdeling og oplevede her en smidig
overgang uden tab af information. Derimod oplevede
samme borger, at det var vanskeligere "at finde rundt i
systemet" ifm. opstart på universitetet. Her oplevede
borgeren selv at skulle agere tovholder mellem blandt
andet uddannelse og den socialpædagogiske (SPS) støtte.
En pårørende har oplevet manglende koordinering og
støtte i forbindelse med datterens skifte fra almindelig
folkeskole til specialklasse.
Endeligt peger nogle borgere på udfordringer, når egne
høredata skal deles mellem kommuner eller regioner. Der
opleves manglende udveksling af data, når en borger
flytter fra en kommune til en anden eller får foretaget
høreprøve i en kommune/region og har behov for data i en
anden kommune/region.
Borgerens overblik
over egne høredata
Generelt kan borgerne ønske sig et bedre overblik
over udviklingen i eget høretab. Nogle borgere
oplever, at det er vanskeligt at aflæse og forstå sit
høretab i et audiogram.
DEFACTUM
l
10
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0011.png
De fleste borgere har i forbindelse med høreprøve fået
udleveret en udskrift af audiogrammet. I de fleste tilfælde
har borgerne imidlertid selv skullet bede om at få
audiogrammet udleveret.
Der er forskelle på, om borgerne har gemt de udleverede
høreprøve og dermed har mulighed for at danne sig et
overblik over udviklingen i høretabet. To borgere fortæller,
at de har opbevaret alt udleveret materiale i et ringbind,
og en anden har fået overdraget en kasse fra forældrene
med diverse materiale udleveret gennem et høreforløb i
børneårene. Selv de borgere der har gemt udleverede
høreprøve vurderer imidlertid, at det er vanskeligt at
danne sig et fyldestgørende overblik over udviklingen i
høretabet.
Én borger havde i forbindelse med ansøgning om
handicaptillæg behov for sine høreprøves, men fik ved
henvendelse til høreklinikken afslag på udlevering med
den begrundelse, at borgere kan tage høreprøve med til
det offentlige og dermed risikerer klinikken at miste et
salg af høreapparat.
Alle borgere fortæller, at det hørefaglige personale har
forklaret indholdet af et audiogram i forbindelse med
høreprøve. Den ene halvdel af borgerne vurderer, at de
ikke har vanskeligheder med at fortolke et audiogram,
hvorimod den anden halvdel vurderer at kurver og
symboler på audiogrammet ikke er helt let at forstå.
Hvad har borgere
anvendt de
udleverede
høreprøve til?
Borgernes måde at anvende udleverede høreprøve
på, vidner om at høreprøven er et centralt dokument
i et høreforløb.
Som vist ovenfor, er borgere i dag i høj grad ansvarlige for
selv at bede om at få udleveret en høreprøve og opbevare
den. Samtidig viser evalueringen, at høreprøven er et
vigtigt dokument, der tjener flere forskellige formål:
Nogle borgere anvender de udleverede audiogrammer,
når de skal forklare høretabet til familie og venner.
Det kan bidrage til en øget forståelse, når høretabet
kan ses på en kurve. Samtidig kan det være en vigtig
del af borgerens erkendelsesproces at fortælle andre
om sit høretab.
Nogle borgere fortæller, at de anvender audiogrammer
til eget brug for at kunne orientere sig om udviklingen
over tid i eget høretab.
Nogle borgere og pårørende kigger på de udleverede
høreprøve som del af forberedelsen før besøg hos
høreklinik eller ørelæge.
Nogle borgere har brug for høreprøve i forbindelse
med ansøgning om hjælpemidler, godtgørelse mv.
Endeligt fortæller nogle borgere, at de har anvendt
høreprøven i forbindelse med orientering om høretab
DEFACTUM
l
11
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0012.png
til arbejdsgivere, uddannelsesinstitutioner, vejledere
mv.
2.3
Input til Høremappen
Borgeres input til Høremappen
Relevansen af en
Høremappe
En Høremappe har potentiale til at skabe øget
sammenhæng i borgeres forløb, og forventes særligt
at blive til gavn for mindre ressourcestærke borgere.
Hvilken betydning vil det have, hvis borgere kan få adgang
til egne høredata, og det bliver muligt at dele data mellem
hørefaglige aktører?
Det spørgsmål er naturligvis vanskeligt at besvare på
nuværende tidspunkt, hvor løsningen ikke er
færdigudviklet. Borgernes svar tyder imidlertid på, at en
Høremappe generelt kan bidrage til øget sammenhæng, og
særligt
for en gruppe af borgere, der i dag kan have
vanskeligt ved at finde rundt i systemet.
Borgernes fortællinger vidner om, at sammenhæng i et
forløb i dag i nogen grad er baseret på, at borgere evner
at stille de rigtige spørgsmål til hørefaglige aktører, have
ressourcestærke pårørende med på sidelinjen og være i
stand til at videreformidle sin hørehistorik, fremskaffe
audiogrammer mv.
I den nuværende situation risikerer mindre
ressourcestærke borgere at få en ringere indsats, når
systemet i nogen grad hviler på, at borgere selv skal
skabe den røde tråd.
Adgang til
audiogrammer
Borgere har primært behov for adgang til
audiogrammer
Evalueringen viser, at borgeres primære ønske er at få et
samlet historisk overblik over gennemførte
høreprøve/audiogrammer.
En af borgerne udtrykker ønsket på denne måde: "Det
vil
være godt, hvis man kan se sine audiogrammer i ét samlet
billede, dvs. at audiogrammerne er lagt oven på hinanden,
så man hurtigt kan danne sig et overblik over udviklingen i
ens høretab".
Der er stor forskel på, hvor mange høreprøve borgere får
foretaget og med hvilken hyppighed. En samlet visning
DEFACTUM
l
12
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0013.png
skal kunne rumme den varians, eventuelt ved at give
mulighed for at vælge et tidsinterval.
Som vist ovenfor har nogle borgere vanskeligt ved at
fortolke et audiogram. På den baggrund foreslås, at der
indsættes forklaringsmarkører i audiogrammet, alternativt
at der laves en introducerende video.
Forklaring af et
høreforløb med
aktøroversigt
Høremappen skal bidrage til bedre overblik over et
forløb og aktørenes roller.
Borgerne ønsker, at Høremappen indeholder en oversigt
over forskellige veje i et høreforløb med forklaring af,
hvilken rolle offentlige henholdsvis private aktører spiller.
Derudover ønskes henvisninger til, hvor man i forskellige
faser at et forløb kan finde mere information. Herunder
hvilke tilbud og støttemuligheder der findes hos
Høreforeningen. De yngre borgere i evalueringen ønsker
særligt, at høremappen skal motivere og guide unge til at
deltage i tilbud, hvor de kan møde andre unge.
Nogle borgere foreslår, at der skal være
målgruppespecifikke indgange i Høremappen. Eksempelvis
"Hvis du er forældre, så klik her", "Hvis du er pårørende,
så klik her" osv.
Endeligt ønskes forløbsoversigten og aktørlisten suppleret
med borgeres typiske spørgsmål i et forløb, fx hvor man
henvender sig, hvis ens høreapparat ikke fungerer
hensigtsmæssigt; hvor skaffes nye batterier, hvor man
skaffer nye slanger til høreapparatet mv.
Specifikationer på
høreapparat,
udstyr mv.
Det kan være vanskeligt for borgere at huske
historikken i udleverede høreapparater og udstyr. En
oversigt i Høremappen vil være en stor hjælp.
Både borgere og pårørende fortæller i evalueringen om
situationer hos hørefaglige aktører, hvor de har skullet
redegøre for, hvilke typer af høreapparater og udstyr, de
har fået udleveret gennem årene. Det kan ofte være
vanskeligt at huske.
På den baggrund er der et ønske om en kronologisk
oversigt i Høremappen, hvor man kan se udleverede
høreapparater, udstyr og hjælpemidler samt mulighed for
at se tekniske specifikationer.
Enkelte borgere foreslår, at der i sammenhæng med
oversigten over udleverede høreapparater og udstyr, bliver
mulighed for at foretage bestillinger af tilbehør fra
DEFACTUM
l
13
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0014.png
Høremappen. Det kan eksempelvis vedrøre bestilling af
batterier og slanger.
Viden om høretab,
høreapparat og
udstyr
Behov for let tilgængelig og ajour viden
Særligt som førstegangsbruger har man behov for
grundlæggende viden om ens høretab og hvilket
høreapparat, der passer bedst til ens situation. Nogle
borgere foreslår, at Høremappen kan indeholde videoer
eller e-læringsmateriale, der forklarer forskellige typer af
høretab, fx genetisk betinget høretab, aldersbetinget
høretab mv. samt konsekvenserne af de forskellige
høretab. Videoer vil blandt andet kunne bruges når
venner, familie, arbejdsplads mv. skal have forklaret
høretabet.
Evalueringen viser desuden, at noget borgere er usikre på,
om det høreapparat og udstyr, man har fået udleveret, er
ajour i forhold til den seneste teknologiske udvikling, eller
der er andet, der kan hjælpe bedre. Det er vanskeligt at
følge med i den hastige udvikling på området, og borgerne
oplever, at der ikke findes ét samlet sted, hvor man kan
orientere sig om ny teknologi. For borgere vil det være
mere overskueligt, hvis man ved, at aktuel viden om ny
teknologi findes i Høremappen.
Følelsesmæssige
og fysiske aspekter
af et høretab
Et høretab kan give ringere livskvalitet. Høremappen
kan indeholde information om mulige mentale og
fysiske konsekvenser af et høretab samt strategier
til mestring.
Høretab er et kommunikationshandicap, der kan medføre
træthed, mistrivsel og ensomhed. Nogle borgere mener, at
der i mødet med de hørefaglige aktører ikke lægges nok
vægt på de mentale og fysiske konsekvenser af et
høretab. En af borgerne foreslår, at Høremappen
indeholder en tjekliste til de hørefaglige aktører, der
minder om, at der i en konsultation også skal tales om
menneskelige aspekter af et høretab.
Andre borgere foreslår, at Høremappen kan indeholde
videoer, fx med kendte mennesker, der fortæller om deres
høretab og de menneskelige konsekvenser af et høretab.
Det skal dels bidrage til større åbenhed om dét at have
høretab, dels fungere som information til borgerens
pårørende.
Ifølge borgerne kan information i Høremappen, henvisning
til Høreforeningens tilbud mv. bidrage til, at borgerne
huskes på, at der efter udlevering af høreapparat fortsat
er mange tinge, man selv kan gøre for at forbedre sin
livskvalitet.
DEFACTUM
l
14
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0015.png
3
Hørefaglige aktørers perspektiver
De hørefaglige aktørers perspektiver er belyst via telefoninterview med informanter fra de
tre klinikker, der ved evalueringens afslutning har fået installeret Høremappen. Interviewene
har overordnet omhandlet klinikkernes erfaringer med implementering og anvendelse af
Høremappen samt en afdækning af perspektiver på en fremtidig anvendelse af Høremappen.
Kommunikationscentret i Aalborg, Institut for Syn, Hørelse og Døvblindhed (ISDH), har ved
evalueringens afslutning ikke adgang til Høremappen. Der er alligevel gennemført et
interview med ISDH med henblik på at belyse potentialer og opmærksomhedspunkter i
forbindelse med ISDHs fremtidige anvendelse af Høremappen.
De tre klinikker, der har fået installeret Høremappen præsenteres her:
Better Sound
er en enkeltmandsvirksomhed beliggende i Nørresundby. Better Sound
var første klinik, der fik installeret Høremappen. Der er gennemført et interview i april
2022 umiddelbart efter implementering samt et opfølgende interview i september, hvor
klinikken havde uploadet høredata vedrørende ca. 50 borgere.
Høreapparatet
er en kæde bestående af seks lokalafdelinger i Nordjylland beliggende i
Hobro, Aars, Aalborg, Brønderslev, Frederikshavn og Hjørring. Høremappen blev
installeret i oktober 2022. Der er i alt 11 ansatte, hvoraf fem er oprettet som brugere i
Høremappen. På tidspunktet for interviewet (november 2022) havde kun én af de
ansatte uploadet data. Samlet set var der pr. november 2022 uploadet høredata
vedrørende ca. 50 borgere.
Dansk HøreCenter
er en landsdækkende kæde. I Nordjylland er der klinikker i Aalborg,
Frederikshavn, Hjørring og Hobro. Høremappen blev installeret i november 2022. Seks
ansatte havde på tidspunktet for interviewet (december 2022) uploadet data til
Høremappen. Samlet set var der pr. december 2022 uploadet høredata vedrørende ca.
20 borgere.
Kapitlet indeholder to afsnit, hvor afsnit 3.1 omhandler de tre klinikkers erfaringer med
anvendelsen af Høremappen. Afsnit 3.2 omhandler klinikkernes og kommunikationscentrets
perspektiver på den fremtidige anvendelse af Høremappen, herunder præsenteres
aktørernes vurderinger af Høremappens potentialer samt opmærksomhedspunkter.
3.1
Nuværende anvendelse af Høremappen
På tidspunktet for evalueringens aflevering har
pilotprojektet ikke levet fuldt op til målsætningen for
antal borgere i Høremappen.
I perioden 31. januar
7. december 2022 er der uploadet
data vedrørende 154 unikke brugere, heraf er langt
størstedelen uploadet i november 2022. Pilotprojektet har
et mål om involvering af 200 borgere, og dermed mangler
der aktuelt 46 borgere for at nå dette mål.
Nuværende anvendelse af Høremappen
Uploadede data i
Høremappen
Information til
borgere om
Høremappen
Der er udviklet et godt informationsmateriale til
borgere vedrørende Høremappen. Der er imidlertid
borgere, der har svært ved at forstå informationen.
DEFACTUM
l
15
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0016.png
Nogle borgere inkluderes ikke i Høremappen, ud fra
en forventning om, at de ikke kan forstå
informationen.
To klinikker har den praksis, at alle borgere der skal have
foretaget en høreprøve inkluderes i pilotprojektet. Alle disse
borgere informeres dermed om Høremappen og
pilotprojektet via udlevering af "det blå øre", som er et
skriftligt informationsmateriale om projektet. Samtidig får
borgerne mundtlig information fra den hørefaglige. Det
skriftlige informationsmateriale fra projektets side vurderes
at være fint, og det opleves sjældent, at borgerne har
spørgsmål. De fleste siger blot, at "det lyder som en god
idé".
En af klinikkerne giver imidlertid ikke information til alle
borgere, der skal have foretaget en høreprøve, men vælger
hvilke borgere der skal indgå i projektet ud fra en
forventning om, hvilke borgere der vil kunne forstå
informationen om Høremappen.
Arbejdsgange ved
login
Log-in til Høremappen opfattes som en lidt tung
arbejdsgang.
Der er to måder klinikkerne tilgår Høremappen på:
1) Enten logger de på om morgenen. Først tastes en
defineret kode, hvorefter man modtager en SMS-kode, som
giver adgang til systemet. Derefter står arbejdsrummet
åbent hele arbejdsdagen.
2) Den anden måde foregår ad hoc, hvor der først logges
på systemet når data skal uploades efter en konsultation.
Begge måder opleves af klinikkerne at have nogle
udfordringer. Ved den første måde opleves, at øvrige
programmer på computeren bliver langsomme. Den anden
måde med ad hoc login anvendes af en klinik, hvor de
ansatte skifter arbejdscomputer i løbet af en dag. Her
opleves det som omstændeligt at logge på og af systemet
flere gange dagligt.
Alle tre klinikker kunne ønske sig en smidigere login-proces
end den nuværende, dog med fokus på samme
sikkerhedsniveau.
Arbejdsgange ved
upload af data
Der er forskelle på, om data uploades i forlængelse af
en konsultation, eller data fra flere borgere samles
og uploades på én gang. Når der er tale om
førstegangsbrugere opleves upload af data som en
hurtig proces. Ved flergangsbrugere med større
datahistorik kan upload tage lang tid.
Klinikkerne fortæller, at konsultationerne foregår på helt
almindelig vis, som de også ville være foregået uden
Høremappen. Efter endt konsultation er der imidlertid
forskel på klinikkernes arbejdsgange.
DEFACTUM
l
16
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0017.png
Hos to af klinikkerne uploades høredata med det samme i
Høremappen af den medarbejder, der har gennemført
konsultationen. Hos én klinik foregår upload ved, at
høredata fra flere borgere samles og uploades på samme
tid. I nogle tilfælde kan det betyde en uges forsinkelse på
upload af data. Den praksis skyldes, at de ansatte ofte
anvender forskellige arbejdscomputere i løbet af en dag,
hvor løbende login og upload vurderes at være besværligt.
Ifølge aktørerne forudsætter anvendelse af Høremappen
ingen særlige færdigheder. Når man er logget på, kræver
upload kun to klik. Klinikkerne oplever imidlertid forskelle
på, hvor lang tid, det tager at uploade data. Ved
førstegangsbrugere (nye brugere af høreapparat) er der
kun én høreprøve, og her foregår upload hurtigt. Ved
flergangsbrugere opleves upload-tiden i nogle tilfælde at
tage op til tre minutter, fordi data fra klinikkens fagsystem
vedrørende tidligere høreprøver, tilpasninger af
høreapparat mv. også uploades.
Arbejdsgange ved
udkørende
funktion til
plejehjem
Ved besøg på plejehjem uploades data enten i
forbindelse med besøget eller først når den
hørefaglige er tilbage i klinikken. I sidstnævnte
tilfælde kan der være risiko for at upload glemmes.
To af klinikkerne har udkørende funktioner til plejehjem,
hvor høreprøver gennemføres. Arbejdsgangene i
forbindelse med upload er forskellige. Den ene klinik
uploader data med det samme på plejehjemmet, hvorimod
den hørefaglige aktør fra den anden klinik venter med at
skrive journal og uploade data til, vedkommende er tilbage
i klinikken. Ved sidstnævnte arbejdsgang kan der ifølge den
hørefaglige gå nogle dage, før en høreprøve bliver
uploadet. Der er en risiko for at glemme at uploade data,
og aktøren kunne på den baggrund ønske sig en reminder-
funktion.
DEFACTUM
l
17
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0018.png
3.2
Fremtidig anvendelse af Høremappen
Aktørerne finder helt overordnet, at Høremappen er
et vigtigt og længe ønsket skridt i retning af øget
digitalisering af høreområdet. Høremappen kan
bidrage til bedre kvalitet i patientforløb.
Alle informanter i evalueringen vurderer, at en Høremappe
er en gevinst for høreområdet. Øget digitalisering og
mulighed for deling af data har ifølge aktørerne været et
ønske i lang tid. Høremappen kan bidrage til øget
kontinuitet i en borgers forløb. I dag kan der eksempelvis
gå information tabt, hvis en borger har fået udleveret
høreapparater i én kommune og efterfølgende er flyttet til
ny kommune. Adgang til historiske høredata, hvor man kan
følge udviklingen i en borgers høretab betones ligeledes.
Endeligt lægger aktørerne vægt på, at Høremappen kan
øge datasikkerheden.
Potentialer og opmærksomhedspunkter
Behovet for
Høremappen
Bedre
forberedelse af
konsultationer
Adgang til data i Høremappen kan give hørefaglige
bedre vilkår for forberedelse af konsultationer
Evalueringen tyder på, at de hørefaglige aktører vil
anvende adgangen til data i Høremappen til forberedelse af
konsultationer. De hørefaglige aktører vurderer, at nogle
konsultationer kan foregå smidigere og mere målrettet
borgerens problemstillinger, hvis de inden konsultationen
kan orientere sig i historiske data i Høremappen.
Adgangen til data vil generelt give større sikkerhed om
nogle væsentlige informationer, som borgere ofte kan have
vanskeligt ved at huske, eksempelvis hvornår borgeren
sidst har modtaget tilskud.
På Kommunikationscentret (ISDH) er situationen i dag, at
hørekonsulenterne ikke har adgang til nogen data om
borgere, der har fået udleveret høreapparat hos en privat
klinik. Den gruppe udgør ifølge ISDH 10-20% af de
borgere, der kommer på ISDH mhp. ansøgning om
hjælpemidler. Deling af data i Høremappen vil ifølge ISDH
dels betyde en bedre oplevelse for borgerne, som ikke skal
have besvær med selv at medbringe høreprøver, dels
betyde bedre mulighed for at forberede en konsultation.
Færre
genundersøgelser
For de private klinikker har det afgørende betydning,
at Høremappen kun indeholder høreprøver udført af
autoriseret personale. Selv med adgang til
høreprøver af høj kvalitet er der forskelle på, om de
private klinikker vil undlade at gennemføre en ny
høreprøve.
DEFACTUM
l
18
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0019.png
Der gennemføres meget sjældent nye høreprøver på
Kommunikationscentret ifm. ansøgning om
hjælpemidler. Deling af data i Høremappen vil derfor
ikke betyde færre genundersøgelser.
Private klinikker:
Ifølge de hørefaglige aktører fra de private klinikker er der
på nuværende tidspunkt stor variation i kvaliteten af
gennemførte høreprøver. Variationen skyldes blandt andet
forskelle på, hvilket udstyr de forskellige aktører anvender
samt forskelle på, om høreprøver udføres af autoriseret
personale. På den baggrund vurderer aktørerne, at
datakvaliteten på nuværende tidspunkt generelt ikke er
tilstrækkelig høj til, at høreprøver kan genbruges.
De hørefaglige aktører ser det som afgørende for tilliden til
data, at Høremappen kun indeholder høreprøver udført af
autoriseret personale. En af aktørerne påpeger, at det vil
være en fordel med en godkendelsesproces af ørelæger på
samme måde som det sker hos private klinikker af FORCE
Technology. På den måde kan det sikres, at høreprøver er
foretaget af uddannet personale i et ordentligt lokale med
brug af godkendt udstyr.
Spørgsmålet er dernæst, om de hørefaglige aktører vil
undlade at gennemføre en ny høreprøve, hvis de i
Høremappen har adgang til en høreprøve af høj kvalitet.
To af aktørerne fra de private klinikker vurderer, at de vil
orientere sig i Høremappen i tidligere gennemførte
Høreprøver, men de vil under alle omstændigheder selv
gennemføre en ny høreprøve i egen klinik. Det begrundes
dels med, at udførelsen af en høreprøve er en væsentlig del
af ens faglighed, dels at man som privatpraktiserende klinik
lever af at levere god service til kunderne, og her betragtes
udførelsen af en høreprøve som en central del i den
service.
En af de private aktører ser derimod et stort potentiale for
genbrug af høreprøver, hvis der bliver adgang til en
komplet høreprøve og sikkerhed for, at prøven er foretaget
af autoriseret personale. Ifølge denne aktør vil genbrug af
en høreprøve ikke mindst være til gavn for borgere, som
ofte ikke kan forstå, hvorfor der skal gennemføres en ny
høreprøve.
Kommunikationscentret:
Situationen er anderledes på kommunikationscentret
(ISDH). Her gennemføres meget sjældent nye høreprøver
ifm. ansøgning om hjælpemidler. ISDH tager afsæt i den
høreprøve, de enten kan trække i IT-systemet (vedr.
borgere der har fået udleveret høreapparat i det offentlige)
DEFACTUM
l
19
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0020.png
eller den høreprøve borgeren selv medbringer (vedr.
borgere der har fået udleveret høreapparat hos privat
klinik).
Risiko for
kommercielt tab
Deling af høreprøver i Høremappen kan indebære en
risiko for kommercielt tab hos de private klinikker.
Aktørerne fra de private klinikker lufter en bekymring for,
at adgangen til gennemførte høreprøver kan skabe en
konkurrencemæssig problemstilling, hvor den offentlige
ørelæge kan trække en høreprøve foretaget af en privat
klinik, og samtidig sælge et høreapparat i egen klinik. En af
aktørerne formulerer bekymringen på denne måde: "De
private klinikker kommer ikke til at sige ja til en
Høremappe, hvor data kan deles, med mindre der følger
betaling med for gennemførelse af høretest."
Aktørerne gør opmærksom på, at der skal findes en løsning
på, hvordan private klinikker kan blive honoreret for at
foretage høreprøver. Uden en betalingsaftale er der hos
aktørerne en bekymring for, at en fremtidig deling af data
blot vil gøre det lettere for borgere at få foretaget
høreprøver hos private klinikker og efterfølgende få
høreapparat hos det offentlige.
Ønskede data i
Høremappen
I evalueringen har aktørerne fremsat en række
ønsker til data i en fremtidig version af Høremappen.
Ønskerne præsenteres nedenfor.
Adgang til tidligere gennemførte høreprøver
Overordnet vurderer aktørerne, at adgang til tidligere
gennemførte høreprøver vil betyde, at der kan ydes en
bedre faglige service over for borgerne.
Adgang til tidligere høreprøver vil eksempelvis være en
gevinst i den situation, hvor en borger efter fire år skal
have nye høreapparater. Her vil man ud fra en tidligere
høreprøve kunne konstatere, om der er sket forandringer.
Den bedre service kan ligeledes bestå i, at det bliver lettere
at forklare borgeren, hvorfor vedkommende skal have nye
høreapparater, eller hvorfor høreapparaterne skal være
større.
Adgangen til tidligere høreprøver vil også være en fordel,
når demente skal have nye høreapparater, fordi demente
ifølge aktørerne ikke i alle tilfælde er i stand til at medvirke
i en høreprøve.
Kommunikationscentret gør opmærksom på, at når private
klinikker lukker, mistes borgerens høredata. Deling af
høreprøver vil dermed kunne sikre historikken.
DEFACTUM
l
20
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0021.png
Adgang til en høreprøve vil ligeledes være en fordel for
Kommunikationscentret i den situation, hvor en borger har
mistet sit høreapparat, eller det er gået i stykker. I de
tilfælde laver Kommunikationscentret et låneapparat til
borgeren, men det forudsætter en høreprøve.
Konsekvensen er lige nu, at nogle borgere først må skrives
op til en høreprøve med den ventetid, det indebærer. Hvis
der var adgang til en høreprøve, ville man på
Kommunikationscentret med det samme kunne hjælpe
borgeren med et låneapparat.
Viden om hvilket høreapparat borgeren har fået
udleveret
Kommunikationscentret kan ønske sig, at Høremappen
indeholder viden om, hvilket høreapparat en bruger har
fået udleveret. På nuværende tidspunkt kan
Kommunikationscentret kun tilgå den oplysning hos
borgere, der har fået udleveret høreapparat i det offentlige.
Adgang til første henvisning
To af klinikkerne giver udtryk for, at de gerne vil have
adgang til første henvisning fra ørelægen, fordi det er her,
man kan se grundlaget for bevillingen til høreapparat. I den
første henvisning vil man fx kunne se, om der er tale om et
kompliceret høretab, om der er foretaget MR-scanning mv.
Ifølge aktørerne tilrettelægges konsultationen ud fra den
diagnose, som ørelægen har stillet, og derfor er
henvisningen et vigtigt dokument.
Journaloplysninger
I mange tilfælde vil det ifølge aktørerne ikke være relevant
at kunne tilgå journaloplysninger. Udvalgte dele af en
anamnese kan dog være nyttig, fx beskrivelsen af om der i
foretaget en udredning af høretabet.
DEFACTUM
l
21
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766559_0022.png
WWW.DEFACTUM.DK