Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2766558_0001.png
R E S U LTAT E R
FRA INHEAR-PROJEKTET
D I G I TA L FJ E R N V I S I TAT I O N PÅ H Ø R E O M R Å D E T -
EN KLINISK AFPRØVNING I REGION NORDJYLLAND
RAPPORT
Juni 2022
For fattere
Lene Dahl Siggaard
Morten Høgsbro
Henrik Jacobsen
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0002.png
// 0 2
INDHOLDSFORTEGNELSE
INDHOLDSFORTEGNELSE
INDLEDNING....................................................................................................2
PROJEKTBESKRIVLSE.............................................................................................................4
Metode.......................................................................................................................................5
Rekruttering af deltagere.................................................................................................5
Projektdesign........................................................................................................................5
Besøg 1 - undersøgelse og visitation...........................................................................6
Besøg 2 - behandling og/eller supplerende udredning........................................8
Besøg 3 - ”gold standard”-specialistvurdering.........................................................8
Patientrapporterede data...................................................................................................9
RESULTATER....................................................................................................10
Generelt..................................................................................................................................10
Patientsikkerhed...................................................................................................................11
Behandlingseffekt og tilfredshed..................................................................................13
Faglig kompetencevurdering.........................................................................................15
KONKLUSION.................................................................................................16
PERSPEKTIVERING.........................................................................................17
REFERENCER...................................................................................................18
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0003.png
// 0 3
INDLEDNING
INDLEDNING
Det anslås, at ca. 800.000 danskere lider af hørenedsættelse i forskellig grad,
mens ca. 300.000 skønnes at have høreapparat (1). Den ældre generation
(>66 år) er den hurtigst voksende befolkningsgruppe i Danmark og udgør i dag 18%
af befolkningen, mens andelen frem mod 2040 antages at vokse til 23% svarende til
ca. 400.000 ekstra individer i aldersgruppen (2) og 1,5 mio. mennesker i alt.
Af disse forventes ca. 18% at have et behandlingskrævende høretab (3).
Udover de indlysende kommunikative vanskeligheder disponerer høretab hos den
ældre befolkning også til depression, social isolation samt demens (4).
I Danmark er der i dag ca. 150 (5) privatpraktiserende øre-næse-hals-(ØNH)
læger, som kan stille indikationen for høreapparatbehandling ved visitation efter
gældende retningslinjer. Visitationen sker på baggrund af en
patientsamtale samt en objektiv og en audiologisk undersøgelse.
Afhængigt af høretabets beskaffenhed, visiteres patienten til behandling med
høreapparater. I tilfælde af ukomplicerede høretab, kan patienten efter eget ønske
behandles på én af de eksisterende offentlige eller private høreklinikker.
Sidstnævnte kan, såfremt de lever op til gældende tekniske kvalitetskrav, levere
tilskudsberettigede høreapparater til patienter over 18 år med lette eller såkaldt
ukomplicerede høretab(6) men de må ikke varetage behandlingen af børn eller
patienter med svære eller komplicerede høretab (7).
I tilfælde af komplicerede høretab, henvises patienten til
yderligere udredning og behandling på én af landets audiologiske
sygehusafdelinger.
Udover behandlingsopstart har borgerne ret til at få genudleveret
høreapparater hver fjerde år, hvilket nødvendiggør udfærdigelse af en ny
høreprøve og undersøgelse for at korrigere for eventuel progression i
høretabet.
I nogle regioner er ventetiden til offentlig høreapparatbehandling lang
(måneder til år), hvilket kan have store psykosociale konsekvenser for
personer med brug for hørerehabilitering. Derudover oplever mange patienter,
at de skal have gentaget de samme undersøgelser flere gange, hvilket kan
medvirke til uhensigtsmæssige, Langtrukne og komplicerede patientforløb.
I det politiske udspil,
Høreområdet i Fremtiden
(1), er der lagt op til, at
visitationen af borgere med høretab skal omlægges og digitaliseres.
Dette indebærer, at det fysiske møde mellem patienten og den visiterende læge i
det indledende forløb fjernes. I stedet udføres en decentral
standardiseret forundersøgelse af erfarne audiologiassistenter eller
SDU-bachelorer i audiologi på de private eller offentlige høreklinikker.
Den standardiserede forundersøgelse består af en standardiseret
spørgeramme, en høreprøve, en trykmåling af øret samt et fotografi af
trommehinden. Patienten fjernvisiteres herefter af en ØNH-specialist til
relevant behandling.
Da høreprøven skal leve op til gældende kvalitetskrav som beskrevet i
Bekendtgørelse om høreapparatbehandling
(7) er det tanken, at den
samme høreprøve kan anvendes i hele forløbet således både ved visitation
og tilpasning af høreapparaterne.
Det er forventningen, at digital fjernvisitation på høreområdet kan bidrage til en
nemmere, mere overskuelig og sammenhængende vej til
høreapparatbehandling for personer med høretab.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0004.png
// 0 4
PR OJ EK T B ES KRIVEL SE
PROJEK TBESKRIVELSE
Innovation
af
Høreområdet
og
Effekt Af Reform
(InHEAR) udgår fra Audiologisk Afsnit på
Aalborg Universitetshospital og er et videnskabeligt randomiseret forsøg i Region Nordjylland,
der søger at dokumentere patientsikkerhed, patientoplevet behandlingseffekt samt behandlings-
og forløbstilfredshed af digital fjernvisitation på høreområdet.
I projektet deltager regionens fem offentlige høreklinikker, 12 private høreklinikker og tre private
ØNH-lægeklinikker i Region Nordjylland. Projektet er forløbet mellem marts 2021 – maj 2022,
hvor 751 voksne individer med hørevanskeligheder og ønske om høreapparatbehandling har
gennemført hele eller dele af projektforløbet. Heraf har 501 deltagere testet modellen for
digital fjernvisitation.
Med InHEAR-projektet
ønskes følgende
spørgsmål besvaret:
PATIENTSIKKERHED
Vil farlige og udredningskrævende høre/øre lidel-
ser hos voksne med hørevanskeligheder i højere
grad overses/fejlvisiteres ved digital fjernvisitation
end ved traditionel visitation?
BEHANDLINGSEFFEKT OG TILFREDSHED
Vil den patientoplevede behandlingseffekt og
behandlingstilfredshed være lige så god ved digi-
tal fjernvisitation som ved traditionel visitation?
FAGLIGT KOMPETENCENIVEAU
Kan både medicinske audiologer* og
privatpraktiserende ØNH-specialister varetage
digital fjernvisitation af voksne med mistanke om
høretab?
PATIENTSIKKERHED
BEHANDLINGEFFEKT
OG TILFREDSHED
FAGLIGT
KOMPETENCENIVEAU
*Medicinske audiologer er ØNH-læger, der arbejder med diagno-
stik, ikke-kirurgisk behandling og rehabilitering af børn og voksne
med hørenedsættelse, tinnitus, hyperakuse og i begrænset omfang
balanceforstyrrelser.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0005.png
// 0 5
ME TO DE
R EKR UT TE R I NG A F D ELTAG E R E
751 dansktalende deltagere er mellem marts–september 2021 rekrutteret via en annonce på
Region Nordjyllands Facebookside efter fastsatte kriterier for inklusion (alder > 17 år og samtidig
fornemmelse af hørevanskeligheder) og eksklusion (alder < 18 år, tidligere høreapparatbruger, svær
sansedefekt eller demens der umuliggør deltagelse).
Alle deltagere har afgivet skriftligt samtykke forud for projektopstart og efterfølgende fordelt
tilfældigt til enten testgruppen eller kontrolgruppen efter en 2:1-fordeling.
Således er 501 deltagere fordelt til testgruppen, og 250 deltagere til kontrolgruppen.
P R OJ E K TD E SI GN
Projektforløbet er bygget op omkring tre besøg.
Testgruppedeltagere undersøges og visiteres digitalt og
asynkront ved besøg 1.
Kontrolgruppedeltagere undersøges og visiteres ved det
samme besøg hos en privatpraktiserende ØNH-læge.
Ved besøg 2 udleveres høreapparater eller foretages anden
udredning/behandling, og ved besøg 3 foretages en fysisk
”gold-standard”-specialistvurdering af en ØNH-læge 2-3 mdr.
efter udlevering af høreapparater.
METODE
Testgruppedeltagere er yderligere opdelt i to grupper afhængigt af behandlingssted.
Således er 251 deltagere i testgruppe 1 undersøgt og behandlet i private høreklinikker og 250
deltagere i testgruppe 2 undersøgt og behandlet i offentlige høreklinikker.
BESØG 1
UNDERSØGELSE OG VISITATION
BESØG 2
BEHANDLING/UDREDNING
BESØG 3
”GOLD STANDARD” VURDERING
NORMAL HØRELSE/IKKE-BEHANDLINGSKRÆVENDE HØR TAB
750
PATIENTER
R
A
N
D
O
M
I
S
E
R
I
N
G
TESTGRUPPE 1
PRIVATE
HØREKLINIKKER
TESTGRUPPE 2
OFFENTLIGE
HØREKLINIKKER
DIGITAL
FJERN-VISI-
TATION
UKOMPLICEREDE HØRETAB
HØREAPPARATER
PRIVATE HØREKLINIKKER
”GOLD STANDARD”
SPECIALIST-
VURDERING VED
ØRE-NÆSE-HALS-LÆGE
HØREAPPARATER
OFFENTLIGE HØREKLINIKKER
AUDIOLOGISK AFSNIT
AALBORG
KONTROLGRUPPE
PRIVATPRAKTISERENDE ØRE-
NÆSE-HALS-LÆGER
KOMPLICEREDE HØRETAB
UDREDNING/BEHANDLING
AUDIOLOGISK AFSNIT
AAUH
UNIVERSITETS-
HOSPITAL
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0006.png
// 0 6
BESØ G 1
UN D ER SØGE LS E
Testgruppedeltagere er undersøgt og visiteret efter den nye model for digital
fjernvisitation. Kontrolgruppedeltagere er undersøgt og visiteret efter gældende
retningslinjer ved et fysisk møde med en privatpraktiserende ØNH-specialist.
Testgruppedeltagere har fået en standardiserede forundersøgelse bestående af tre
delelementer:
En elektronisk udgave af spørgeskemaet,
Risikovurdering af Ørelidelser hos
Høreapparatbrugere (RiHab)
er anvendt som spørgeramme i testgruppen.
RiHab er den dansk-validerede udgave af
Consumer Ear Disease Risk
Assessment
(CEDRA);
et amerikansk, selvadministreret spørgeskema udviklet til
personer med mistanke om høretab. Instrumentet er designet til at
detektere risiko for komplicerende høre- og ørerelaterede lidelser, der
nødvendiggør yderligere lægelig udredning. CEDRA er udviklet som et
elvscreeningsinstrument i 2017 efter indførslen af såkaldt ”over the
counter”-salg af høreapparater i USA (8).
Høreprøven, trykmålingen og billedoptagelsen af trommehinden er udført af
uddannede og erfarne audiologiassistenter i de deltagende private og
offentlige høreklinikker. Høreprøven lever op til de kvalitetskrav, der er
beskrevet i Bekendtgørelse for høreapparatbehandling (7).
Anvendeligheden af digital video-otoskopi er undersøgt i tidligere studier.
I en amerikansk afhandling fra 2017 har man undersøgt digital otoskopi med et
otoskop til iPhone (CellScope and OTO App). Her kunne 20 ØNH-læger stille diagnosen
korrekt i 94% af tilfældene. Derudover var lægerne ud fra et billede alene i stand til at
træffe beslutning om henvisning med lille inter-observatør variation (9).
Det forventes, at denne beslutningsevne styrkes ved samtidig tilgængelighed af
patienthistorik, høreprøve samt trykmåling af mellemøret.
Dette resultat er også fundet i et sydafrikansk studie, hvor en korrekt diagnose kunne
stilles i 95% af tilfældene, såfremt otoskopien var optaget af en
ØNH-læge (10).
I et svensk studie fra 2017 fandt man, at alment praktiserende læger var lige så gode
eller bedre til at stille en diagnose ved vurdering af en video-otoskopisk sekvens
optaget af en tredje part, som når de selv foretog en otoskopi (11).
METODE
1.
2.
3.
En standardiseret spørgeramme i form af et selvadministreret spørgeskema
En høreprøve inkl. trykmåling af mellemøret
Billedoptagelser af trommehinde og indre øregang udført ved video-otoskopi
RiHab
- Risikovurdering
af Høreapparatbrugere
1
2
3
4
5
6
...
15
x
x
x
x
x
x
x
x
ANAMNESE
HØREPRØVE
VIDEO-OTOSKOPI
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0007.png
// 0 7
VIS ITATI O N
Resultaterne fra den standardiserede forundersøgelse er efterfølgende
uploadet til en online projektdatabase, hvorfra fire ØNH-læger (to medicinske
audiologer og to privatpraktiserende ØNH-læger) har udført en digital
fjernvisitation på alle testgruppedeltagere ud fra forundersøgelsens
testresultater.
En algoritme, der er ukendt for både de digitale visitatorer og for
testgruppedeltagerne, afgør, hvilke deltagere der knyttes til hvilken af de fire
visitatorer. Det er denne visitators vurdering, der bliver afgørende for, hvilket
forløb deltageren følger efterfølgende. Deltagerne er fordelt ligeligt mellem de fire
visitatorer.
METODE
PRIVATPRAKTISERENDE
ØNH-LÆGER
MEDICINSKE
AUDIOLOGER
For visitation af både test- og kontrolgruppedeltagere gælder kriterierne fra den
Faglige vejledning til speciallæger i øre-, næse- og halssygdomme
om udredning og henvisning af patienter med hørenedsættelse
fra juni 2015 (12).
Komplicerede ørelidelser omfatter derudover alle behandlingskrævende tilstande i øregangen
(fx infektion, øregangskolesteatom, exostoser, øregangsatresi etc), i mellemøret
(fx trommehindepatologi, infektion, kolesteatom, otosklerose etc) samt i det indre øre
(fx vestibularis schwannom, otogenbetinget svimmelhed, tinnitus etc).
På baggrund af de indledende undersøgelser, er test- og kontrolgruppedeltagere visiteret til et
videre forløb ud fra tre overordnede kategorier:
1. Normalt hørende/ikke-behandlingskrævende høretab
2. Simple/ukomplicerede høretab
3. Komplicerede/svære høretab og/eller komplicerede ørelidelser
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0008.png
// 0 8
BESØG 2
BEH ANDLIN G OG /ELLE R SUP PLE RE ND E
U DR EDNI N G
Normal hørelse/ikke-behandlingskrævende høretab
Testgruppedeltagere, der ved digital visitation vurderes som normalt
hørende, er inden afslutning fra projektet vurderet fysisk af en læge på
Audiologisk Afsnit for at sikre, at behandlingskrævende tilstande ikke er
blevet overset i denne patientgruppe ved brug af digital fjernvisitation.
Kontrolgruppedeltagere med normal hørelse, der er vurderet af en
privatpraktiserende ØNH-læge ved en fysisk konsultation, er afsluttet
fra projektet uden yderligere opfølgning.
Simple/ukomplicerede høretab
Testgruppedeltagere med simple/ukomplicerede høretab er henvist til
udlevering af høreapparater ved den samme private eller offentlige
høreklinik, der har udført den indledende forundersøgelse.
Kontrolgruppedeltagere med ukomplicerede høretab er tilbudt
høreapparater i en privat eller offentlig høreklinik efter eget valg.
Komplicerede/svære høretab og/eller komplicerede ørelidelser
Test- og kontrolgruppedeltagere med komplicerede høretab/ørelidelser er
henvist til en supplerende, fysisk lægeundersøgelse på Audiologisk Afsnit,
hvor supplerende udredning og/eller behandling er igangsat hvis nødvendigt.
BESØG 3
”GOLD STA NDAR D ” -SP EC I ALI ST V URDERI N G
Både test- og kontrolgruppedeltagere har fået en afsluttende, fysisk,
”gold-standard” speciallægevurdering på Audiologisk Afsnit ved besøg 3.
For deltagere, der har fået høreapparater udleveret i forbindelse med deres
projektforløb, er besøget foregået ca. 2-3 mdr. efter behandlingsopstart.
Vurderingen er foretaget af audiologiske eller ørekirurgiske ØNH-læger og
består af en samtale, en vurdering af den tidligere anvendte høreprøve, en
trykmåling af mellemøret samt en objektiv undersøgelse udført ved en
otomikroskopi, der anses som den førende objektive undersøgelse til
specialistvurdering af øregang og trommehinde.
Ved at sammenligne tidligere digitale og fysiske visitationsbeslutninger i
henholdsvis test- og kontrolgruppen med den afsluttende ”gold-standard”-
specialistvurdering er det forsøgt afklaret, om projektdeltagere
i de to grupper er blevet visiteret korrekt efter besøg 1.
METODE
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0009.png
// 0 9
PATIENTR A PPOR T ERE DE
DATA
Undervejs i deltagernes projektforløb er patientrapporterede data
indsamlet for at undersøge, om der mellem deltagere i testgruppen og kontrol-
gruppen er forskel på den patientoplevede behandlingseffekt og tilfredshed
med behandling og forløb.
Derudover er den gennemsnitlige, daglige brugstid aflæst på
deltagernes høreapparater ved den afsluttende kontrol 2-3 måneder efter ud-
levering af høreapparaterne for at undersøge, om der er forskel på, hvor meget
deltagerne i testgruppen og kontrolgruppen bruger
deres høreapparater i det daglige.
Speech, Spatial- and Qualities of Hearing scale (SSQ12)
Med spørgeskemaet, Speech, Spatial, and Qualities of hearing scale (SSQ12), undersøges
deltagerens egen lydopfattelse og skelneevne i forskellige hverdagssituationer (13,14).
I spørgeskemaet opnås en delscore inden for tre domæner (skelneevne, rumlig og
retningsbestemt hørelse samt kvalitet af hørelsen) samt en totalscore, der er dokumenteret
at korrelere til sværhedsgraden af høretabet. En høj score indikerer et sværere og mere
generende høretab. Spørgeskemaet består af 12 spørgsmål og anvendes i InHEAR-projektet
i to udgaver henholdsvis før (SSQ12A) behandling ved besøg 1 og efter (SSQ12B)
behandling ved besøg 3.
I SSQ12A scores hvert spørgsmål på en skala fra nul til ti, hvor nul betyder, at den
pågældende situation slet ikke klares/opleves, og hvor ti betyder, at den pågældende
situation klares eller opleves perfekt.
I SSQ12B scores hvert spørgsmål på en skala fra minus fem gennem nul til plus fem.
Minus fem betyder, at den pågældende situation klares dårligere med høreapparater end
uden. Nul betyder, at der ingen ændring er sket i den pågældende situation med
høreapparater sammenlignet med uden, og plus fem betyder, at den pågældende situation
klares eller opleves meget bedre med høreapparater end uden.
Spørgeskema omhandlende patienttilfredshed
21 udvalgte spørgsmål fra den Landsdækkende Undersøgelse for Patientoplevelser, LUP,
2021 for ambulante forløb i somatikken anvendes til vurdering af patienttilfredshed med
forløb og behandling i InHEAR-projektet efter hvert besøg (16).
I spørgeskemaet opnås en delscore inden for fire domæner (personalets
imødekommenhed, ventetiden ved besøg, informationen før og efter besøget samt den
overordnede tilfredshed med behandling og forløb) ud fra en gennemgående fem-punkts
tilfredshedsskala, hvor 5 svarer til
”I meget høj grad”
og 1 svarer til
”Slet ikke”.
Der kan
desuden svares
”Ved ikke”
eller
”Ikke relevant for mig”.
Høje domænescorer indikerer større
tilfredshed.
METODE
International Outcome Inventory for Hearing Aids (IOI-HA)
International Outcome Inventory for Hearing Aids (IOI-HA) er et velafprøvet
redskab, der med syv generelle spørgsmål muliggør evaluering af den
patientoplevede behandlingseffekt af høreapparater (15). Spørgsmålene
dækker over syv forskellige emner med relation til brugen af høreapparater;
1) dagligt brug, 2) udbytte, 3) tilbageværende hørevanskeligheder, 3)
tilfredshed, 4) resterende begrænsninger, 5) indvirkning på andre og 6) på-
virkning af livskvalitet.
Spørgsmålene scores på hver sin individuelle fem-punkts-tilfredshedsskala,
der spænder fra én ekstrem holdning til en anden. Således udgør resultatet
af spørgeskemaet en mini-profil over den patientrapporterede
behandlingseffekt på syv overordnede områder med relation til brugen af
høreapparater og ikke en egentlig score.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0010.png
// 10
751 DELTAGERE
TESTGRUPPE
KONTROLGRUPPE
R E S U LTAT E R
I denne rapport præsenteres de overordnede konklusioner fra InHEAR-projektet.
Konklusionerne beror på statistiske analyser på data, der er indhentet i projektet.
Disse data vil blive offentliggjort i forbindelse med publikation af resultaterne i
videnskabelige tidsskrifter i løbet af 2022-2023.
GENERELT
Deltagere er rekrutteret fra hele Region Nordjylland med størst optag i Aalborg.
251
DELTAGERE
63
ÅR
53%
KVINDER
250
DELTAGERE
62
ÅR
52%
KVINDER
R E S U LTAT E R
For at undersøge sammenligneligheden mellem testgruppedeltagere og
kontrolgruppedeltagere, sammenlignes medianalderen og kønsfordelingen i de to grupper.
Medianen er den midterste værdi i et sorteret datasæt.
Medianalderen i testgruppen er 63 år og 62 år i kontrolgruppen.
I begge grupper er der en lille overvægt af kvinder (53% i testgruppen
og 52% i kontrolgruppen).
Grupperne er således sammenlignelige hvad angår alder- og kønsfordeling.
660 (88%) deltagere af har gennemført projektforløbet, hvoraf de resterende 91 (12%)
deltagere er frafaldet projektet undervejs uden gennemførelse. 466 (62%) deltagere har
modtaget høreapparat(er), og 194 (26%) deltagere har gennemført forløbet uden behov
for høreapparatbehandling.
91 DELTAGERE
FRAFALDET
466 DELTAGERE
BEHANDLET MED
HØREAPPARATER
194 DELTAGERE
AFSLUT TET UDEN
HØREAPPARATER
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0011.png
/ / 0 11
PATIE NTSI KK ERH ED
SLUTPARAMETRE OG STATISTISKE ANALYSER
I undersøgelsen om patientsikkerhed ved brug af digital fjernvisitation i
testgrupperne vs. traditionel visitation i kontrolgruppen sammenlignes den digitale
visitation i testgruppen og den fysiske visitation i kontrolgruppen ved besøg 1
med ”gold standard”-specialistvurderingen ved besøg 3.
Således er alle deltagere, der indgår i analysen, blevet vurderet to gange.
En opdeling af test- og kontrolgruppedeltagere i to kategorier efter hver af de to
vurderinger ligger til grund for analysen:
1.
2.
Deltagere med komplicerede høretab/ørelidelser, hvor audiologisk udredning/behandling
skønnes nødvendigt
Alle andre deltagere (inkl. deltagere med normal hørelse og ukomplicerede høretab)
Til vurdering af både den digitale fjernvisitationsmodel og den traditionelle
visitationsmodel som screeningsværktøj for svære/komplicerede høretab og/eller
komplicerede ørerelaterede lidelser hos voksne individer med hørevanskeligheder,
hvor udredning og/eller behandling på en audiologisk sygehusafdeling er nødvendig,
anvendes de statistiske mål, sensitivitet og specificitet.
Beregningerne udføres på 2x2 tabeller for henholdsvis testgruppe- og
kontrolgruppedatasættet fordelt i to kategorier af ”komplicerede høretab/ørelidelser”
og ”alle andre deltagere”, som beskrevet ovenfor.
Sensitivitet
Sensitiviteten beskriver visitationens følsomhed for korrekt identifikation af individer med
komplicerede høretab/ørelidelser. En høj sensitivitet betyder, at visitationen er i stand til at
identificere individer med komplicerede høretab/ørelidelser, der er udrednings- eller
behandlingskrævende i audiologisk regi.
Specificitet
Specificiteten beskriver, hvor godt visitationen undgår, at individer med ikke-komplicerede
høretab/ørelidelse bliver viderehenvist til audiologisk udredning/behandling.
En høj specificitet betyder, at visitationen undgår, at unødvendigt mange ikke-
komplicerede høretab/øretilstande bliver viderehenvist til audiologisk udredning.
Den målte sensitivitet og specificitet kan på grund af statistisk usikkerhed ikke antages at
være fuldstændig identisk med den sande værdi i baggrundsbefolkningen.
Derfor suppleres med 95% konfidensintervaller, der angiver grænser for hvor den sande
værdi ligger. Sandsynligheden for at den sande værdi ligger udenfor dette interval er min-
dre end 5%.
R E S U LTAT E R
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0012.png
// 012
PATIE NTSI KK ERH ED
KONKLUSION
Resultater fra InHEAR-projektet viser, at sensitiviteten af den digitale fjernvisitationsmodel som
screeningsværktøj for audiologisk udredningskrævende, komplicerede høretab/ørelidelser er
høj svarende til 85% med et 95% konfidensinterval fra 71% til 94%. Det samme gælder
specificiteten, svarende til 97% med et 95% konfidensinterval fra 95% til 98%.
Det betyder, at den digitale fjernvisitationsmodel i høj grad er i stand til at identificere
patienter med komplicerede høretab/ørelidelser, der kræver audiologisk udredning, uden
samtidig at overbebyrde de offentlige audiologiske klinikker med henvisning af patienter
med ukomplicerede høretab, der med fordel kan opstarte høreapparatbehandling i det
private uden yderligere udredning.
Når sensitiviteten og specificiteten af den digitale fjernvisitationsmodel i testgruppen
sammenlignes med lignende parametre for den traditionelle visitationsmodel i kontrolgruppen
viser det sig, at præcisionen af den digitale fjernvisitation som minimum er på højde med den
traditionelle visitation, når det drejer sig om at identificere patienter med komplicerede
høretab/ørelidelser, der kræver udredning og/eller behandling på en audiologisksygehusafde-
ling.
Således viser resultaterne omhandlede patientsikkerheden ved brug af digital fjernvisitation
hos voksne med hørevanskeligheder, at den digitale fjernvisitation er mindst lige så sikker at
anvende som traditionel visitation.
Bemærkninger til konklusion
De beregnede parametre (sensitivitet og specificitet) for den digitale fjernvisitationsmodel i
InHEAR-projektet siger ikke noget om, hvor tungt hvert delelement i den standardiserede
forundersøgelse vejer i den samlede vurdering.
Konklusionen om anvendelse af den digitale fjernvisitationsmodel i
InHEAR-projektet som screeningsinstrument for komplicerede høretab/ørelidelser hviler
udelukkende på anvendelsen af modellen som helhed.
R E S U LTAT E R
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0013.png
// 013
PAT I E NTOPL E VE T BEH A N D LI N G S E FFE K T O G TILFR E D SH ED
SLUTPARAMETRE OG STATISTISKE ANALYSER
Medianværdien
er anvendt som slutparameter ved analysen af de
spørgeskemaundersøgelser, hvor der opnås et domæne- eller en totalscore
(SSQ12A, SSQ12B og spørgeskema om patienttilfredshed).
Medianen er den midterste værdi i et sorteret datasæt. Udover medianen anvendes
”interquartile range” (IQR),
der beskriver forskellen i data mellem den 25. og
75. percentil svarende til fordelingen af den midterste halvdel af datasættet.
P-værdier under 5% tolkes som en statistisk signifikante forskelle.
Ved analysen IOI-HA-besvarelserne, hvor der
ikke
anvendes et score-system,
sammenlignes fordelingen af svar for testgruppen med fordelingen af svar for
kontrolgruppen for hvert spørgsmål ved en χ2-test (chi-square-test).
Testen undersøger, om fordelingen af data i den ene gruppe har betydning for
fordelingen af data i den anden gruppe. P-værdier under 5% tolkes som statistisk
signifikante forskelle.
SSQ12A - lydopfattelse og skelneevne før behandling
Med spørgeskemaet SSQ12A undersøges deltagerens egen lydopfattelse og
skelneevne i forskellige hverdagssituationer før behandling med høreapparater.
Sværhedsgraden af høretabet er over middel i både test- og kontrolgruppen med en
totalscore på 6,0 i testgruppen og 6,2 i kontrolgruppen (p-værdi = 0,78).
Sammenligning af medianværdier for SSQ12A-domæne- og totalscorer for
test- og kontrolgruppe viser, at der ikke er statistisk signifikant forskel i scorer
mellem grupperne.
Det betyder, at den patientoplevede behandlingseffekt hos
testgruppe- og kontrolgruppedeltagere før behandling statistisk set er
sammenlignelig, dvs.
ikke
er forskellig fra hinanden.
SSQ12B – lydopfattelse og skelneevne efter behandling
Med spørgeskemaet SSQ12B undersøges deltagerens egen lydopfattelse og skelneevne i
forskellige hverdagssituationer efter behandling med høreapparater.
Effekten af behandlingen er god i både test- og kontrolgruppen med en totalscore på
2,6 i testgruppen og 2,5 i kontrolgruppen (p = 0,86).
Sammenligning af medianværdier for SSQ12B-domæne- og totalscorer for test- og
kontrolgruppe viser, at der ikke er statistisk signifikant forskel i scorer mellem grupperne.
Det betyder, at den patientoplevede behandlingseffekt hos testgruppe- og
kontrolgruppedeltagerne 2-3 måneder efter udlevering af høreapparater statistisk set er
sammenlignelig, dvs.
ikke
er forskellig fra hinanden.
R E S U LTAT E R
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0014.png
// 014
PAT I E NTOPL E VE T BEH A N D LI N G S E FFE K T O G TILFR E D SH ED
IOI-HA - effekt af behandling
Med spørgeskemaet IOI-HA undersøges den patientoplevede behandlingseffekt af
høreapparater inden for syv overordnede emner med relation til brugen af
høreapparater; 1) dagligt brug, 2) udbytte, 3) tilbageværende hørevanskeligheder,
3) tilfredshed, 4) resterende begrænsninger, 5) indvirkning på andre og
6) påvirkning af livskvalitet.
TILFREDSHEDSANALYSE
Spørgeskemaet om tilfredshed undersøger deltagernes tilfredshed med forløbet og
den behandling, de har modetaget i InHEAR-projektet.
Både i test- og kontrolgruppen er tilfredsheden høj efter alle tre besøg, svarende til
domænescorer mellem 4 (tilfredshed af ”høj grad”) og 5 (tilfredshed af ”meget høj
grad”). Sammenligning af medianværdier for domænescorer for test- og
kontrolgruppedeltagere viser, at der dog ved de fleste besvarelser er signifikant
forskel i scorer mellem grupperne, svarende til p-værdier under 5%.
Årsagen til dette er, at svarene på nogle af spørgsmålene fordeler sig forskelligt i de to
grupper mellem de to næstbedste svarmuligheder (scorer på henholdsvis ”5” svarende
til ”i meget høj grad” eller ”4” svarende til ”i høj grad”). Testgruppens domænescorer er
overvejende en smule højere end kontrolgruppens. Dette gælder for alle tre
tilfredshedsanalyser.
Brugstid
Både test- kontrolgruppedeltagere bruger deres høreapparater ca. 7 timer dagligt i
gennemsnit.
R E S U LTAT E R
Sammenligning af fordelingen af svar på i alt fem svarmuligheder pr. spørgsmål
mellem testgruppen og kontrolgruppen udføres ved hjælp af en statistisk test, χ2-test.
P-værdier angives for hvert spørgsmål. For Spørgsmål 1 + 3-7 fås p-værdier over 5%,
hvilket betyder, at der ved disse spørgsmål ikke er nogen forskel i fordelingen af svar
mellem test- og kontrolgruppen.
For Spørgsmål 2, der omhandler udbytte af høreapparaterne, fås en p-værdi på 4%.
Spørgsmålet er formuleret således:
”Forestil dig den situation, hvor du først og fremmest
ønskede at høre bedre, før du fik dit nuværende høreapparat. Hvor meget har dit
høreapparat hjulpet dig i den situation i de seneste to uger?”.
Fordelingen af svar til dette spørgsmål er signifikant forskellig mellem grupperne.
Årsagen til dette er, at testgruppen i højere grad end kontrolgruppen har svaret den
bedst mulige svarmulighed,
”hjulpet betydeligt”,
ved udbytte af høreapparater, og
kontrolgruppen i højere grad end testgruppen har svaret den næstbedste
svarmulighed,
”hjulpet en hel del”,
ved udbytte af høreapparater.
Selvom der er påvist en statistisk signifikant forskel mellem grupperne ved
Spørgsmål 2 omhandlende udbytte af høreapparaterne, tolkes forskellen ikke som
værende af markant betydning for den oplevede behandlingseffekt.
KONKLUSION
Resultater fra InHEAR-projektet viser, at den patientoplevede behandlingseffekt og
tilfredshed er høj i begge grupper. Der er ydermere ikke forskel i det gennemsnitlige
antal timers brug af høreapparater mellem deltagere i testgruppen og kontrolgruppen.
Således viser resultaterne omhandlede patientoplevet behandlingseffekt og tilfredshed
med forløb og behandling, at digital fjernvisitation hos voksne med
hørevanskeligheder som minimum medfører samme grad af behandlingseffekt og
tilfredshed som traditionel visitation.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0015.png
// 015
FAGL IG KO MP E TENC E V UR D ER I N G
For at undersøge om både medicinske audiologer og privatpraktiserende ØNH-læger kan varetage digital fjernvisitation af voksne individer med hørevanskeligheder,
er der foretaget en subanalyse på datasættet fra testgruppen. Testgruppedatasættet opdeles i to subgrupper baseret på den tilknyttede digitale visitators subspeciale.
Den samme statistiske metode, som er beskrevet tidligere, er også anvendt her.
Slutparametre og statistiske analyser
Sensitiviteten og specificiteten anvendes og sammenlignes mellem subgrupper for at afklare, om visitatorerne fordelt på subspecialiser visiterer forskelligt.
Konklusion
Resultater fra InHEAR-projektet viser, at sensitiviteten af den digitale fjernvisitationsmodel som screeningsværktøj for audiologisk udredningskrævende, komplicerede
høretab/ørelidelser er høj i begge subgrupper af testgruppedeltagere, der er visiteret af henholdsvis medicinske audiologer (81% med et 95% konfidensinterval fra 61% til 93%)
og privatpraktiserende ØNH-læger (93% med et 95% konfidensinterval fra 68% til 100%).
Det samme gælder specificiteten, der er 97% med et 95% konfidensinterval fra 93% til 99% i subgruppen af deltagere visiteret af medicinske audiologer og
97% med et 95% konfidensinterval fra 94% til 99% i subgruppen af deltagere visiteret af privatpraktiserende ØNH-læger.
Ud fra disse resultater vurderes subspecialiserede ØNH-læger inden for medicinsk audiologi og privatpraktiserende ØNH-læger ligeligt i stand til at udføre og varetage
digital fjernvisitation af voksne med hørevanskeligheder.
R E S U LTAT E R
Sensitivitet
(percent, 95% CI)
100 0
Specificitet
50
0
50
100
PRIVATE ØNH-LÆGER
MEDICINSKE AUDIOLOGER
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0016.png
// 016
KONKLUSION
På baggrund af resultaterne fra den kliniske af-
prøvning af digital fjernvisitation på høreom-
rådet i InHEAR-projektet, kan projektgruppen
konkludere...
KONKLUSION
....at modellen for digital fjernvisitation er
mindst lige så sikker som traditionel visitation
hos voksne med hørevanskeligheder!
....at den patientoplevede behandlingseffekt og
tilfredshed er mindst lige så høj ved digital
fjernvisitation som ved traditionel visitation!
....at både private otologer og medicinske
audiologer er i stand til at udføre og varetage
digital fjernvisitation af voksne med
hørevanskeligheder!
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0017.png
// 0 17
PERSPEKTIVERING
InHEAR projektets kliniske afprøvning af en model for digital fjernvisitation indikerer, at der kan være
mange fordele ved indførelse af digital visitation.
Ved indførelse af digital visitation vil borgeren opleve færre fremmøder end ved den traditionelle
visitation. Antallet af undersøgelser og klinikbesøg nedsættes, hvilket kommer borgerne til gode i
form af mindre tidsforbrug på undersøgelser og mindre tidsforbrug og færre udgifter til transport.
PERSPEK TIVERING
I den traditionelle visitationsmodel oplever mange borgere, at der tages flere høreprøver i forbindelse
med kontakterne igennem behandlingsforløbet. Hvis man indfører digital visitation, skal borgeren kun
have taget én høreprøve i hele forløbet. Ved digital visitation undgår man gentagelse af undersøgelser
og frigør på den måde sundhedspersonale til andre opgaver. Dette forudsætter, at den primære
høreprøve er af høj kvalitet, hvilket stiller særlige krav til kompetenceniveauet for de
sundhedsprofessionelle.
Borgere med ukomplicerede høretab, og borgere som ikke vil have gavn af behandling, undgår i den
digitale visitationsmodel et eller flere fysiske fremmøder ved en speciallæge. I mange situationer kan
patienten helt undgå at blive set af en speciallæge, da de relevante indsamlede informationer er
tilstrækkelige i forhold til visitation og behandling. Den frigjorte speciallægekapacitet kan naturligt
bruges til at behandling andre patienter, hvilket må forventes at være relevant i forhold til den
demografiske udvikling.
Resultaterne fra InHEAR-projektet virker lovende i forhold til at udbrede og opskalere en digital
visitationsmodel. Det er projektgruppens vurdering, at man bør fortsætte arbejdet med digital
visitation eksempelvis i form af en regional indføring under fortsat nøje monitorering mhp. at
optimere visitationsmodellen yderligere. Dette vil samtidig give mulighed for at vurdere de
sundhedsøkonomiske konsekvenser ved digital visitation samt beskrive det organisatoriske set-up,
der er nødvendigt for at tage modellen i bredere anvendelse. Projektet kunne med fordel udfoldes i en
eller evt. to testregioner, hvor man til at starte med kunne tilstræbe en ensartet digital visitation på
regionalt plan. En regional implementering ville give grundlag for at monitorerer sikkerhed,
behandlingseffekt og patienttilfredshed i stor målestok og bidrage til en videre udvikling af modellen.
En implementering i 1-2 testregioner vil derudover sikre et godt grundlag for en fælles national
visitationsmodel.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 737: Spm., om der er foretaget evaluering af de initiativer på høreapparatområdet, som der med aftalen om finansloven for 2019 blev afsat ca. 215 mio. kr. til i 2019-2022
2766558_0018.png
// 018
REFERENCER
1. https://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Sundhedspolitik/2018/Oktober/~/media/Filer%20-
%20dokumenter/2018/Hoereudspil%20okt%202018/Hreomrdet%20i%20fremtiden%20
211018.pdf
2. http://extranet.dst.dk/pyramide/pyramide.htm#!y=2019
3. https://sum.dk/~/media/Filer%20- %20Publikationer_i_pdf/2017/Evaluering-af-horeappa-
ratsomraadet/Evaluering-af-horeapparatomraadet- paa-baggrund-af-L-59.pdf
4. Thomson RS et al. Hearing loss as a risk factor for dementia: A systematic review. Laryn-
goscope Investig Otolaryngol 2017;2(2):69-79.
5. https://www.sundhed.dk/borger/guides/find-behandler/?InformationsUnderkategori=Øre-
,%20næse%20og%20halslæge&Informationskategori=Speciallæge
6. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/507
7. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1140
8. Kleindienst SJ et al. Development and Initial Validation of a Consumer Questionnaire to Pre-
dict the Presence of Ear Disease. JAMA Otolaryngol Head Neck Surg 2017;143(10):983-9.
9. Short AB. Efficacy of digital otoscopy in telemedicine, in Department of Communication
Sciences and Disordrs 2017, James Madison University.
10. Biagio L et al. Asynchronous video-otoscopy with a telehealth facilitator. Telemed J E He-
alth 2013;19(4):252-8.
11. Lundberg T et al. Diagnostic accuracy of a general practitioner with video-otoscopy col-
lected by a health care facilitator compared to traditional otoscopy. Int J Pediatr Otorhinola-
ryngol 2017;99:49-53.
12. https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2015/Vejledning-om-udredning-af-patien-
ter-med-nedsat-h%C3%B8relse/Udredning-og-henvisning-af-patienter-med-h%C3%B8re-
neds%C3%A6ttelse_10062015.ash
13. Moulin A. Sources of variability of speech, spatial, and qualities of hearing scale (SSQ)
scores in normal- hearing and hearing-impaired populations. International journal of audio-
logy 2016;55(2):101-9.
14. Noble W. A short form of the Speech, Spatial and Qualities of Hearing scale suitable for
clinical use: the SSQ12. International journal of audiology 2013;52(6):409-12.
15. Jespersen CT, Bille M, and Legarth JV. Psychometric properties of a revised Danish
translation of the international outcome inventory for hearing aids (IOI-HA). Int J Audiol
2014;53(5):302-8.
16. https://www.regionh.dk/patientinddragelse/LUP/aktuel-undersoegelse/Documents/
T3%20Planlagt%20ambulante_LUP%20Somatik_2021.pdf
REFERENCER