Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2766422_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 16-10-2023
Enhed: Sundhedsjura
Sagsbeh.: Emina Krak
Koordineret med:
Sagsnr.: 2023 - 1477
Dok. nr.: 14975
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 728 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 18. september
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 728:
”Er
ministeren enig i, at det er for svært for patienter at klage og få erstatning efter
fejlbehandling i sundhedsvæsenet? Der henvises til artiklen ”Hun fik hjælp for sent
og mistede sit ben
– men bliver nægtet erstatning” fra TV 2.dk den 27. august
2023.”
Svar:
Jeg har i min besvarelse lagt til grund, at spørgsmålet alene sigter til
erstatningsområdet, da klageområdet ikke omtales i den nævnte artikel.
Det er helt afgørende, at patienterne kan have tillid til sundhedsvæsenet, og derfor er
det vigtigt, at man på en nem og ukompliceret måde kan søge om erstatning, hvis
man som patient er kommet til skade som led i en behandling.
Ifølge klage- og erstatningsloven har autoriserede sundhedspersoner
og regionerne
som følge af driftsherreansvaret
pligt til at informere skadelidte patienter om
muligheden for at søge erstatning og i fornødent omfang bistå med anmeldelsen.
Patienterstatningen behandler de ansøgninger om erstatninger, der indgives af
patienter, pårørende og af behandlingsstedet, og det er gratis at søge om erstatning.
Behandling af ansøgningen kræver patientens samtykke. Der er vejledningsmateriale
på bl.a. Patienterstatningens hjemmeside, og det er muligt at udfylde ansøgningen
digitalt eller få tilsendt et ansøgningsskema. Det er også muligt at henvende sig
telefonisk til Patienterstatningen og få hjælp til at udfylde ansøgningen.
Det er Patienterstatningen opgave at oplyse og afgøre sagerne, og
Patienterstatningen har adgang til at indhente materiale, som fx journaler og
obduktionserklæringer. Patienter og pårørende pålægges dermed ikke en stor opgave
med at samle materiale sammen.
./.
I min samtidige besvarelse af SUU alm. del - spm. 729 redegøres for de danske regler
og principper for at opnå patienterstatning.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde