Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2785359_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 22-11-2023
Enhed: Borgernær Sundhed
Sagsbeh.: Emma Lea Stenbæk
Nielsen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2023 - 1058
Dok. nr.: 23048
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 726 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 15. september
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 726:
”Vil ministeren redegøre for henholdsvis almen praktiserende læger og vagtlægers
brug af videokonsultationer i årene 2021, 2022 og 2023? Vil ministeren endvidere
redegøre for antallet af fejl, der er registreret ved videokonsultationer i hvert af de
tre år?”
Svar:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har anmodet Danske Regioner og Styrelsen for
Patientklager om bidrag til besvarelsen. Jeg kan henholde mig til følgende bidrag fra
Danske Regioner for så vidt angår oplysninger om brug af videokonsultation og fysisk
konsultation i almen praksis og i de regionale vagtlægeordninger:
"Danske Regioner kan oplyse aktivitetstal vedr. anvendelse af videokonsultationer og
fysiske konsultationer i hhv. almen praksis (dagtid) og de regionale
vagtlægeordninger (vagttid). Vagttid dækker over de tre regionale
vagtlægeordninger, Region Hovedstadens Akuttelefon 1813, samt Lægevagten
Region Sjælland 1818.
Regionernes vagtlægeordninger er organiseret forskelligt og under forskellige
aftaleforhold. Den samlede oversigt over aktiviteten i vagtlægeordningerne, skal
derfor læses med forbehold for disse forskelle.
Al
aktivitet vedr. 1818 og 1813 er placeret i kategorien ”vagttid”, uagtet at en andel
af aktiviteten godt kan have fundet sted mellem kl. 08 og 16 på hverdage, hvor almen
praksis er åben.
Region Hovedstaden bemærker til Akuttelefon 1813, at man ikke bruger decideret
videokonsultationer, men at man i stedet anvender en videofunktion i forbindelse
med den telefoniske visitation. Videofunktionen er et hjælpeværktøj, der kan
anvendes i den telefoniske visitation, når den sundhedsfaglige visitator vurderer, at
det er relevant ift. borgerens situation. I opgørelsen nedenfor indgår antal af gange i
1813, der er blevet anvendt videofunktion.
Danske Regioner kan oplyse følgende aktivitetstal vedr. anvendelse af
videokonsultationer/videofunktion i hhv. almen praksis (dagtid) og
lægevagten/1813/1818 (vagttid):
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 725: Spm., om fejlraten er større ved vagtlægers brug af videokonsultationer, end den er ved fysiske konsultationer
2785359_0002.png
Tabel 1: Videokonsultationer/videofunktioner
Dagtid
2021
2022
2023 (januar-august)
Note:
Ydelse 0125 og 4436 vedr. almen praksis/lægevagtdrevet af PLO.
Kilde: Luna, indberetninger fra 1818 og 1813
Vagttid
217.295
283.798
244.582
268.738
324.544
272.510
Vi kan oplyse følgende aktivitetstal vedr. anvendelse af fysiske konsultationer (ydelse
0101) i hhv. almen praksis (dagtid) og lægevagten/1813/1818 (vagttid):
Tabel 2: Fysiske konsultationer
Dagtid
2021
2022
2023 (januar-august)
16.809.404
16.046.843
11.231.841
Vagttid
571.523
715.405
527.305
Note:
Ydelse 0101 vedr. almen praksis/lægevagtdrevet af PLO
Kilde:
Luna, indberetninger fra 1818 og 1813
For så vidt angår 1813 er opgørelsen baseret på antallet af visitationer og ikke foretaget konsultationer.
For så vidt angår antallet af sundhedsfaglige fejl i forbindelse med fysiske
konsultationer og videokonsultationer, henholder jeg mig til bidrag fra Styrelsen for
Patientklager, der oplyser følgende:
”Vi modtager ca. 2.000 klagesager om året, som vedrører
almen praksis og vagtlæger.
Det registreres ikke på klagesagens metadata, om der er tale om videokonsultation
eller ej. Det skyldes, at en særskilt registrering i metadata om konsultationsform ikke
er nødvendig for vores klagesagsbehandling. Det vil derfor kræve en manuel
gennemgang af et meget stort antal sager.”
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Dansk Selskab for Almen Medicin har udarbejdet en faglig
visitationsstandard, hvoraf det fremgår, at nogle problemstillinger er velegnede til
videokonsultationer, men hvis vagtlægen ikke kan vurdere patientens tilstand
tilstrækkeligt per telefon eller video, skal lægen henvise til fremmødekonsultation.
Digitale løsninger kan i mange situationer være rigtig gode, men de kan ikke altid
erstatte den direkte kontakt mellem behandler og patient, og det er helt afgørende,
at man i sundhedsvæsnet ikke går på kompromis med behandlingskvaliteten og
patientsikkerheden.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2