Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2765993_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 13-10-2023
Enhed: Lægemidler
Sagsbeh: dws
Sagsnr.:2023 - 1020
Dok. nr.: 23344
Folketingets Sundhedsudvalg har den 15. september 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 718 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra [Louise Brown (LA).
Spørgsmål nr. 718:
”Mener
ministeren, det er rimeligt, at lovgivningen ikke tillader apotekerne at lave
samarbejde med en 3. part udbringningsvirksomhed til formidling og levering af
håndkøbsmedicin?”
Svar:
Til at besvare spørgsmålet har jeg anmodet Lægemiddelstyrelsen om et bidrag, som
jeg henholder mig til:
”Lægemiddelstyrelsen
kan til besvarelse af spørgsmålet oplyse følgende:
Onlineforhandling findes allerede i stort omfang på apoteksområdet og hos
detailforhandlere af håndkøbslægemidler. De nugældende regler er ikke til hinder
for, at et apotek kan indgå aftale med andre virksomheder om et samarbejde om
levering af apotekets varer, herunder håndkøbslægemidler til borgere.
I lovgivningen er der fastsat krav om, at apoteker kun kan oprettes via en bevilling
ligesom detailforhandlere af håndkøbslægemidler skal have en tilladelse fra
Lægemiddelstyrelsen. Der er fastsat en lang række regler for apoteker og
detailforhandlere med tilladelse, herunder i forbindelse med deres onlineforhandling.
I det omfang et samarbejde indebærer, at en internetplatform overtager hele
kontakten med borgeren fra apotek/detailforhandler med tilladelse, udøver
internetplatformen aktiviteter, der ville kræve at internetplatformen havde en
bevilling eller en tilladelse. Hvis internetplatformen eksempelvis modtager betalingen
fra borgeren og månedligt afregner med apoteket/detailforhandleren eller på anden
måde overtager ejerskabet af lægemidlet undervejs, så vil det medføre, at
internetplatformen forhandler lægemidler og dermed skal have en tilladelse, ligesom
apoteket/detailforhandlere bliver gjort til lægemiddelgrossist i forhold til
internetplatformen. Det er ikke tilladt for et apotek at forhandle lægemidler som
grossistvirksomhed. Internetplatformes setup forhindrer typisk også, at de efter
reglerne kan overtage hele kontakten med kunden i forhold til en detailforhandler
med tilladelse, da det vil betyde, at detailforhandleren kommer til at sælge
lægemidlet til platformen og ikke kunden (grossist).
Der er derfor grænser for, hvor meget af kontakten til borgeren en internetplatform
kan gå ind og påtage sig på vegne af et apotek/en detailforhandler.
Reglerne på området er baseret på, at lægemidler, herunder håndkøbslægemidler,
adskiller sig væsentligt fra andre varer, der forhandles i detailhandlen. Der stilles for
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 718: Spm. om det er rimeligt, at lovgivningen ikke tillader apotekerne at lave samarbejde med en 3. part udbringningsvirksomhed til formidling og levering af håndkøbsmedicin
eksempel særlige krav til håndteringen og opbevaringen af lægemidler. Formålet med
disse krav er bl.a. at sikre, at både apotekere og detailvirksomheder, der sælger
håndkøbslægemidler via forretning eller online, har et højt kvalitetsniveau i
håndteringen af lægemidlerne. Det skal i den forbindelse klart fremgå, hvem kunden
handler med og hvem, der er ansvarlige overfor kunden eksempelvis ved
tilbagekaldelser og reklamationer.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2