Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
 
Enhed: NAERSOM 
Sagsbeh.: DEPGKH 
Koordineret med: STRUK 
Sagsnr.: 2311212 
Dok. nr.: 2806488 
Dato: 10‐08‐2023 
Indenrigs‐ og Sundhedsministeriet
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
14. september 2022, Folketinget, Sundhedsudvalget.
Antal ord: 1.251
Tale til samråd AE og AF om koncernklinikker i almen
praksis
Samrådsspørgsmål AE:
”Vil ministeren oplyse, hvad ministeren mener om den stigende udbredelse af
private koncerner bag flere og flere lægehuse og redegøre for betydningen for
borgernes muligheder for at have en familielæge, der kender borgernes
problemer og er tæt knyttet til den enkelte, så man kan sikre borgernes tryghed
og kontinuitet i behandling,
sammenhængskræften og sundheden i lokalområderne - ikke mindst i landets
yderområder - når man ved at lægeklinikker ikke i samme grad påtager sig
opgaver som hjemmebesøg, jobbet som plejehjemslæger og i
klyngesamarbejderne i de 21 sygehusfællesskaber,
bekæmpelsen af ulighed i sundhed – ikke mindst i landets yderområder?”
Samrådsspørgsmål AF:
”Kan ministeren oplyse, om regeringen vil tage yderligere initiativer - udover de
allerede aftalte i sundhedsreformen fra maj 2022 - der kan begrænse udbredelsen
af private koncerner på lægeklinikområdet?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF)
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om talepapir fra samrådet 14/9-23 om udbredelsen af private koncerner på lægeklinikområdet
 
Tak for spørgsmålene. Der er stillet to samrådsspørgsmål,
som jeg vil besvare samlet.
Den alment praktiserende læge har en nøglerolle i det danske
sundhedsvæsen.
Den praktiserende læge er for de fleste borgere ansigtet på
sundhedsvæsenet, når man har brug for lægehjælp.
Lægen har en vigtig opgave med at sikre, at borgerne får den
rette behandling og bliver henvist videre til behandling eller
tilbud, hvis det er nødvendigt.
Lægen er derfor central – både i korte forløb og
længerevarende, fx kroniske sygdomsforløb, hvor patienten
har behov for løbende kontakt.
***
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om talepapir fra samrådet 14/9-23 om udbredelsen af private koncerner på lægeklinikområdet
 
Der er udfordringer med lægedækning. Særligt i
yderområder i Region Nordjylland og Region Sjælland.
Vi ved, at der i områderne ofte er flere ældre og flere med
kroniske sygdomme. Behovet for lægedækning er derfor
ekstra stort. Det udfordrer både den sociale og geografiske
lighed i sundhed.
Analyser viser, at der er betydelige forskelle i fordelingen af
praksisformer i lægedækningstruede områder i forhold til
resten af landet.
Der er områder, hvor det ikke er muligt at tiltrække og
fastholde praktiserende læger i traditionelle praksisformer,
som solo- eller kompagniskabspraksis.
Her er såkaldte partnerskabs- og udbudsklinikker sammen
med regionsdrevne klinikker afgørende for at sikre
sundheden i lokalområdet og for at sikre borgerne adgang til
en læge.
Side 3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om talepapir fra samrådet 14/9-23 om udbredelsen af private koncerner på lægeklinikområdet
 
En
udbudsklinik
er en klinik, hvor regionen har udbudt
driften til en privat leverandør i en tidsbegrænset periode,
hvor det ikke har været muligt at afsætte ydernummeret til en
praktiserende læge.
En
partnerskabsklinik
er en klinik, hvor en praktiserende
læge, som ejer et ydernummer og virker efter overenskomst
samarbejder med en privat leverandør om dele eller hele
driften af en praksis. Det kan også være en læge, der ejer
flere ydernumre.
Når der spørges til den stigende udbredelse af private
koncerner bag lægeklinikker, vil jeg svare med henvisning til
de to kategoriseringer.
Tal fra Sundhedsdatastyrelsen viser, at partnerskabs- og
udbudsbudsklinikker samlet set udgør knap 6 pct. på
landsplan, mens de i lægedækningstruede områder udgør 20
pct.
Side 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om talepapir fra samrådet 14/9-23 om udbredelsen af private koncerner på lægeklinikområdet
 
Så længe vi oplever problemer med lægedækning i almen
praksis, mener jeg, det er helt nødvendigt, at vi har en bred
vifte af muligheder for at adressere udfordringerne.
Det gælder også muligheden for fleksibilitet i organisations-
og selskabsformer, som fx med partnerskabsklinikker.
Jeg mener derfor ikke, at det er tidspunktet nu til at begrænse
de muligheder, vi har til rådighed.
Alle borgere skal have adgang til en læge tæt på.
***
Side 5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om talepapir fra samrådet 14/9-23 om udbredelsen af private koncerner på lægeklinikområdet
 
Derfor har denne regering – og skiftende regeringer før –
arbejdet for at styrke lægedækningen i almen praksis og
styrke fordelingen af læger på tværs af landet.
Netop lægedækning var det primære hensyn, da der med
ændringer af sundhedsloven i 2013 og 2017 blev åbnet op
for nye organisationsformer og direkte salg af ydernumre
mellem praktiserende læger.
***
Når spørgeren beder mig redegøre for betydningen for
tryghed og kontinuitet i behandlingen, så er hensynet til
lægedækning centralt.
Generelt ses en udvikling mod større lægehuse, hvor flere
læger og praksispersonale varetager opgaver sammen, og
hvor opgaver i høj grad uddelegeres til praksispersonale.
Mange borgere er i dag tilknyttet en kompagniskabspraksis,
hvor flere læger deler patientliste.
Side 6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om talepapir fra samrådet 14/9-23 om udbredelsen af private koncerner på lægeklinikområdet
 
Det betyder, at der i mange praksis ikke nødvendigvis er
kontinuitet i den forstand, at borgeren ser den samme læge
hver gang.
Der kan være flere fordele knyttet til større praksis for både
borgeren og personalet. Fx øget specialisering, et fagligt
miljø, større fleksibilitet, kortere ventetid osv.
Nyuddannede speciallæger i almen medicin efterspørger i
højere grad fleksible arbejds- og organisationsformer.
Vi skal ikke modarbejde fleksibilitet i organisationsformen,
som kan bidrage til at tiltrække flere læger til almen praksis
også i lægedækningstruede områder.
Når det er sagt, så skal vi selvfølgelig sikre, at gældende
krav og vilkår efterleves, og at der er kvalitet i tilbuddene –
uanset praksisform.
Side 7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om talepapir fra samrådet 14/9-23 om udbredelsen af private koncerner på lægeklinikområdet
 
Og uanset om praksis virker efter overenskomsten, eller
virker efter kontrakt med regionen, som udbudsklinikker.
Jeg vil henvise til Overenskomstens regler på området.
Her fremgår det bl.a., at læger, der udøver almen praksis i
selskabsform, fx i partnerskabsklinikker, er personligt
forpligtede efter overenskomstens almindelige
bestemmelser.
Derudover er det ikke muligt at eje et ydernummer uden at
have hovedbeskæftigelse med at drive og tage ansvar for
egne klinikker.
***
Side 8
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om talepapir fra samrådet 14/9-23 om udbredelsen af private koncerner på lægeklinikområdet
 
Der spørges også til betydningen for sammenhængskraften
og sundheden i lokalområder.
Udfordringerne med at sikre tilstrækkelig sammenhæng på
tværs af sundhedsvæsenet er velkendte.
Det er desværre udfordringer, der ofte rammer de svageste,
patienter med fx kroniske sygdomme, som i særlig grad har
behov for et sammenhængende forløb.
Det skal vi gøre op med. Vi skal have et sundhedsvæsen, der
er sammenhængende og samarbejder på tværs af fagligheder,
sektorer og geografi.
Vi ved, at tiltag som fx fast plejehjemslæge forebygger
indlæggelser og styrker samarbejdet mellem lægen og
personalet.
Danske Regioner skønner, at ca. 90 pct. af alle plejehjem i 3.
kvartal 2023 har en fast plejehjemslæge tilknyttet.
Side 9
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om talepapir fra samrådet 14/9-23 om udbredelsen af private koncerner på lægeklinikområdet
 
Danske Regioner oplyser, der ikke er et systematisk overblik
over omfanget af partnerskabsklinikker, der virker som fx
faste plejehjemslæger. De er bekendt med, at
enkelte
klinikker gør.
Danske Regioner oplyser også, at der aktuelt ikke er
udbudsklinikker, der virker som faste læger på plejehjem.
På baggrund af sundhedsaftalen fra 2022 er der gennemført
analyser om almen praksis, som bl.a. belyser praksisformens
betydning for opgaveløsningen.
De viser, at partnerskabsklinikker ikke adskiller sig fra solo-
og kompagniskabspraksis ift. aktivitet, såsom afholdte
konsultationer, sygebesøg eller henvisninger.
Rapporterne fra BDO, der i øvrigt mig bekendt er oversendt
også til sundhedsordførerne i går, viser, at partnerskabs- og
udbudsklinikker leverer et nødvendigt og relevant alternativ
til PLO-klinikkerne. Der er ikke fundet væsentlige og
systematiske forskelligheder i opgaveløsningen.
Side 10
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om talepapir fra samrådet 14/9-23 om udbredelsen af private koncerner på lægeklinikområdet
 
Med udgangspunkt i analyserne bliver det fremadrettet
muligt at følge udbredelsen af partnerskabsklinikker via
Sundhedsdatastyrelsens nøgletal om almen praksis.
Viden, som kan danne grundlag for yderligere analyser af
opgavevaretagelsen og samarbejdet med det øvrige
sundhedsvæsen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Danske Regioner og KL
har netop igangsat en brugertilfredshedsundersøgelse om
almen praksis. Undersøgelsen skal afdække borgernes
oplevelse af kvalitet på tværs af praksisformer i de 22
sundhedsklynger.
Undersøgelsens resultater kan bidrage til at kaste lys over,
om der er væsentlige forskelle i borgernes oplevelser på
tværs af praksisformer.
Resultaterne vil indgå i Sundhedsstrukturkommissionen
arbejde som et væsentligt input om patienternes tilfredshed.
Side 11
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om talepapir fra samrådet 14/9-23 om udbredelsen af private koncerner på lægeklinikområdet
 
***
Jeg er meget optaget af, at vi får skabt et sundhedsvæsen, der
er indrettet, så vi også tager hånd om fremtidens
udfordringer med bl.a. flere ældre og flere med kronisk
sygdom og multisygdom.
Det er hovedårsagen til, at regeringen har nedsat
Sundhedsstrukturkommissionen, som skal opstille og belyse
modeller for den fremtidige organisering af sundhedsvæsnet.
Herunder organiseringen og styringen af almen praksis.
Centralt er det, at modellerne understøtter et
sammenhængende sundhedsvæsen af høj kvalitet, og at den
geografiske og sociale ulighed i sundhed nedbringes.
***
Side 12
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om talepapir fra samrådet 14/9-23 om udbredelsen af private koncerner på lægeklinikområdet
 
Regeringen har igangsat en række initiativer som samlet skal
bidrage til bedre lægedækning i almen praksis og til et mere
sammenhængende sundhedsvæsen.
Det drejer sig bl.a. om udmøntning af midler til op imod 10
nye licensklinikker.
Og om de muligheder, som et enigt Folketing vedtog før
sommerferien om:
smidigere rammer for regionsklinikker
særligt vederlag til læger i områder med lægemangel
styrket fordeling af uddannelseslæger.
***
Side 13
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om talepapir fra samrådet 14/9-23 om udbredelsen af private koncerner på lægeklinikområdet
 
Skiftende regeringer har åbnet for nye organisationsformer i
almen praksis. Med det primære hensyn at sikre
lægedækning.
Vi står fortsat over for udfordringer med lægedækning. Jeg
mener derfor ikke, vi skal begrænse de redskaber, vi har til
rådighed.
Jeg vil runde af med at understrege, at alle borgere i
Danmark skal have lige adgang til sundhed.
Det er en hovedprioritet for regeringen at fremtidssikre vores
sundhedsvæsen.
Jeg ser frem til, at Sundhedsstrukturkommissionen afleverer
sine anbefalinger. Regeringen vil derefter komme med
forslag til indretningen af sundhedsvæsenet.
Som også skal understøtte almen praksis i at varetage et øget
patientansvar og en styrket opgavevaretagelse.
Side 14
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om talepapir fra samrådet 14/9-23 om udbredelsen af private koncerner på lægeklinikområdet
 
Tak for ordet.
Side 15