Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 30-11-2023
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh: saw
Sagsnr.:2023 - 990
Dok. nr.: 31260
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 688 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 7. september
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 688:
”Vil ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser af regionernes
hjemtagelse af ambulancetjenesten? Og vil ministeren samtidig redegøre for, om
regionernes hjemtagelse af ambulancetjenesten har påvirket deres kapacitet til at
yde effektiv og rettidig nødhjælp?”
Svar:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra
Danske Regioner, som oplyser følgende:
”Regionernes hjemtagelse af dele af ambulancedriften skal ses i lyset af den
manglende konkurrence på ambulancemarkedet.
Bekendtgørelse om planlægning af sundhedsberedskabet foreskriver, at regionerne
skal stille ambulanceberedskab til rådighed. Regionerne kan enten selv varetage
opgaven eller benytte ambulancer, der efter aftale stilles til rådighed af andre
regioner, kommuner eller private leverandører.
Amterne havde oprindeligt kontrakt med én ambulanceoperatør, men Klagenævnet
for Udbud afgjorde i 2003, at amterne var forpligtede til at sende opgaven i udbud,
hvis de ikke selv ønskede at varetage driften. Siden har regionerne gennemført en
udbudsrunde i 2008-2009 af ambulancedrift og liggende sygetransport og endnu en
udbudsrunde i 2014-2016.
Rigsrevisionen anbefalede i sin Beretning om regionernes præhospitale indsats fra
2014, at regionerne fortsat arbejder for at efterprøve forskellige alternativer, der kan
fremme konkurrencen, for at minimere omkostningerne til den præhospitale indsats.
Region Syddanmark overtog i 2016 driften af ambulancerne i de områder af Region
Syddanmark, som BIOS dækkede, før selskabet blev erklæret konkurs.
Som optakt til tredje udbudsrunde nedsatte regionerne en arbejdsgruppe som i 2018
kom med 18 anbefalinger til, hvad regionerne kan gøre for at forbedre
konkurrencesituationen på området til kommende udbudsrunder. Anbefalingerne
byggede bl.a. på regionernes erfaringer fra de første udbudsrunder, som viste at,
konkurrencefremmende initiativer kun har haft effekt på prisen, når der har været en
forventning om, at flere leverandører ville byde på opgaven eller når regional
hjemtagelse af opgaven har fremstået som et troværdigt alternativ. Set i lyset af den
manglende konkurrence på ambulance-markedet, anbefalede arbejdsgruppen bl.a.,