Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Dokumentation
Kilder:
Landspatientregisteret (DRG-grupperet) takstsystem 2023 pr. 10. marts 2023, Sygesikringsregisteret,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings forløbsdatabase DREAM, kommunale kontoplaner fra Danmarks
Statistik, Kommunernes elektroniske omsorgsjournalsystem (EOJ), Plejehjemsdata (PLH), og CPR,
Sundhedsdatastyrelsen.
Definitioner og afgræsninger
Pensionist:
Pensionister er identificeret ved indkomstgrundlag ’998’ (folkepension) pr. 1. januar i
opgørelsesåret, jf. oplysninger i DREAM.
Civilstatus:
inddeling i
gift
og
ugift
afhænger af, om den enkelte er ”Gift”/i ”Registeret partnerskab” pr. 1
januar i opgørelsesåret, jf. CPR. Enker og enkemænd indgår i opgørelserne som ugifte.
Udgifter til somatisk sygehusbehandling og behandlinger i praksissektoren
Udgifter til somatisk sygehusbehandling opgøres på baggrund af DRG-værdi i det DRG-grupperede
landspatientregister. Der er afgrænset til somatisk behandling på offentlige sygehuse eller andre institutioner
betalt af bopælsregionen. Opgørelse af udgifter til praksissektoren er opgjort på baggrund af afregnede
bruttohonorar i Sygesikringsregisteret for personer med dansk bopæl.
Kommunale udgifter:
De kommunale udgifter hentes fra regnskabstal for udvalgte funktioner under
hovedkonto 4 og 5 i den autoriserede kontoplan (hjemmehjælp: 5.30.26, plejehjem/plejebolig: 5.30.27,
hjemmesygepleje: 5.30.28, genoptræning: 4.62.82, forebyggende hjemmebesøg: 5.30.29.1.001 og
rehabilitering: 5.30.26). Udgifterne er opgjort eksklusive statslige løft til ældreområdet afsat på finansloven. De
kommunale udgifter fordeles på modtagere af de pågældende ydelser ud fra aktivitetsdata om kommunale
sundheds- og plejeydelser på individniveau, jf. nedenstående. Udgifter til et specifikt område, fx
hjemmesygepleje, bliver jævnt fordelt på borgere med kontakt inden for det område og ganget op med hver
gruppe (hhv.
ikke
pensionist, ”ugift” pensionist og ”gift” pensionist) og aldersgrupper. I den forbindelse
fordeles udgiften ligeligt mellem modtagere af ydelsen og der tages dermed ikke højde for, hvor længe den
enkelte har modtaget ydelsen eller hvor meget. Rehabilitering og visiteret hjemmehjælp er konteret på samme
kontoplan. Disse udgifter fordeles på de borgere, der har modtaget enten rehabilitering og/eller visiteret
hjemmehjælp.
Modtagere af kommunale sundheds- og plejeydelser:
Modtagere af nedenstående ydelser er identificeret på
baggrund af data
fra Kommunernes elektroniske omsorgsjournaler (EOJ) og SDS’ database over
plejehjemsadresser (med udgangspunkt i plejehjemsoversigten.dk).
Forebyggende hjemmebesøg: Borgere, der i løbet af opgørelsesåret har modtaget mindst ét forebyggende
hjemmebesøg, jf. serviceloven §86.
Genoptræning og vedligeholdende træning: Borgere, der i løbet af opgørelsesåret har modtaget
genoptræning eller vedligeholdende træning mindst én gang, jf. serviceloven §86.
Hjemmesygepleje: Borgere, der i løbet af opgørelsesåret har modtaget sygeplejeindsats i eget hjem, jf.
sundhedsloven §138. Det vil sige, at borgere, der bor på plejehjem
ikke
indgår i opgørelsen.