Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2812215_0001.png
Dokumentation
Kilder:
Landspatientregisteret (DRG-grupperet) takstsystem 2023 pr. 10. marts 2023, Sygesikringsregisteret,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings forløbsdatabase DREAM, kommunale kontoplaner fra Danmarks
Statistik, Kommunernes elektroniske omsorgsjournalsystem (EOJ), Plejehjemsdata (PLH), og CPR,
Sundhedsdatastyrelsen.
Definitioner og afgræsninger
Pensionist:
Pensionister er identificeret ved indkomstgrundlag ’998’ (folkepension) pr. 1. januar i
opgørelsesåret, jf. oplysninger i DREAM.
Civilstatus:
inddeling i
gift
og
ugift
afhænger af, om den enkelte er ”Gift”/i ”Registeret partnerskab” pr. 1
januar i opgørelsesåret, jf. CPR. Enker og enkemænd indgår i opgørelserne som ugifte.
Udgifter til somatisk sygehusbehandling og behandlinger i praksissektoren
Udgifter til somatisk sygehusbehandling opgøres på baggrund af DRG-værdi i det DRG-grupperede
landspatientregister. Der er afgrænset til somatisk behandling på offentlige sygehuse eller andre institutioner
betalt af bopælsregionen. Opgørelse af udgifter til praksissektoren er opgjort på baggrund af afregnede
bruttohonorar i Sygesikringsregisteret for personer med dansk bopæl.
Kommunale udgifter:
De kommunale udgifter hentes fra regnskabstal for udvalgte funktioner under
hovedkonto 4 og 5 i den autoriserede kontoplan (hjemmehjælp: 5.30.26, plejehjem/plejebolig: 5.30.27,
hjemmesygepleje: 5.30.28, genoptræning: 4.62.82, forebyggende hjemmebesøg: 5.30.29.1.001 og
rehabilitering: 5.30.26). Udgifterne er opgjort eksklusive statslige løft til ældreområdet afsat på finansloven. De
kommunale udgifter fordeles på modtagere af de pågældende ydelser ud fra aktivitetsdata om kommunale
sundheds- og plejeydelser på individniveau, jf. nedenstående. Udgifter til et specifikt område, fx
hjemmesygepleje, bliver jævnt fordelt på borgere med kontakt inden for det område og ganget op med hver
gruppe (hhv.
ikke
pensionist, ”ugift” pensionist og ”gift” pensionist) og aldersgrupper. I den forbindelse
fordeles udgiften ligeligt mellem modtagere af ydelsen og der tages dermed ikke højde for, hvor længe den
enkelte har modtaget ydelsen eller hvor meget. Rehabilitering og visiteret hjemmehjælp er konteret på samme
kontoplan. Disse udgifter fordeles på de borgere, der har modtaget enten rehabilitering og/eller visiteret
hjemmehjælp.
Modtagere af kommunale sundheds- og plejeydelser:
Modtagere af nedenstående ydelser er identificeret på
baggrund af data
fra Kommunernes elektroniske omsorgsjournaler (EOJ) og SDS’ database over
plejehjemsadresser (med udgangspunkt i plejehjemsoversigten.dk).
Forebyggende hjemmebesøg: Borgere, der i løbet af opgørelsesåret har modtaget mindst ét forebyggende
hjemmebesøg, jf. serviceloven §86.
Genoptræning og vedligeholdende træning: Borgere, der i løbet af opgørelsesåret har modtaget
genoptræning eller vedligeholdende træning mindst én gang, jf. serviceloven §86.
Hjemmesygepleje: Borgere, der i løbet af opgørelsesåret har modtaget sygeplejeindsats i eget hjem, jf.
sundhedsloven §138. Det vil sige, at borgere, der bor på plejehjem
ikke
indgår i opgørelsen.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 634: MFU spm., om sundhedsudgifter til pensionister, der er henholdsvis enlige eller samlevende for årene 2012-2023
2812215_0002.png
Plejehjemsbeboere: Borgere, der pr. 1. januar i opgørelsesåret har adresse på et plejehjem.
Rehabilitering: Borgere, der i løbet af opgørelsesåret har modtaget rehabilitering, jf. serviceloven §83a.
Visiteret hjemmehjælp: Borgere, der i løbet af opgørelsesåret er visiteret til hjemmehjælp i eget hjem i mindst
én måned, jf. serviceloven §83. Borgere, der bor på plejehjem indgår
ikke
i opgørelsen. Det antages, at borgere,
der er visiteret til hjemmehjælp, har modtaget hjemmehjælp. Der er inkluderet borgere, der er visiteret til
enten personlig pleje og/eller praktisk hjælp. Borgere der udelukkende er visiteret til madservice er således
ikke medtaget.
Afgrænsning af kommuner:
Der skal være indberetninger til EOJ for alle årets 12 måneder. For forebyggende
hjemmebesøg, genoptræning og vedligeholdende træning og rehabilitering accepteres dog kommuner med
manglende indberetninger i op til to vilkårlige måneder i 2020 og 2021 for at tage højde for nedlukninger i
forbindelse med COVID. Derudover accepteres kommuner med manglende indberetninger i juli måned i de
øvrige år for at tage højde for sommerferien. Dette har stort set kun betydning for leverancen vedrørende
forebyggende hjemmebesøg. Antallet af godkendte kommuner inden for de forskellige områder ses i
Error!
Reference source not found..
Tabel 1
Antal godkendte kommuner, 2020-2022
2020
Forebyggende hjemmebesøg
Genoptræning og vedligeholdende træning
Hjemmesygepleje
Plejehjem
Visiteret hjemmehjælp/Rehabilitering
88
91
95
98
91
2021
92
94
91
98
86
2022
92
97
93
98
93
Anm.:
Kilde:
-
Kommunernes elektroniske omsorgsjournal (EOJ) og Plejehjemsdata (PLH), Sundhedsdatastyrelsen.
Estimerede sundhedsudgifter:
Summen af udgifter til somatisk sygehusbehandling, ydelser i praksissektoren
samt kommunale sundheds- og plejeydelser til pensionister fra de godkendte kommuner i det pågældende
opgørelsesår fordelt efter civilstatus og alder.
Estimerede gennemsnitlige udgifter:
Ovenstående udgifter fordeles på antal pensionister i den specifikke
gruppe fra de godkendte kommuner.
Estimerede udgifter til kommunale sundheds- og plejeydelser:
Summen af estimerede udgifter til kommunale
sundheds- og plejeydelser for pensionister i de godkendte kommuner i det pågældende opgørelsesår fordelt
efter civilstatus og alder.
Estimerede gennemsnitlige udgifter til kommunale sundheds- og plejeydelser:
Ovenstående udgifter fordeles
på det samlede antal pensionister i den specifikke gruppe fra de godkendte kommuner.