Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Sundhedsudvalg
Slotsholmsgade 10‐12
DK‐1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Dato: 10‐10‐2023
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPELSN
Sagsnr.: 2023‐719
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 599 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs‐ og sundhedsministeren den 7. august 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 599 (Alm. del):
”Hvad mener ministeren om, at op mod hver fjerde opkald til landets fem lægevagter
bliver afbrudt, inden patienten har talt med en læge? Der henvises til artiklen: ”Efter
en time, 19 minutter og fem sekunder blev Daniel smidt af 1813 ‐ endte med at ringe
112”, TV2 30/7‐23.”
Svar:
Indenrigs‐ og Sundhedsministeriet har anmodet Danske Regioner om bidrag til besva‐
relsen. Danske Regioner oplyser følgende:
”Der kan i sjældne tilfælde forekomme midlertidige nedbrud eller tekniske fejl, som
medfører, at borgeres opkald bliver afbrudt, hvilket er sket den 5. juni 2023 i Region
Hovedstaden som refereret til i artiklen på TV2.dk d. 30/7/23. Region Hovedstaden
har oplyst, at i de få tilfælde, hvor afbrudte opkald skyldes noget teknisk, undersøges
hændelsen til bunds mhp. at finde fejlen og forebygge, at det sker fremadrettet.
Den væsentligste årsag til, at opkald til lægevagt og akuttelefoner afbrydes er, at bor‐
gerne selv lægger på.
Der kan være gode grunde til, at borgere selv vælger at afbryde opkaldet. Almen
praksis er borgernes primære indgang til sundhedsvæsenet ved akut opstået sygdom,
og de regionale lægevagts‐ og akuttelefoner har som udgangspunkt kun åben uden
for almen praksis’ åbningstid. Borgerne søges derfor oplyst om, at de på hverdage kl.
8–16 skal ringe til deres egen læge ved sygdom. Tilsvarende søges borgerne oplyst
om, at de skal ringe 1‐1‐2, hvis de har brug for øjeblikkelig hjælp ved livstruende akut
sygdom eller skade. Desuden søges borgerne oplyst om, at man på sundhed.dk kan
finde svar på spørgsmål vedrørende mindre alvorlige sygdomme, og om at man i læ‐
gevagts/akuttelefonen generelt ikke kan få fornyet recepter.
Det er således en del af hensigten med bl.a. velkomsthilsenen, at nogle borgere skal
afbryde opkaldet, fordi deres behov er noget andet, end det som lægevagt‐ og akut‐
telefon tilbyder. Regionale tal viser, at i en væsentlig andel af de afbrudte opkald,
lægger borgen på umiddelbart efter at have hørt den automatiske velkomsthilsen.
Samtidig viser en opgørelse fra Region Hovedstaden, at helt op til en tredjedel af op‐
kaldene til 1813 kunne vente til egen læge åbner.
Derudover formodes der at være borgere, som på grund af ventetiden på det pågæl‐
dende tidspunkt, vælger at ringe igen senere eller venter til egen læge åbner.