Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2762713_0001.png
 
Folketingets Sundhedsudvalg 
Slotsholmsgade 10‐12 
DK‐1216 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 10‐10‐2023 
Enhed: NAERSOM 
Sagsbeh.: DEPELSN 
Sagsnr.: 2023‐719 
 
 
 
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 599 (Alm. del), som Folketingets 
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs‐ og sundhedsministeren den 7. august 2023. 
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF). 
 
Spørgsmål nr. 599 (Alm. del):  
”Hvad mener ministeren om, at op mod hver fjerde opkald til landets fem lægevagter 
bliver afbrudt, inden patienten har talt med en læge? Der henvises til artiklen: ”Efter 
en time, 19 minutter og fem sekunder blev Daniel smidt af 1813 ‐ endte med at ringe 
112”, TV2 30/7‐23.” 
 
Svar: 
Indenrigs‐ og Sundhedsministeriet har anmodet Danske Regioner om bidrag til besva‐
relsen. Danske Regioner oplyser følgende: 
 
”Der kan i sjældne tilfælde forekomme midlertidige nedbrud eller tekniske fejl, som 
medfører, at borgeres opkald bliver afbrudt, hvilket er sket den 5. juni 2023 i Region 
Hovedstaden som refereret til i artiklen på TV2.dk d. 30/7/23. Region Hovedstaden 
har oplyst, at i de få tilfælde, hvor afbrudte opkald skyldes noget teknisk, undersøges 
hændelsen til bunds mhp. at finde fejlen og forebygge, at det sker fremadrettet.   
 
Den væsentligste årsag til, at opkald til lægevagt og akuttelefoner afbrydes er, at bor‐
gerne selv lægger på.  
 
Der kan være gode grunde til, at borgere selv vælger at afbryde opkaldet. Almen 
praksis er borgernes primære indgang til sundhedsvæsenet ved akut opstået sygdom, 
og de regionale lægevagts‐ og akuttelefoner har som udgangspunkt kun åben uden 
for almen praksis’ åbningstid. Borgerne søges derfor oplyst om, at de på hverdage kl. 
8–16 skal ringe til deres egen læge ved sygdom. Tilsvarende søges borgerne oplyst 
om, at de skal ringe 1‐1‐2, hvis de har brug for øjeblikkelig hjælp ved livstruende akut 
sygdom eller skade. Desuden søges borgerne oplyst om, at man på sundhed.dk kan 
finde svar på spørgsmål vedrørende mindre alvorlige sygdomme, og om at man i læ‐
gevagts/akuttelefonen generelt ikke kan få fornyet recepter.  
 
Det er således en del af hensigten med bl.a. velkomsthilsenen, at nogle borgere skal 
afbryde opkaldet, fordi deres behov er noget andet, end det som lægevagt‐ og akut‐
telefon tilbyder. Regionale tal viser, at i en væsentlig andel af de afbrudte opkald, 
lægger borgen på umiddelbart efter at have hørt den automatiske velkomsthilsen. 
 
Samtidig viser en opgørelse fra Region Hovedstaden, at helt op til en tredjedel af op‐
kaldene til 1813 kunne vente til egen læge åbner.  
 
Derudover formodes der at være borgere, som på grund af ventetiden på det pågæl‐
dende tidspunkt, vælger at ringe igen senere eller venter til egen læge åbner. 
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om, hvad agter ministeren at gøre ved at op mod hver fjerde opkald til landets fem lægevagter bliver afbrudt, inden patienten har talt med en læge
 
Regionale tal viser, at der en sammenhæng mellem længere svartider og flere af‐
brudte opkald. Alle regioner har politisk fastsatte servicemål for besvarelse af opkald 
til lægevagt og akuttelefoner, som løbende følges i regionerne.  
 
Set i lyset af presset på det akutte sundhedsvæsen, arbejder regionerne løbende på 
at forbedre borgernes oplevelse af mødet med sundhedsvæsenet samtidig med at 
sikre, at de sundhedsfaglige medarbejdere bruger deres tid bedst muligt til gavn for 
de borgere, som har mest brug for hjælp fra lægevagt/akuttelefoner. I den forbin‐
delse er der i de enkelte regioner bl.a. arbejdet med call‐back funktioner (som giver 
borgere i telefonkø mulighed for at blive ringet op, når deres tur i køen nærmer sig) 
samt såkaldte akutknapper (hvor borgeren har mulighed for at komme foran i tele‐
fonkøen, hvis borgeren selv vurderer, at det haster sundhedsfagligt). Desuden arbej‐
des der i regionerne løbende på at hjælpe borgerne med digitale redskaber til selv at 
vurdere, om der er behov for at søge sundhedsfaglig hjælp, og hvor meget det i givet 
fald haster – fx Børnelægernes Børnetips og Patienthåndborgen på sundhed.dk.” 
 
Jeg henholder mig til bidraget fra Danske Regioner. 
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
 
 
Sophie Løhde 
 
Side 2