Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2762715_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 10-10-2023
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPELSN
Sagsnr.: 2023-719
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 599 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 7. august 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 599 (Alm. del):
”Hvad
mener ministeren om, at op mod hver fjerde opkald til landets fem lægevagter
bliver afbrudt, inden patienten har talt med en læge? Der
henvises til artiklen: ”Efter
en time, 19 minutter og fem sekunder blev Daniel smidt af 1813 - endte med at ringe
112”, TV2 30/7-23.”
Svar:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har anmodet Danske Regioner om bidrag til besva-
relsen. Danske Regioner oplyser følgende:
”Der
kan i sjældne tilfælde forekomme midlertidige nedbrud eller tekniske fejl, som
medfører, at borgeres opkald bliver afbrudt, hvilket er sket den 5. juni 2023 i Region
Hovedstaden som refereret til i artiklen på TV2.dk d. 30/7/23. Region Hovedstaden
har oplyst, at i de få tilfælde, hvor afbrudte opkald skyldes noget teknisk, undersøges
hændelsen til bunds mhp. at finde fejlen og forebygge, at det sker fremadrettet.
Den væsentligste årsag til, at opkald til lægevagt og akuttelefoner afbrydes er, at bor-
gerne selv lægger på.
Der kan være gode grunde til, at borgere selv vælger at afbryde opkaldet. Almen
praksis er borgernes primære indgang til sundhedsvæsenet ved akut opstået sygdom,
og de regionale lægevagts- og akuttelefoner har som udgangspunkt kun åben uden
for almen praksis’ åbningstid. Borgerne søges derfor oplyst om, at de på hverdage kl.
8–16 skal ringe til deres egen læge ved sygdom. Tilsvarende søges borgerne oplyst
om, at de skal ringe 1-1-2, hvis de har brug for øjeblikkelig hjælp ved livstruende akut
sygdom eller skade. Desuden søges borgerne oplyst om, at man på sundhed.dk kan
finde svar på spørgsmål vedrørende mindre alvorlige sygdomme, og om at man i læ-
gevagts/akuttelefonen generelt ikke kan få fornyet recepter.
Det er således en del af hensigten med bl.a. velkomsthilsenen, at nogle borgere skal
afbryde opkaldet, fordi deres behov er noget andet, end det som lægevagt- og akut-
telefon tilbyder. Regionale tal viser, at i en væsentlig andel af de afbrudte opkald,
lægger borgen på umiddelbart efter at have hørt den automatiske velkomsthilsen.
Samtidig viser en opgørelse fra Region Hovedstaden, at helt op til en tredjedel af op-
kaldene til 1813 kunne vente til egen læge åbner.
Derudover formodes der at være borgere, som på grund af ventetiden på det pågæl-
dende tidspunkt, vælger at ringe igen senere eller venter til egen læge åbner.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 599: Spm. om, at op mod hver fjerde opkald til landets fem lægevagter bliver afbrudt, inden patienten har talt med en læge
Regionale tal viser, at der en sammenhæng mellem længere svartider og flere af-
brudte opkald. Alle regioner har politisk fastsatte servicemål for besvarelse af opkald
til lægevagt og akuttelefoner, som løbende følges i regionerne.
Set i lyset af presset på det akutte sundhedsvæsen, arbejder regionerne løbende på
at forbedre borgernes oplevelse af mødet med sundhedsvæsenet samtidig med at
sikre, at de sundhedsfaglige medarbejdere bruger deres tid bedst muligt til gavn for
de borgere, som har mest brug for hjælp fra lægevagt/akuttelefoner. I den forbin-
delse er der i de enkelte regioner bl.a. arbejdet med call-back funktioner (som giver
borgere i telefonkø mulighed for at blive ringet op, når deres tur i køen nærmer sig)
samt såkaldte akutknapper (hvor borgeren har mulighed for at komme foran i tele-
fonkøen, hvis borgeren selv vurderer, at det haster sundhedsfagligt). Desuden arbej-
des der i regionerne løbende på at hjælpe borgerne med digitale redskaber til selv at
vurdere, om der er behov for at søge sundhedsfaglig hjælp, og hvor meget det i givet
fald haster
fx Børnelægernes Børnetips og Patienthåndborgen på sundhed.dk.”
Jeg henholder mig til bidraget fra Danske Regioner.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2