Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2678694_0001.png
Principper for introduktionsforløb for nyuddannede sygeplejersker
I henhold til mæglingsforslaget fra forligsmanden af 18. maj 2021, som efter
lovindgreb er ophøjet til lov, er Danske Regioner og Dansk Sygeplejeråd blevet
enige om følgende formål og principper for introforløb for nyuddannede
sygeplejersker.
Målet er at sikre, at alle nyuddannede sygeplejersker gennemfører relevant
introduktionsforløb, når de ansættes på en regional arbejdsplads.
Udgangspunktet for introduktionsforløb er en 37 timers ansættelse.
Parterne er enige om, at god introduktion af nyuddannede sygeplejersker er en
vigtig forudsætning for patientbehandlingen og udviklingen af fremtidens
sundhedsvæsen. De nyuddannede sygeplejersker har gennem uddannelsen
opnået faglige kompetencer, der skal bringes i anvendelse og styrkes, der hvor
de ansættes. En god overgang mellem studieliv og arbejdsliv er afgørende for,
at nyuddannede sygeplejersker får en god start på arbejdslivet, og at de er
motiverede for at blive på arbejdspladsen og i faget. Formålet med gode
introduktionsforløb er også at bidrage til rekruttering og fastholdelse af
nyuddannede sygeplejersker, øget arbejdsglæde samt høj kvalitet for
1
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om, hvilke tiltag er der igangsat for at uddanne flere nye sygeplejersker, fastholde de uddannede og få flere til at arbejde på fuld tid
2678694_0002.png
patienterne.
Det konkrete indhold af introduktionsforløbene fastlægges lokalt, men følger
nedenstående principper:
Anvendelse og styrkelse af sygeplejefaglige kompetencer
Der udarbejdes lokalt mål for, hvordan den nyuddannede sygeplejerskes
sygeplejefaglige kompetencer bringes i spil og styrkes gennem
introduktionsforløbet. Målene skal bidrage til, at den nyuddannede opnår
selvstændighed og tryghed i anvendelsen af kliniske kompetencer og
færdigheder
1
Dette indebærer eksempelvis brug af kliniske skøn,
identifikation af patientens behov for sygepleje, identifikation af mål og
planlægning af relevante handlinger samt organisering og prioritering af
arbejdsopgaver vedrørende patientforløbet i samspil med patienter,
pårørende og øvrige fagpersoner om sygeplejen. Samt at sygeplejersken kan
indgå i tværfaglige fællesskaber og bringe sine faglige kompetencer i spil i det
samlede patientforløb. De lokalt fastsatte mål skal tage højde for den enkelte
og dennes faglige udvikling.
Praksisnære introduktionsforløb
Forløbet tilrettelægges og tilpasses løbende, så det afspejler praksis og
således at kompleksitet i ansvar og opgavevaretagelse tilpasses den
individuelle parathed. Under introduktionsforløbet skal sygeplejersken
løbende oparbejde et større selvstændigt ansvar ift. at varetage de
patientrettede opgaver.
1
Herunder begreberne nævnt i uddannelsesbekendtgørelsen for sygeplejersker om klinisk
lederskab og klinisk beslutningstagen.
2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om, hvilke tiltag er der igangsat for at uddanne flere nye sygeplejersker, fastholde de uddannede og få flere til at arbejde på fuld tid
Mentor
Den nyuddannede sygeplejerske tilknyttes en mentor. Mentor skal guide og
introducere den nyuddannede til de normer og rutiner, der gælder for
arbejdspladsen. Mentoren skal også understøtte faglig sparring og feedback
med blik for den enkeltes kompetencer, faglige udvikling samt skabe tryghed i
forhold til ansvar og opgaveløsning gennem hele introduktionsforløbet. Mentor
er som udgangspunkt en sygeplejerske med erfaring.
Statussamtaler
I løbet af introforløbet afholdes statussamtaler, hvor den nyuddannedes
anvendelse og udvikling af de sygeplejefaglige kompetencer, bidrag i
tværfaglige fællesskaber, den konkrete afvikling af det planlagte indhold for
introduktionen samt faglige styrker og udfordringer eller lignende kan drøftes.
Varighed af introduktionsforløbet
Det er vigtigt, at introduktionsforløbet har en varighed der bidrager til, at den
nyuddannede opnår tryghed og selvstændighed i anvendelsen af kliniske
kompetencer og færdigheder, så den nyuddannede får en god start på
arbejdslivet og motiveres til at blive på arbejdspladsen og i faget. Forløbet skal
give den nyuddannede sygeplejerske mulighed for at indgå i det daglige
arbejde tilstrækkeligt længe til, at den nyuddannede kan bringe sine
sygeplejefaglige kompetencer i spil og få dem styrket, reflektere over praksis
og stille spørgsmål hertil samt finde sin vej ind klinikken.
Opfølgning på det lokalt fastlagte indhold i introduktionsforløbene
Der følges lokalt op på de fastlagte introduktionsforløb med fokus på, at
indholdet understøtter formålene med introduktionsforløbene, der, som
3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om, hvilke tiltag er der igangsat for at uddanne flere nye sygeplejersker, fastholde de uddannede og få flere til at arbejde på fuld tid
nævnt i indledningen er, at sikre en god start på arbejdslivet, bidrage til
rekruttering og fastholdelse af nyuddannede sygeplejersker, en øget
arbejdsglæde samt høj kvalitet for patienterne.
Ikrafttræden
Parterne er enige om, at der skal være tilstrækkelig tid til at planlægge
introduktionsforløbene lokalt. Principperne implementeres snarest muligt og
senest i 1. kvartal 2023.
4