Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2678693_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 21-03-2023
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPKRHJ
Sagsnr.: 2301210
Dok. nr.: 2607526
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 59 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 18. januar 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 59:
”Hvilke
tiltag er der igangsat for at uddanne flere nye sygeplejersker, fastholde de ud-
dannede og få flere til at arbejde på fuld tid, så man kan undgå de flaskehalse, som
påpeges i Indenrigs- og Sundhedsministeriets eftersyn?”
Svar:
Til at svare på spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Danske Regioner samt Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet.
Danske Regioner oplyser følgende:
”Tiltag,
der er i gang sat for at uddanne flere nye sygeplejersker
Der er igangsat mange tiltag i regionerne, som skal være med til at styrke rekrutterin-
gen til sygeplejerskeuddannelsen. Her følger et udsnit af nogle af de indsatser, der ar-
bejdes med på tværs af regionerne.
Sundhedsvæsenet byder helt generelt på mange spændende karrieremuligheder for
sygeplejersker, og vi ved, at det er en vigtig faktor for unges karrierevalg. Regionerne
er derfor opmærksomme på at tydeliggøre mulighederne for faglig udvikling og spæn-
dende og fagligt udfordrende karriereveje. Ligesom regionerne systematisk arbejder
med at indtænke sygeplejerskers karrieremuligheder i takt med, at sundhedsvæsenet
udvikler sig.
Samtidig er der gode muligheder for at videreuddanne sig i en af de sygeplejefaglige
specialuddannelser, f.eks. inden for anæstesiologi, psykiatri eller intensivområdet. På
flere af specialuddannelserne øges antallet af uddannelsespladser i disse år i takt med
stigende efterspørgsel på de pågældende kompetencer.
Regionerne prøver også at styrke rekruttering ved at gøre det nemmere for interesse-
rede at få et indblik i arbejdet på hospitalerne og de faglige muligheder, der følger med.
Bl.a. oprettes der kliniske funktioner, der kan varetages som studiejob eller af ufag-
lærte. Jobfunktionerne indbefatter typisk en bred vifte af serviceopgaver og enkle kli-
niske opgaver som måling af blodtryk, puls og iltmætning. De foreløbige erfaringer vi-
ser, at der er meget stor interesse for at blive ansat i de nye jobfunktioner, og at flere
dermed få et indblik i arbejdet på hospitalerne.
Der foregår også et løbende arbejde med at styrke og forbedre de praktiske forløb,
som er den del af sygeplejerskernes uddannelse, og som regionerne har ansvaret for.
Alle regioner arbejder med at sikre gode og praktikforløb, og det er aftalt, at alle
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om, hvilke tiltag er der igangsat for at uddanne flere nye sygeplejersker, fastholde de uddannede og få flere til at arbejde på fuld tid
nyuddannede sygeplejersker, som start på deres første ansættelse, skal have et intro-
duktionsforløb, som skal være med til at forberede dem godt til den opgave, de vil
møde i hverdagen som sygeplejerske.
Derudover arbejder regioner på generelt at tale sygeplejerskefaget op. Det sker ek-
sempelvis ved at bringe gode historier frem om arbejdet som sygeplejerske, fx om me-
ningsfuldheden ved at gøre en forskel for patienterne, eller om gode kollegiale arbejds-
fællesskaber i sundhedsvæsenet. Samtidig sætter regionerne øget fokus på de gode
muligheder for faglig udvikling og karriereveje for sygeplejersker. Elementer som sam-
let set kan bidrage til søgningen til faget.
Tiltag, der er i gang sat for at fastholde de uddannede
Alle nyuddannede sygeplejersker gennemgår et introduktionsforløb ved ansættelse
på en regional arbejdsplads, med henblik på at sikre medarbejderen introduktion til
ansættelse således, at det understøtter en bedst mulig start på arbejdslivet. Udgangs-
punktet for introduktionsforløb er en 37 timers ansættelse.
Sammen med DSR er der i 2022 aftalt principper for introduktionsforløbene, princip-
perne er nu implementeret i alle regioner. Formålet er bl.a. at bidrage til rekruttering
og fastholdelse af nyuddannede sygeplejersker. Introduktionsforløbene har en varig-
hed, der bidrager til, at den nyuddannede opnår den tryghed og selvstændighed i an-
vendelsen af kliniske kompetencer og færdigheder, som den nyuddannede har brug
for at få en solid start på arbejdslivet.
Alle nyuddannede under introduktionsforløbet får tilknyttet en mentor, der skal sikre
løbende sparring og opfølgning. Samtidig skal der afholdes statussamtaler undervejs i
forløbet, hvor der er fokus på læring og udvikling.
./.
Principperne er vedhæftet.
Derudover arbejdes der naturligvis generelt på at fastholde medarbejdere på hos-
pitalerne. Det sker gennem en bred indsats, hvor der arbejdes med elementer så-
som fortsat udvikling af ledelse, spredning af vagter for at reducere vagtbelast-
ning, mere fleksibel tilrettelæggelse af arbejdsdagen ofte med fokus på den en-
kelte medarbejders særlige forhold, bestræbelser på at udvikle et sikkert og
sundt arbejdsmiljø, dvs. generelt set bestræbelser på at videreudvikle attraktive
arbejdspladser i regionerne.
Tiltag, der er i gang sat for at få flere sygeplejersker til at arbejde på fuldtid
Behovet for at øge andelen af medarbejdere på fuldtid er centralt i forhold til at
sikre tilstrækkeligt personale i fremtidens sundhedsvæsen.
Danske Regioners bestyrelse har derfor iværksat forskellige initiativer. Eksempel-
vis har bestyrelsen vedtaget en politik om, at alle stillinger skal slås op på fuld tid,
ligesom man i 2020 har givet plejepersonale på sygehusene ret til at gå på fuldtid.
Sidste år gav man samme ret til alle regionalt ansatte med henblik på at under-
støtte fuld tid som norm på regionale arbejdspladser. Nedenfor fremgår det af fi-
gur 1 og 2, at indsatsen overordnet set har en effekt.
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om, hvilke tiltag er der igangsat for at uddanne flere nye sygeplejersker, fastholde de uddannede og få flere til at arbejde på fuld tid
2678693_0003.png
Figur 1. Deltidsfrekvenser for alle faggrupper samt for udvalgte faggrupper.
Kilde: KRL.
Note: Opgørelsen er opgjort i antal personer for alle regionalt ansatte, samt antal personer for basispersonalet for
lægesekretærer (055), underordnede læger (113), sygehusportører (072), sygeplejersker (30001) og social - og
sundhedsassistenter (28305), i perioden 2012-2022 (referencemåned = januar). Opgørelsen er eksklusiv elever,
fleksjobbere, ekstraordinært ansatte og timelønnede
Grafen viser udvalgte grupper på det regionale område. Det fremgår, at yngre læ-
ger ligger lavt, men at andelen af deltidsansatte yngre læger er stigende. For ek-
sempelvis grupperne social- og sundhedsassistenter og sygeplejersker (kun ordi-
nært ansatte og uden timelønnede), går tendensen i den rigtige retning. Andelen
af deltidsansatte er dog fortsat stor sammenlignet med de øvrige faggrupper.
Portør-gruppen ligger en del lavere givet tradition for fuldtidsansættelse på om-
rådet, formentlig fordi sygehusportørgruppen er fordelt med 1.863 mænd og 239
kvinder.
Figur 2. Andel af nyuddannede sygeplejersker på deltid
60
50
40
Pct.
30
20
10
0
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Kilde: KRL.
Note: Opgørelsen er opgjort i antal personer for basispersonalet for sygeplejersker (30001) i perio-
den 2012-2022 (referencemåned = januar). Opgørelsen er eksklusiv elever, fleksjobbere,
Side 3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om, hvilke tiltag er der igangsat for at uddanne flere nye sygeplejersker, fastholde de uddannede og få flere til at arbejde på fuld tid
2678693_0004.png
ekstraordinært ansatte og timelønnede. Nyuddannede sygeplejersker er defineret som sygeplejer-
sker med 0 års anciennitet.
Grafen indikerer et fald i antallet af nyuddannede sygeplejersker, der starter på
deltid. Det kan tilskrives, at regionerne har fokus på introduktion og fuldtidsan-
sættelse af nyuddannede sygeplejersker.
Samarbejde med de faglige organisationer om flere medarbejdere på fuldtid
Danske Regioner og de faglige organisationer er endvidere gået sammen for at
understøtte, at flere medarbejdere kommer på fuldtid.
Formålet med den fælles indsats er at bidrage til at få skabt en kultur og en tradi-
tion på de regionale arbejdspladser, hvor det netop er normen at være på fuld
tid. Dette inden for en overordnet forståelse af, at deltidsansættelser fortsat kan
være en mulighed primært i forbindelse med medarbejdernes særlige livssitua-
tion.
I projektet udvikles eksempelvis inspirationsvideoer både om policy og konkrete
råd og anbefalinger ved ansættelsessamtaler og samtaler om fuldtid. Desuden er
der etableret videndeling mellem regionerne, og der hentes inspiration fra øvrige
skandinaviske lande.
Parterne afholdte i fællesskab en konference i 2022, hvor der deltog repræsen-
tanter fra regionernes fem HR-afdelinger, faglige repræsentanter fra MED-udval-
gene samt en norsk forsker på området. På konferencen blev præsenteret lokale
cases, hvor man havde skabt en konkret forskel, der øgede andelen af medarbej-
dere på fuldtid. Yderligere værktøjer er under udvikling, og en lignende konfe-
rence er under forberedelse og finder sted i juni 2023.”
Uddannelses- og Forskningsministeriet oplyser følgende:
”Der
er i de seneste år igangsat flere tiltag på Uddannelses- og Forskningsministeriets
område for at uddanne flere nye sygeplejerske.
Jf. tabel 1 er dimensioneringen af sygeplejerskeuddannelsen øget løbende over de se-
neste år. Fra 2016 til 2022 er der tilført over 800 flere studiepladser på sygeplejerske-
uddannelsen, svarende til en stigning på 24 pct. Den forhøjede dimensionering vil
føre til flere nyuddannede i de kommende år.
Tabel 1: Dimensionering på sygeplejerskeuddannelsen i perioden 2017-2022, opdelt
på institutioner.
Sygeplejerske, prof.bach.
Københavns Professionshøj-
skole
Professionshøjskolen Absalon
Professionshøjskolen UC Syd-
danmark
UCL Erhvervsakademi og Pro-
fessionshøjskole
Professionshøjskolen VIA Uni-
versity College
2017
1.185
431
240
475
801
2018
1.261
581
260
597
778
2019
1.321
611
280
597
898
2020
1.345
631
286
602
963
2021
1.345
611
283
597
963
2022
1.370
611
283
597
1.013
Side 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om, hvilke tiltag er der igangsat for at uddanne flere nye sygeplejersker, fastholde de uddannede og få flere til at arbejde på fuld tid
2678693_0005.png
Professionshøjskolen Univer-
sity College Nordjylland
I alt
Anm.:
Kilde:
323
3.455
367
3.844
367
4.074
387
4.214
403
4.202
419
4.293
Dimensioneringen opgøres per studieår. Således omfatter fx dimensioneringen i 2017 sommerop-
tag 2017 og vinteroptag 2018.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Herudover blev der i primo 2020 investeret 44 mio. kr. i at styrke overgangen mellem
studie- og praktikperioder på sygeplejerskeuddannelsen med henblik på bl.a. at fore-
bygge frafald på uddannelsen.”
Jeg henholder mig til Danske Regioner samt Uddannelses- og Forskningsministeri-
ets oplysninger.
Jeg vil derudover fremhæve, at regeringen har indgået en aftale med Danske Re-
gioner om en akutplan for sygehusvæsen, hvor et af initiativerne specifikt er ret-
tet mod at sikre en tilstrækkelig kapacitet af specialsygeplejersker, der er vigtige
for afviklingen af det eksisterende behandlingsefterslæb. Derudover skal kommis-
sionen for robusthed i sundhedsvæsenet komme med anbefalinger til løsning er,
som kan håndtere de grundlæggende udfordringer i sundhedsvæsenet, herunder
om rekruttering, fastholdelse og fuldtid.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 5