Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 21-03-2023
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPKRHJ
Sagsnr.: 2301210
Dok. nr.: 2607526
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 59 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 18. januar 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 59:
”Hvilke
tiltag er der igangsat for at uddanne flere nye sygeplejersker, fastholde de ud-
dannede og få flere til at arbejde på fuld tid, så man kan undgå de flaskehalse, som
påpeges i Indenrigs- og Sundhedsministeriets eftersyn?”
Svar:
Til at svare på spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Danske Regioner samt Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet.
Danske Regioner oplyser følgende:
”Tiltag,
der er i gang sat for at uddanne flere nye sygeplejersker
Der er igangsat mange tiltag i regionerne, som skal være med til at styrke rekrutterin-
gen til sygeplejerskeuddannelsen. Her følger et udsnit af nogle af de indsatser, der ar-
bejdes med på tværs af regionerne.
Sundhedsvæsenet byder helt generelt på mange spændende karrieremuligheder for
sygeplejersker, og vi ved, at det er en vigtig faktor for unges karrierevalg. Regionerne
er derfor opmærksomme på at tydeliggøre mulighederne for faglig udvikling og spæn-
dende og fagligt udfordrende karriereveje. Ligesom regionerne systematisk arbejder
med at indtænke sygeplejerskers karrieremuligheder i takt med, at sundhedsvæsenet
udvikler sig.
Samtidig er der gode muligheder for at videreuddanne sig i en af de sygeplejefaglige
specialuddannelser, f.eks. inden for anæstesiologi, psykiatri eller intensivområdet. På
flere af specialuddannelserne øges antallet af uddannelsespladser i disse år i takt med
stigende efterspørgsel på de pågældende kompetencer.
Regionerne prøver også at styrke rekruttering ved at gøre det nemmere for interesse-
rede at få et indblik i arbejdet på hospitalerne og de faglige muligheder, der følger med.
Bl.a. oprettes der kliniske funktioner, der kan varetages som studiejob eller af ufag-
lærte. Jobfunktionerne indbefatter typisk en bred vifte af serviceopgaver og enkle kli-
niske opgaver som måling af blodtryk, puls og iltmætning. De foreløbige erfaringer vi-
ser, at der er meget stor interesse for at blive ansat i de nye jobfunktioner, og at flere
dermed få et indblik i arbejdet på hospitalerne.
Der foregår også et løbende arbejde med at styrke og forbedre de praktiske forløb,
som er den del af sygeplejerskernes uddannelse, og som regionerne har ansvaret for.
Alle regioner arbejder med at sikre gode og praktikforløb, og det er aftalt, at alle