Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2681254_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 24-03-2023
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPAMG
Sagsnr.: 2301210
Dok. nr.: 2606689
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 57 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 18. januar 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 57:
”I
eftersynet af sygehusvæsenet foretaget af Indenrigs- og Sundhedsministeriet frem-
går det, at private sygehuse har øget andelen af behandlinger efter Covid19, så de
private sygehuse nu varetager 10 pct. i stedet for 5 pct. Kan ministeren svare på om
det udelukkende er patienter med lettere behandlingsbehov, som behandles på pri-
vate hospitaler? Kan ministeren bekræfte, at det i mellemtiden fortsat er de offent-
lige sygehuse, som tager sig af komplicerede patienter
herunder patienter, der ta-
ger længere tid at behandle? Kan denne opgavefordelingen mellem det offentlige og
private være en medvirkende årsag til produktivitetsfaldet i det offentlige sundheds-
væsen? Hvilken betydning har i givet fald den øgede behandlingsmasse på de private
sygehuse for ventetiden på mere komplicerede - men ikke livstruende og invalide-
rende sygdomme - på de offentlige sygehuse?
Svar:
Patienttyper på hhv. offentlige og private hospitaler
Til at svare den del af spørgsmålet, der omhandler patienttyper på hhv. offentlige og
private hospitaler, er der indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen, der oplyser føl-
gende:
”Privathospitaler varetager i dag behandling
til offentlige patienter på en række om-
råder, herunder også behandling af udvalgte såkaldte specialfunktioner; det vil sige
behandling af mere kompleks karakter. Når privathospitaler varetager behandling til
offentlige patienter forudsætter det, at der er indgået aftale med regionen herom, og
for så vidt angår varetagelse af specialfunktioner forudsætter det desuden godken-
delse fra Sundhedsstyrelsen.
Sygehusbehandling kan varetages på henholdsvis hovedfunktionsniveau og special-
funktionsniveau. På hovedfunktionsniveauet varetages opgaver af begrænset kom-
pleksitet, hvor såvel sygdommene som sundhedsvæsenets ydelser er hyppigt fore-
kommende, og hvor ressourceforbruget ikke giver anledning til en samling af ydel-
serne på specialfunktionsniveau. Sygehusbehandling på hovedfunktionsniveau vare-
tages aktuelt i stort omfang på privathospitaler; blandt andet med henblik på at få af-
viklet udskudt aktivitet og reduceret ventetid. Det kan eksempelvis dreje sig om ope-
ration for grå stær, åreknuder, diabetes, fødsler mm. Særlig sjælden, kompleks eller
dyr sygehusbehandling er omfattet af specialeplanen, hvor Sundhedsstyrelsen i hen-
hold til Sundhedsloven § 208 har den lovgivningsmæssige kompetence til at oprette
og nedlægge specialfunktioner, samt til at tildele og fratage godkendelser af vareta-
gelsen af specialfunktioner. Specialeplanlægning omfatter de offentligt finansierede
opgaver på sygehusområdet og vedrører således varetagelsen af patientbehandling
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm., om det udelukkende er patienter med lettere behandlingsbehov, som behandles på private hospitaler
for offentlige midler i såvel offentligt som privat regi, herunder de private specialsy-
gehuse jf. Sundhedslovens § 79.
Privathospitaler kan ansøge om at varetage specialfunktioner på lige fod med regio-
nerne. Privathospitaler kan således udføre specialfunktioner, hvis de er godkendt til
det af Sundhedsstyrelsen, og har indgået aftale herom med regionerne. For at blive
godkendt til at varetage specialfunktioner skal sygehuset (uagtet om det er offentligt
eller privat) leve op til en række fastlagte principper og krav, som blandt andet er be-
skrevet i Sundhedsstyrelsens publikation
”Specialeplanlægning
- Begreber, principper
og krav”, som findes på Sundhedsstyrelsens hjemmeside. Herunder krav om ro-
busthed i varetagelsen ved bl.a. tilstrækkeligt antal speciallæger, særlige kompeten-
cer, og at der sikres sammenhæng og samarbejde med hovedfunktionsniveau og
eventuelle assisterende og samarbejdende specialer, ligesom sygehuset har forsy-
ningsforpligtelse.
Der skelnes mellem specialfunktioner på regionsfunktionsniveau og højt specialise-
rede specialfunktioner. Regionsfunktioner varetages typisk af 1-3 sygehuse i hver
region, og kan således varetages en del steder i landet, mens de højt specialiserede
funktioner som udgangspunkt varetages ganske få steder i landet; typisk 1-3 steder
og nogle gange alene på ét sygehus i Danmark. Ved varetagelsen af højt specialise-
rede funktioner påtager sygehuset sig en helt særlig forpligtelse i forhold til at sikre
den nationale varetagelse for alle patienter i landet, og at sikre faglig udvikling, forsk-
ning og uddannelse på området.
Hovedparten af specialfunktionerne varetages af de offentlige sygehuse, men der er
også en lang række specialfunktioner, der varetages af privathospitaler, og der vil her
hovedsageligt være tale om varetagelse af regionsfunktioner. Det vedrører eksempel-
vis specialfunktioner inden for specialerne ortopædisk kirurgi, urologi, psykiatri, neu-
rokirurgi, neurologi, anæstesiologi, intern medicin: kardiologi og intern medicin: reu-
matologi. Såfremt privathospitalerne varetager specialfunktioner er de ligesom for
regionernes vedkommende forpligtet til at leve op til de fastsatte krav og orientere
Sundhedsstyrelsen, såfremt forudsætningerne for varetagelse af specialfunktionerne
ændrer sig.”
Jeg henholder mig til Sundhedsstyrelsens oplysninger.
Opgavefordelingens betydning for produktivitet i det offentlige sundhedsvæsen
De offentlige sygehuses produktionsværdi beregnes ved hjælp af DRG-taksterne.
DRG-taksterne udtrykker sygehusenes gennemsnitlige driftsudgifter indenfor define-
rede behandlinger/operationer. Taksterne bliver beregnet ved at koble den faktiske
aktivitet og omkostningerne. Denne kobling tager højde for tyngden af en given be-
handling, hvor der også medtages forhold som kompleksitet og længde. Produktivi-
tetsfaldet kan derfor ikke forklares ved forskydningen i mængden af komplicerede el-
ler simple opgaver på hhv. offentlige og private sygehuse, da opgørelsen netop tager
højder herfor.
Det skal dog bemærkes, at produktivitetsfaldet på de offentlige sygehuse kan være
påvirket af covid-19 situationen, hvor der er et øget ressourceforbrug som følge af
isolering, øget rengøring eller lign. Sådanne aktiviteter har ikke en konkret DRG-værdi
og indgår derfor ikke i sygehusenes produktionsværdi, men pålægger sygehusene op-
gaver og kræver ressourcer.
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm., om det udelukkende er patienter med lettere behandlingsbehov, som behandles på private hospitaler
Al den aktivitet, der kommer fra det private, bidrager til at aflaste det offentlige syge-
husvæsen.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 3