Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[29. juni kl. 15-16, Sundhedsudvalget, 1415 ord (8,5 minutter)]
Samråd Å om kapaciteten i sundhedsvæsenet
Samråd Å:
”Hvilke
konkrete initiativer vil ministeren tage for at løse de fortsat aktuelle
rekruttering- og fastholdelsesproblemer i det offentlige sundhedsvæsen? Vil
ministeren garantere, at de 5 mia. kr. fra den nye sundhedspakke alene skal bruges
til investeringer i det offentlige sundhedsvæsen? Og hvorledes vil ministeren
imødekomme udfordringen med at drage mest muligt ud af investeringen på 5 mia.
kr. til sundhedsvæsenet, når der er så store problemer med at skaffe nok
kvalificeret sundhedspersonale til at løfte de mange opgaver i sundhedsvæsenet?”
Spørgsmålet er stillet af Peder Hvelplund (EL)
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/6-23 om rekruttering- og fastholdelsesproblemer i det offentlige sundhedsvæsen
Tak til Peder Hvelplund for at indkalde til dette samråd.
Det giver mulighed for at tale om kapaciteten i
sundhedsvæsenet.
Og de kommende store investeringer på 5 mia. kr. i
sundhedsvæsenet, som vi i regeringen har tilkendegivet, at vi
vil prioritere.
Kapaciteten i sundhedsvæsenet er
aktualiseret af de udfordringer, der har præget vores
sundhedsvæsen i efterhånden noget tid.
Demografiske udfordringer med en stigende tendens til flere
ældre, kronikere og multisyge. Behandlingsefterslæbet efter
covid-19. Sygeplejerskekonflikten. Udfordringer med
rekruttering og fastholdelse af personale.
For at komme rundt om alle tre spørgsmål, vil jeg besvare
dem enkeltvist.
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/6-23 om rekruttering- og fastholdelsesproblemer i det offentlige sundhedsvæsen
For det første spørges der ind til, hvilke konkrete tiltag, der
bliver taget for at løse rekrutterings- og
fastholdelsesproblemerne i det offentlige sundhedsvæsen.
Først og fremmest vil jeg understrege, at de oplevede
rekrutteringsudfordringer efter coronapandemien desværre
ikke kan afgrænses til et særlig dansk problem. Det skal ikke
være nogen undskyldning. Men det er væsentligt at være
opmærksom på, at det opleves i mange lande, hvilket jeg
også mærker, når jeg er i dialog med mine europæiske
sundhedsministerkollegaer.
Men det gør jo ikke problemet mindre i Danmark, og jeg
tror, det er klart for alle, at presset på sygehusgangene er
stort. Og at det påvirker personalet.
Regeringen har allerede iværksat en række greb, som er,
eller som er ved at blive ført ud i livet.
For det første har vi aftalt en akutplan med regionerne for at
nedbringe ventelisterne.
Side 3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/6-23 om rekruttering- og fastholdelsesproblemer i det offentlige sundhedsvæsen
Her indgår en række konkrete indsatser over for udfordringer
i forhold til bemandingen og kapaciteten.
Regionerne skal eksempelvis udbrede gode erfaringer med
deling af vagtarbejdet, så vagterne fordeles på flere skuldre.
Så det bliver nemmere at få et fuldtidsarbejde med vagter til
at hænge sammen med familielivet.
På samme måde skal flere deltage i patientnært arbejde, så vi
bruger de medarbejderressourcer, vi har, bedst muligt.
Regionerne har oplyst mig, at de er i fuld gang med at
arbejde med bredere ansættelsesområder for at skabe en
bedre vagtfordeling.
Derudover er regionerne i dialog med de forskellige
medarbejdergrupper for at sikre bedst anvendelse af
sundhedsfaglige kompetencer.
Side 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/6-23 om rekruttering- og fastholdelsesproblemer i det offentlige sundhedsvæsen
Så flere medarbejdergrupper
eksempelvis administrative
medarbejdere
aflaster klinisk personale, hvor det giver
mening.
Derudover arbejder regionerne med bedre onboarding af nye
medarbejdere for at mindske frafaldet blandt nye
medarbejdere.
Med akutplanen aftalte vi desuden at sætte tempoet op for
autorisation af udenlandsk arbejdskraft. Blandt andet ved at
sætte turbo på sagsbehandlingen.
Og ved at ensrette sprogkravene for alle sygeplejersker
uanset om man kommer fra EU eller tredjelande.
Ændringen af sprogkravet trådte i kraft i sidste uge.
Regeringen har også for nyligt givet grønt lys til en ny
specialuddannelse i akutsygepleje.
Den vil forhåbentlig gøre det lettere at fastholde og
rekruttere sygeplejersker på akutmodtagelserne.
Side 5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/6-23 om rekruttering- og fastholdelsesproblemer i det offentlige sundhedsvæsen
Der indgår en række andre initiativer i akutplanen, som jeg
meget gerne uddyber, hvis det er et ønske fra udvalget.
Derudover har regeringen allerede lovet, at vi vil afsætte op
til 3 mia. kr. i 2030 til løn- og arbejdsvilkår i den offentlige
velfærd.
Vi vil nu gå videre til en trepartsforhandling i efteråret om de
penge, som også vil være med fokus på
rekrutteringsudfordringer.
Jeg tror ikke på, at nogle af de her tiltag ved et trylleslag gør,
at rekrutteringsproblemerne i sundhedsvæsenet løses. Hertil
er problemerne simpelthen for store.
Men de skal gerne hver især rykke en smule, som samlet set
betyder, at vi får fastholdt og rekrutteret flere medarbejdere.
Til gavn for de medarbejdere der arbejder i
sundhedsvæsenet, og ikke mindst til gavn for patienterne.
Side 6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/6-23 om rekruttering- og fastholdelsesproblemer i det offentlige sundhedsvæsen
Ordføreren har også efterspurgt en garanti for, at
sundhedspakkens 5 mia. kr. alene skal bruges i det offentlige
sundhedsvæsen.
Regeringen har lanceret en sundhedspakke med et varigt løft
på 5 mia. kr. årligt.
Disse midler kommer oveni, at regeringen allerede har
tilkendegivet, at vi løbende vil tilføje midler, i takt med at
der bliver flere ældre og børn.
Og de kommer oveni regeringens historiske løft af
psykiatriområdet, hvor der frem imod 2030 vil blive
prioriteret 3 mia. kr.
Det er en massiv varig prioritering som skal styrke
sundhedsvæsenet.
Side 7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/6-23 om rekruttering- og fastholdelsesproblemer i det offentlige sundhedsvæsen
Det kan fx være gennem investeringer i det nære
sundhedsvæsen, styrket kvalitet i kommunerne, bedre
sammenhæng i patientforløb og behandling tæt på borgerens
hjem.
Løftet kan også muliggøre nye behandlingsformer, ny
teknologi og ny medicin.
Det kan gå til at mindske den geografiske og sociale ulighed
og forebygge sygdom bedre.
Hvad pengene konkret kommer til at gå til, kommer jeg ikke
til at gå ind i dag.
For når vi prioriterer så mange penge til sundhedsområdet,
synes jeg også, at vi har en forpligtelse til at tænke os godt
om, i forhold til hvor pengene gør mest gavn.
Side 8
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/6-23 om rekruttering- og fastholdelsesproblemer i det offentlige sundhedsvæsen
Og som regeringen har udmeldt, så vil vi som en del af de 5
mia. kr. prioritere penge til kræftområdet. Både her og nu i
forhold til kapacitet. Men også på den længere bane med den
kommende kræftplan 5 med et varigt løft af kræftområdet
Det har vi gjort, fordi vi synes, at danskerne skal have
sikkerhed om, at man får en hurtig kræftbehandling i
Danmark.
Og til sidst spørges til, hvordan vi får mest muligt ud af
investeringen på 5 mia. kr., når vi tager højde for de
rekrutteringsudfordringer, vi oplever.
Men spørgsmålet er meget relevant og jo noget af det, man
skal tages højde for, når det løbende skal besluttes, hvordan
midlerne gør mest gavn.
Side 9
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/6-23 om rekruttering- og fastholdelsesproblemer i det offentlige sundhedsvæsen
For ordføreren har helt ret i, at vi ikke løser problemerne ved
at investere i mursten. Men vi kan heller ikke udelukkende
ansætte os ud af problemerne. Der vil skulle ansættes meget
mere sundhedspersonale, men vi kommer ikke til at kunne
honorere den stigende efterspørgsel der er på
sundhedsområdet. Da vi ser ind i en fremtid med flere ældre
og kronikere.
Jeg tror, vi er nødt til at sætte mere strukturelt ind, så vi får
ændret på nogle af de måder, vi har indrettet arbejdsgangene.
Arbejdsgange der gør det svært at være medarbejder i
sundhedsvæsenet.
Og svært at nå at løse sine opgaver.
Allerede til efteråret vil regeringen udmønte 500 mio. til
mere behandling hjemme gennem digitale tilbud.
Og dermed sikre, at vi får sat turbo på de områder, hvor man
kan behandles hjemme i stedet for på sygehuset.
Side 10
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/6-23 om rekruttering- og fastholdelsesproblemer i det offentlige sundhedsvæsen
Midlerne kan fx bruges til løsninger til udbredelse af
hjemmebehandling til relevante patientgrupper som fx KOL
og hjertesvigt, hvor der er viden om effekt.
Og til it-infrastruktur, der forbedrer samarbejdet om
behandlingen. Fx gennem mere smidig deling af relevante
oplysninger.
På den måde styrker vi behandlingsmulighederne uden for
sygehusene og borgerens mulighed for at få hjælp.
Og det giver medarbejdere mere tid til at hjælpe de borgere,
der har brug for det.
Derudover er Robusthedskommissionen i fuld gang med at
udarbejde anbefalinger, som skal udkomme i sensommeren.
Anbefalinger til, hvordan der kan sikres at personale får
mere tid til kerneopgaven.
Side 11
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/6-23 om rekruttering- og fastholdelsesproblemer i det offentlige sundhedsvæsen
Anbefalingerne skal desuden sikre en bedre prioritering og
målrettethed i visitationen af patienter.
Så medarbejdernes tid bruges bedst til dem, der har mest
behov.
Og på den længere bane skal Strukturkommissionen hjælpe
med at svare på, hvordan de organisatoriske rammer
tilrettelægges
og ressourcerne bruges bedst. Og dermed
fokus på sundhedsvæsnet samlet set, både på struktur,
organisering og finansiering
Men vi skal også være bedre til at tage drøftelserne om, hvad
vi
ikke
skal lave.
Side 12
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/6-23 om rekruttering- og fastholdelsesproblemer i det offentlige sundhedsvæsen
Vi skal bruge ressourcerne klogt. Ikke overbehandle. Ikke
overdiagnosticere.
Så vi behandler syge frem for raske. Sikre at patienterne
inddrages i sygdomsforløb og -behandling, så de kan være
med til at vælge behandling til og fra.
Så vi får flest mulige sunde leveår, for de ressourcer vi har.
Det kræver, at vi prioriterer. Prioriterer hvordan vi vil bruge
ressourcerne. Men i særdeleshed prioriterer, hvad
medarbejdere skal bruge tiden på.
Der er altid blevet prioriteret på sundhedsområdet, og det vil
der også blive i fremtiden.
Det vigtige er, at vi fra Folketingets side skaber gode
rammer for prioriteringen.
Det er også baggrunden for, at regeringen vil nedsætte et
tværgående nationalt prioriteringsråd.
Side 13
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/6-23 om rekruttering- og fastholdelsesproblemer i det offentlige sundhedsvæsen
Et prioriteringsråd, som
helt overordnet
skal styrke det
grundlag, vi træffer beslutninger om prioritering i
sundhedsvæsenet ud fra.
Rådet skal blandt andet se på, hvordan vi reducerer
overbehandling og øger patientinddragelsen i
behandlingsvalget.
Men det er også vigtigt, at vi politikere ser hinanden i øjnene
og tilkendegiver, at vi er nødt til at prioritere i de opgaver,
som vores sundhedsvæsen skal løse i fremtiden.
Jeg synes, det vil være rigtig positivt, hvis vi kan vænne
hinanden til, at når det skal besluttes, hvordan en opgave skal
løses, skal vi tænke personaleressourcer ind i
opgaveløsningen.
Både når vi laver nye tiltag her fra Christiansborg, men også
mere lokalt i kommunalbestyrelser, regionsråd osv.
Til gavn for patienten, personalet og kvaliteten i
sundhedsvæsenet.
Tak for ordet.
Side 14