Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2742273_0001.png
 
Folketingets Sundhedsudvalg 
Slotsholmsgade 10‐12 
DK‐1216 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 28‐08‐2023 
Enhed: NAERSOM 
Sagsbeh.: DEPMSMJ 
Sagsnr.: 2308795 
Dok. nr.: 2779425 
 
 
 
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 503 (Alm. del), som Folketingets 
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs‐ og sundhedsministeren den 15. juni 2023. 
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF). 
 
Spørgsmål nr. 503:  
”Mener ministeren oven på sagen om konkurser af flere lægeklinikker i Vestjylland, at 
lovgivningen skal strammes, så det ikke længere er muligt for en læge at drive adskil‐
lige lægeklinikker med en virksomhedsform, der kan gå konkurs, som de praktise‐
rende lægers formand mener? Der henvises til ”Lægeformand i opsigtsvækkende in‐
terview: Læger er blevet ”kvotekonger”, og det bør forbydes” 14/6‐23, avisendan‐
mark.dk.” 
 
Svar: 
Praktiserende læger spiller en nøglerolle i vores sundhedsvæsen, og derfor har skif‐
tende regeringer gennem flere år arbejdet på at styrke lægedækningen så alle, uan‐
set hvor i Danmark man bor, har adgang til en læge tæt på eget hjem. F.eks. kan mu‐
lighederne for, at en læge kan eje op til seks ydernumre sammen med regionernes 
muligheder for at etablere almen medicinske klinikker (regionsklinikker), for at ud‐
byde driften af praksis, hvor det ikke er muligt at afsætte ydernummeret til en prakti‐
serende læge (udbudspraksis) og for at oprette ydernumre på licens bidrage til at 
sikre lægedækning i områder, hvor det har vist sig vanskeligt at tiltrække og fastholde 
praktiserende læger. Det er imidlertid ikke en let opgave, og selvom der er iværksat 
flere initiativer, må vi desværre konstatere, at der fortsat er udfordringer med læge‐
dækningen nogle steder i landet. 
 
Så længe der er udfordringer med lægedækningen nogle steder i Danmark, er det 
nødvendigt, at vi på flere forskellige måder så vidt muligt sikrer, at alle har en læge 
tæt på eget hjem. Det var også baggrunden for, at et enigt Folketing tilbage i 2017, 
som opfølgning på Lægedækningsudvalgets anbefalinger og en bred politisk aftale, 
ændrede sundhedsloven, så praktiserende læger fik mulighed for at sælge deres 
ydernumre direkte til andre læger, der allerede har et eller flere ydernumre. En for‐
enklet adgang til at erhverve ekstra ydernumre kan således også være med til at 
adressere lægedækningsudfordringerne i Danmark.   
 
Regeringen fremsatte i marts 2023 et lovforslag, som bl.a. dels havde til formål at 
gøre det lettere at etablere og drive regionsklinikker, og dels giver mulighed for at 
yde et økonomisk vederlag til praktiserende læger, der tager ekstra patienter i områ‐
der med lægemangel. Lovændringen, der blev vedtaget af et enigt Folketing i juni 
2023, trådte i kraft d. 1. juli 2023. Lovændringen kan, sammen med de øvrige initiati‐
ver, der er taget de senere år, være med til at sikre, at flere borgere får en læge tæt 
på eget hjem. 
 
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 505: Spm. om ministeren mener, at ordningen med, at læger kan eje op til seks ydernumre, fungerer efter hensigten
 
Det er en hovedprioritet for regeringen at sikre de nødvendige og grundlæggende 
forandringer, der skal til for at robustgøre og fremtidssikre vores sundhedsvæsen. Re‐
geringen har derfor bl.a. nedsat Sundhedsstrukturkommissionen, der skal opstille og 
belyse modeller for den fremtidige organisering af sundhedsvæsenet, herunder bl.a. 
ift., hvordan vi får nedbragt uligheden i sundhedsvæsenet – både geografisk og soci‐
alt. Et velfungerende offentligt sundhedsvæsen skal bl.a. være med til at øge ligheden 
i danskernes sundhed ved at styrke den lette, lige og fri adgang til sundhedstilbud af 
høj kvalitet. 
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
 
 
Sophie Løhde 
Side 2