Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 25-08-2023
Enhed: PSYK
Sagsbeh.: DEPILJ
Sagsnr.: 2308594
Dok. nr.: 2739215
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 492 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 12. juni 2023.
Spørgsmål nr. 492:
”Vil
ministeren oplyse, hvilken psykologhjælp m.m. som bliver tilbudt til og stillet til
rådighed for traumatiserede pårørende til ofre i meget voldsomme drabssager, her-
under terrordrab, og som har stor opmærksomhed i medier og på sociale medier?
Ministeren bedes herunder oplyse om hjælpens omfang, og om og hvordan det sik-
res, at hjælpen ydes af psykologer med viden inden for det traumatiske område som
f.eks. terror.”
Svar:
Jeg kan oplyse, at pårørende ved dødsfald kan blive henvist til tilskudsberettiget psy-
kologbehandling af sin almen praktiserende læge. Denne henvisningsårsag er gæl-
dende, uanset under hvilke omstændigheder dødsfaldet er sket. Der ydes et tilskud
på 60 pct. af psykologens honorar på op til 12 konsultationer. Dette har hjemmel i be-
kendtgørelse om tilskud til psykologbehandling i praksissektoren for særligt udsatte
persongrupper.
Tilskuddet er betinget af, at behandlingen ydes af en psykolog, der har tilsluttet sig
den gældende overenskomst om psykologhjælp mellem Regionernes Lønnings- og
Takstnævn og Dansk Psykolog Forening. Sådanne psykologer har pligt til at yde be-
handling til patienter inden for alle henvisningsårsager og vil derfor også kunne yde
behandling til pårørende til ofre for forbrydelser. Med henvisningen er der samtidig
mulighed for frit at vælge, hvilken psykolog med ydernummer, man opsøger behand-
ling ved. Man har derfor også mulighed for at vælge en ydernummerpsykolog, der har
særlige kompetencer eller erfaring inden for det traumatiske område.
Endelig kan der i tilfælde af beredskabshændelser, dvs. større og ekstraordinære
hændelser, igangsættes en særlig psykosocial indsats, som i denne sammenhæng for-
stås som et samlet udtryk for en indsats der omfatter krisestøtte i akutfasen, krisete-
rapi ved behov i opfølgningsfasen og social assistance i akutfasen. Ved større ekstra-
ordinære hændelser, hvor der er et stort antal berørte personer, vil der ofte være be-
hov for at yde psykosocial indsats, ikke kun til direkte berørte ofre, men også til pårø-
rende.
På nuværende tidspunkt er Sundhedsstyrelsen ved at se nærmere på erfaringer fra
Storbritannien og Norge, hvor der ved beredskabshændelser rækkes mere proaktivt