Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2742220_0001.png
 
Folketingets Sundhedsudvalg 
Slotsholmsgade 10‐12 
DK‐1216 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 28‐08‐2023 
Enhed: NAERSOM 
Sagsbeh.: DEPMSMJ 
Sagsnr.: 2308601 
Dok. nr.: 2740790 
 
 
 
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 489 (Alm. del), som Folketingets 
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs‐ og sundhedsministeren den 12. juni 2023. 
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF). 
 
Spørgsmål nr. 489:  
”Hvordan harmonerer lægeklinikkens ”Dit Lægehus” forretningspraksis som beskre‐
vet i afsnittet ”Private sundhedsforsikringer”, jf. SUU alm. del – bilag 268, med: 
‐ lægeklinikkers centrale rolle som gatekeeperfunktion i forhold til det mere speciali‐
serede sundhedsvæsen? 
‐ behovet for prioritering af ressourcer i sundhedsvæsnet? 
‐ de muligheder syge borgere uden sundhedsforsikring har hos almindelig alment 
praktiserende læger?” 
 
Svar: 
Langt hovedparten af almenmedicinske ydelser leveres af alment praktiserende læ‐
ger inden for rammerne af Overenskomst om almen praksis indgået mellem Regio‐
nernes Lønnings‐ og Takstnævn (RLTN) og Praktiserende Lægers Organisation (PLO). 
Overenskomsten for almen praksis kan betragtes som en kontrakt mellem de to par‐
ter og beskriver indhold, vilkår, rammebetingelser og kvalitetsmål mv. for opgaveløs‐
ningen med udgangspunkt i de overordnede mål og visioner.  
 
Almen praksis er patienternes primære indgang til sundhedsvæsenet, hvorfor almen 
praksis har en vigtig funktion som gatekeeper for det øvrige sundhedsvæsen. Det 
fremgår af Overenskomst om almen praksis, at i mødet med patienten afgør den 
praktiserende læge, om der er et medicinsk behov for, at patienten henvises til andre 
dele af sundhedsvæsenet. Lægen udnytter både sin alment medicinske generalist‐
kompetencer og sin viden om sundhedsvæsenets organisation, opgavefordeling og 
udbud til at sikre, at de patienter, der har et medicinsk behov og som vil få et hel‐
bredsmæssigt udbytte deraf, henvises til det øvrige sundhedsvæsen. Sundhedsvæse‐
net er desuden indrettet efter princippet om behandling på lavest mulige effektive 
omsorgsniveau. Praktiserende lægers visitationsfunktion skal således bidrage til at 
sikre en effektiv udnyttelse af sundhedsvæsenets ressourcer. Den praktiserende læge 
skal derfor alene henvise til det øvrige sundhedsvæsen, hvis det bygger på en læge‐
faglig vurdering ift. den konkrete patients behandlingsbehov.   
 
I hver region er der nedsat et samarbejdsudvalg bestående af repræsentanter fra re‐
gionsrådet, kommunerne i regionen og PLO‐regionalt, der bl.a. vejleder med hensyn 
til forståelse og praktisering af overenskomstens bestemmelser. Samtidig har samar‐
bejdsudvalget adgang til en række sanktionsbestemmelser, såfremt en praktiserende 
læge misligholder eller overtræder overenskomsten eller lokale aftaler, herunder 
f.eks. overenskomstens regler for henvisninger til andre dele af sundhedsvæsenet.  
 
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm., om kommentar til bemærkningen på Dit Lægehus hjemmeside vedr. Private Sundhedsforsikringer
 
Det er en hovedprioritet for regeringen at sikre de nødvendige og grundlæggende 
forandringer, der skal til for at robustgøre og fremtidssikre vores sundhedsvæsen.  
Regeringen har derfor bl.a. nedsat Sundhedsstrukturkommissionen, der skal opstille 
og belyse modeller for den fremtidige organisering af sundhedsvæsenet, herunder 
bl.a. ift., hvordan vi får nedbragt uligheden i sundhedsvæsenet – både geografisk og 
socialt. Et velfungerende offentligt sundhedsvæsen skal bl.a. være med til at øge lig‐
heden i danskernes sundhed ved at styrke den lette, lige og fri adgang til sundhedstil‐
bud af høj kvalitet. 
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
 
 
Sophie Løhde 
 
Side 2