Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2767822_0001.png
 
Folketingets Sundhedsudvalg 
Slotsholmsgade 10‐12 
DK‐1216 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 19‐10‐2023 
Enhed: FOBS 
Sagsbeh.: DEPCFMA 
Sagsnr.: 2023‐585 
 
. / . 
 
 
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 459 (Alm. del), som Folketingets 
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs‐ og sundhedsministeren den 7. juni 2023. 
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF). 
 
Spørgsmål nr. 459:  
”Vil ministeren redegøre for det lave antal bøder udstedt i 2022 for ulovlig tobak eller 
salg af tobaksprodukter til mindreårige som følge af Sikkerhedsstyrelsens politianmel‐
delser, når Sikkerhedsstyrelsen samlet indgav 345 politianmeldelser for salg af ulovlig 
tobak eller salg til mindreårige, og mener ministeren, at dette resultat er tilfredsstil‐
lende? Der henvises til REU alm. del – svar på spm. 578, og bilag 1 til ERU alm. del – 
svar på spm. 100.” 
 
Svar: 
Jeg kan indledningsvist gøre opmærksom på, at Erhvervsministeriet d. 10. oktober 
2023 har fremsendt en berigtigelse til Folketinget angående bilag 1 til ERU alm. del – 
svar på spm. 100. Jeg har i forlængelse heraf indhentet bidrag fra Sikkerhedsstyrel‐
sen, der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til: 
 
”De tidligere anførte 345 politianmeldelser ved fund af illegale varer ved kontrolakti‐
oner i butikker og kiosker for 2022 blev beregnet ved at lægge antallet af overtrædel‐
ser i 2022 på området for alderskontrol (124) sammen med antallet af overtrædelser 
i 2022 på området for tobak (221). Efter nærmere gennemgang, er det ikke alle over‐
trædelser som fører til politianmeldelser. Derfor er tallet korrigeret til 155 jf. berigti‐
gelse til bilag 1 vedr. besvarelse af EUU alm. del spm. 100”.  
 
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Justitsministeriet, 
der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til: 
 
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigsadvoka‐
ten, der har oplyst følgende:  
 
”Rigsadvokaten bemærker indledningsvis, at Rigsadvokaten ikke ken‐
der til baggrunden for oplysningen om, at ”Sikkerhedsstyrelsen sam‐
let indgav 345 politianmeldelser for salg af ulovlig tobak eller salg til 
mindreårige”, herunder hvilke nærmere overtrædelser, som de på‐
gældende anmeldelser vedrører.  
 
Rigsadvokaten kan henvise til Justitsministeriets besvarelse af 12. maj 
2023 af spørgsmål nr. 578 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg og 
Indenrigs‐ og Sundhedsministeriets besvarelse af 13. juni 2023 af 
spørgsmål nr. 314 (Alm. del) fra Folketingets Sundhedsudvalg. Rigsad‐
vokaten kan i den forbindelse oplyse, at der ikke findes en særskilt 
gerningskode i politiets sagsstyringssystem POLSAS vedrørende sager 
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm., om det gennemsnitlige bødeniveau på ca. 10.000 kr. for salg af ulovlig tobak eller salg af tobak til mindreårige er et rimeligt og hensigtsmæssigt bødeniveau
2767822_0002.png
 
om ulovligt salg af tobaksvarer, tobakssurrogater, urtebaserede pro‐
dukter og elektroniske cigaretter mv., herunder salg til mindreårige. 
Det bemærkes, at gerningskoden ”94128 Tobak, salg t/unge under 18 
år”, der henvises til i besvarelsen af spørgsmål nr. 578 (Alm. del), ikke 
omfatter alle sager, der er anmeldt af Sikkerhedsstyrelsen, vedrø‐
rende salg af ulovlige tobaksvarer og salg til mindreårige, idet disse 
sager kan være oprettet i POLSAS på en række forskellige gerningsko‐
der. Dertil kommer, at sager vedrørende gerningskoden ”94128 To‐
bak, salg t/unge under 18 år” også kan omfatte afgørelser i sager, 
som ikke er anmeldt af Sikkerhedsstyrelsen. Det er således ikke umid‐
delbart muligt ud fra antallet af bøder, der er givet for overtrædelser 
omfattet af den pågældende gerningskode, at udlede, hvordan sager 
om salg af ulovlig tobak og salg til mindreårige, der er anmeldt af Sik‐
kerhedsstyrelsen, generelt afgøres i politikredsene.   
 
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet 
fire udvalgte politikredse om nærmere oplysninger om deres behand‐
ling af sager anmeldt af Sikkerhedsstyrelsen vedrørende tobaksvarer, 
tobakssurrogater og urtebaserede produkter (jf. lov nr. 213 af 31. 
marts 2004 om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer un‐
der 18 år med senere ændringer) samt elektroniske cigaretter mv. (jf. 
lov nr. 426 af 18. maj 2016 om elektroniske cigaretter m.v. med se‐
nere ændringer).  
 
Politikredsene har bl.a. oplyst, at politikredsenes behandling af sager 
omfattet af denne lovgivning, herunder salg til mindreårige, tager ud‐
gangspunkt i den skriftlige anmeldelse fra Sikkerhedsstyrelsen, som 
ud over en beskrivelse af det begåede strafbare forhold og anmod‐
ning om politiets efterforskning, også indeholder relevant dokumen‐
tation mv. Anmeldelsen indeholder desuden Sikkerhedsstyrelsens 
umiddelbare indstilling til tiltalerejsningen, ligesom Sikkerhedsstyrel‐
sen i udgangspunktet kommer med en indstilling til bødens størrelse. 
Politiets efterforskning tilrettelægges på baggrund af indstillingen og 
vil almindeligvis omfatte almindelige efterforskningsskridt, såsom sig‐
telser, afhøringer, indhentelse af eventuel yderligere dokumentation 
mv.  
 
Politikredsene har i den forbindelse oplyst, at sager om tobaksvarer, 
tobakssurrogater og urtebaserede produkter samt elektroniske ciga‐
retter mv., herunder salg til mindreårige, ses at være oprettet på 
mange forskellige gerningskoder.  
 
Københavns Politi har bl.a. oplyst, at politikredsen både modtager 
skriftlige anmeldelser fra Sikkerhedsstyrelsen vedrørende tobaksvarer 
mv., samt anmeldelser i forbindelse med kontroller, hvor politikred‐
sen bistår Sikkerhedsstyrelsen og beslaglægger de varer, som Sikker‐
hedsstyrelsen vurderer er ulovlige. Politikredsen har endvidere be‐
mærket, at der er sagstyper, bl.a. vedrørende elektroniske cigaretter, 
hvor der findes begrænset retspraksis vedrørende bødestørrelser, og 
at politikredsen aktuelt afventer en afgørelse i en sag ved Køben‐
havns Byret med henblik på at fastsætte bødeniveauet i en række 
konkrete sager. Disse forhold er medvirkende til, at der kan være en 
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm., om det gennemsnitlige bødeniveau på ca. 10.000 kr. for salg af ulovlig tobak eller salg af tobak til mindreårige er et rimeligt og hensigtsmæssigt bødeniveau
2767822_0003.png
 
længere sagsbehandlingstid forbundet med vurderingen af anmeldel‐
ser vedrørende tobaksvarer mv. 
 
Syd‐ og Sønderjyllands Politi har bl.a. oplyst, at politikredsen inden for 
det seneste år har modtaget ca. 100 anmeldelser fra Sikkerhedsstyrel‐
sen, som vedrører udenlandske webbutikkers ulovlige markedsføring 
af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere. Sagerne ved‐
rører markedsføring fra virksomheder, som er hjemmehørende i tred‐
jelande, hvor det erfaringsmæssigt kan være særdeles vanskeligt at 
gennemføre efterforskning. Syd‐ og Sønderjyllands Politi har derfor 
meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at der, for så vidt angår anmeldelser re‐
lateret til webbutikker i tredjelande, f.eks. Kina, ikke vil blive indledt 
efterforskning i sagerne, jf. retsplejelovens § 749, stk. 1, idet anmel‐
delserne ikke forventes opklaret med en efterforskningsindsats, der 
står i rimeligt forhold til sagens alvor og karakter.  
 
Østjyllands Politi har bl.a. oplyst, at den kategori af sager, som umid‐
delbart oftest ses anmeldt af Sikkerhedsstyrelsen, er sager om mar‐
kedsføring af udstyr, der gør det muligt at ændre duft, smag eller røg‐
udviklingsintensitet i de pågældende tobaksvarer og urtebaserede ry‐
geprodukter (§ 15 a i lov nr. 608 af 7. juni 2016 om tobaksvarer m.v. 
med senere ændringer). Sagerne er resultatet af både Sikkerhedssty‐
relsens fysiske tilsyn, hvor styrelsen har været til stede på salgsstedet 
(f.eks. en kiosk), og ved online tilsyn.  
 
Østjyllands Politi har endvidere oplyst, at politikredsen sjældent mod‐
tager anmeldelser om sager om salg af tobak og tobaksprodukter til 
mindreårige. Visse sager, som er anmeldt af Sikkerhedsstyrelsen om‐
handlende salg af tobak til unge under 18 år, kan være svære at løfte 
bevismæssigt. Dette er f.eks. sager, hvor kiosksælgeren nægter for‐
holdet, og hvor Sikkerhedsstyrelsen ikke har sikret identiteten på den 
unge køber (foto af person, foto af id eller lignende), hvorved politiet 
ikke kan foretage afhøring af pågældende, og hvor der alene er Sik‐
kerhedsstyrelsens ord for, at køberen var mindreårig, og at kiosksæl‐
geren burde have været vidende herom. Det kan være medvirkende 
til, at sådanne sager ikke fører til videre strafforfølgning.  
 
Sydsjællands og Lolland‐Falsters Politi har bl.a. oplyst, at politikredsen 
har modtaget et relativt lavt antal anmeldelser fra Sikkerhedsstyrel‐
sen vedrørende ulovligt salg af tobak mv. til mindreårige. Politikred‐
sen kan ikke pege på særlige forhold, som gør sig gældende, når sa‐
gerne skal afgøres.  
 
Rigsadvokaten kan henholde sig til politikredsenes bemærkninger om 
sagernes karakter og behandling.”” 
 
Ovenstående bekræfter mig i, at der på dette område er en række udfordringer. Sik‐
kerhedsstyrelsen fører kontrol med, at tobaksvarer ikke må sælges til personer under 
18 år, men de har ikke de nødvendige redskaber til at føre en effektiv kontrol. Kon‐
trollen er også udfordret af, at distributionen og salget foregår mellem private, gen‐
nem de sociale medier m.v. Derfor er der behov for at sætte markant ind på dette 
Side 3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 460: MFU spm., om det gennemsnitlige bødeniveau på ca. 10.000 kr. for salg af ulovlig tobak eller salg af tobak til mindreårige er et rimeligt og hensigtsmæssigt bødeniveau
 
område med bl.a. bedre kontrolredskaber og håndhævelse. Myndighederne skal have 
nye værktøjer og skal kunne gribe ind, hvis der foregår ulovligheder.  
 
Det er noget af det, som jeg skal drøfte med Folketingets partier i forbindelse med 
vores forhandlinger om en styrket indsats mod børn og unges brug af tobak, nikotin 
og alkohol.  
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
 
 
Sophie Løhde 
 
Side 4